ProRail is begonnen met een eenjarige testfase voor automatisch rijdende goederentreinen op de Betuweroute. De proef maakt deel uit van een gezamenlijk project van de Nederlandse en Duitse ministeries van Infrastructuur en wordt uitgevoerd in samenwerking met goederenvervoerder DB Cargo.
© ProRail
De test richt zich op de zogenoemde Automatic Train Operation (ATO)-technologie, waarbij treinen automatisch kunnen optrekken, remmen en stoppen. De machinist blijft tijdens de testritten aanwezig in de cabine, maar de systemen nemen een deel van de bediening over. De trein ontvangt digitaal instructies over snelheid en route, terwijl bestaande veiligheidssystemen zoals ERTMS blijven functioneren.
Gedurende het komende jaar wordt een speciaal uitgeruste locomotief getest op verschillende niveaus van automatische besturing: GoA2, waarbij de machinist toezicht houdt, en GoA4, waarbij de trein volledig autonoom rijdt onder toezicht op afstand. De testritten vinden plaats zonder commerciële lading. Daarnaast worden nieuwe technologieën voor Remote Supervision & Control onderzocht.
Volgens ProRail kan de inzet van automatische treinen leiden tot meer capaciteit, minder energieverbruik en lagere operationele kosten. De technologie zou in theorie tot 30 procent extra spoorcapaciteit kunnen opleveren en het energieverbruik met maximaal 15 procent kunnen verminderen.
© ProRail
De Betuweroute is gekozen vanwege het gesloten karakter van het traject en de aanwezigheid van moderne beveiligingssystemen, waardoor de test onder gecontroleerde omstandigheden kan plaatsvinden. Na afloop van de testfase volgt een evaluatie. De resultaten worden gebruikt voor de verdere ontwikkeling, standaardisatie en certificering van ATO-technologie, met het oog op toekomstige toepassing binnen Europese goederencorridors zoals de Rhine-Alpine Corridor.
Trots
Mirjam van Velthuizen, CFO van ProRail, is 'ongelooflijk trots' op deze mijlpaal. "Deze innovatie markeert niet alleen een technologische doorbraak, maar ook een nieuwe standaard voor duurzaam en efficiënt spoorgoederenvervoer. Dit is de toekomst van mobiliteit, en wij staan aan de voorhoede."
Dat vindt ook staatssecretaris Thierry Aartsen van Openbaar Vervoer en Milieu. "Dankzij innovatieve technologieën maken we het spoor veiliger, efficiënter en duurzamer. Met deze pilot laten we zien dat autonoom rijden met goederentreinen geen kwestie van morgen is, maar vandaag al werkelijkheid wordt. Zo maken we het spoor klaar voor de toekomst."
Bron: ProRail