© Izak Heijboer | GroentenNieuws.nlTholen - De onderhandelingen met de rederijen over de jaarcontracten van 2026 zijn weer in volle gang. In dit interview geeft CCO Marc van Haaren van de digitale expediteur Shypple zijn inzichten over de huidige rol van de rederijen in de markt, de balans tussen capaciteit en tarieven, en de verwachtingen voor 2026.
De situatie in de zeevracht is volgens Marc dit jaar niet eens zoveel anders dan afgelopen jaren. "Als je Covid buiten beschouwing laat, want dat was wel heel extreem, heb je in de zeevracht altijd met schommelingen te maken gehad. De grootste schommelingen blijf je daarbij zien op de lijnen vanuit Azië en Noord-Amerika naar Europa. Wel waren Trump's importheffingen dit jaar van grote invloed. Toen raakten klanten meteen zoekende of kondigden ze een stop af op hun ladingsstromen om af te wachten hoe de situatie zich ging ontwikkelen."
Gevraagd naar de beschikbare capaciteit, is er volgens Van Haaren ruimte genoeg beschikbaar op de schepen en hebben veel rederijen ook geïnvesteerd in extra schepen, waardoor er volgend jaar weer meer aanbod in de vaart zal zijn. "Vraag en aanbod lijken hierdoor eigenlijk wat meer in balans. Rederijen zijn sinds Covid een stuk slimmer geworden en houden het aanbod op een meer gecontroleerde manier in balans door middel van black sailings, waarmee ze kunstmatig een stuk allocatie uit de markt halen."
Tarieven
Op de vraag hoe Marc de huidige zeevrachttarieven beoordeelt, antwoordt hij: "Als Shypple hebben we grote stromen vanuit Azië en vanuit Centraal-Amerika naar Europa. Voor die laatste handelsstromen gaat de CES-service eruit vanaf 1 januari. Dit zal met name voor de plantensector, meloenen en ananassen een flinke impact gaan hebben, waardoor we met de rederijen zoekende zijn naar de puzzel die gelegd moet worden. De markt is redelijk stabiel geweest de laatste twee jaar, maar nu er een service uitgaat is de verwachting dat vraag en aanbod meer in onbalans komt en de tarieven wel gaan stijgen, dus voor de komende weken wordt het spannend hoe dat tot uiting komt in de tarieven."
"De markt voor zeevracht vanuit het Oosten naar Europa is altijd wat meer volatiel. Vraag en aanbod zijn hierbij gewoon wat minder in balans. Rederijen zullen dus weer proberen de tarieven kunstmatig omhoog te krijgen. We hebben medio 2025 een piek gezien en daarna zijn de prijzen weer flink gedaald. Nu probeert men de tarieven weer omhoog te krikken en is voornamelijk gedreven door de jaartarieven die nu worden uitonderhandeld. Tijdens het Shypple Event in Hotel New York heb ik in september de verwachting uitgesproken dat de markt richting een bepaald niveau gaat en je ziet dat het nu ook die richting op beweegt."
© Izak Heijboer | GroentenNieuws.nl
Rode Zee-route
Met een vredesakkoord in het Midden-Oosten lijkt ook een doorgang door de Rode Zeeroute steeds meer in bereik. Op de vraag of de Shypple-CCO snel verandering van zeeroutes verwacht, antwoordt hij: "Snel niet, maar je ziet inmiddels wel dat CMA CGM vanuit het Midden-Oosten routes naar de Mediterranean heeft geopend. Afgelopen week kwam ook het nieuws naar buiten dat ze met twee nieuwe routes vanuit het Verre Oosten naar Europa gaan. Tegelijkertijd houd ik altijd wel een beetje een slag om de arm. Wij zien in onze track-and-trace namelijk vaker dat er wordt aangegeven dat een schip door de Rode Zee vaart, maar uiteindelijk alsnog via Kaap de Goede Hoop gaat. Maar nu de situatie in het Midden-Oosten wat rustiger lijkt te worden, zou de Rode Zee naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar wel een meer begaanbare route zijn. Wel zullen de rederijen goed naar elkaar moeten kijken, zodat het niet tot enorme disrupties in alle havens gaat zorgen, omdat je dan meerdere schepen in één keer in de Europese havens krijgt. Voor de congestie die dat kan veroorzaken, moeten we met z'n allen wel goed oppassen."
Unieke propositie voor de versmarkt
Na zeventien jaar bij diverse rederijen te hebben gewerkt - zo was hij onder meer binnen Hapag Lloyd commercieel verantwoordelijk voor de Benelux - maakte Marc vijf jaar geleden de overstap naar de andere kant van de onderhandelingstafel. "Zes jaar terug had ik je nog gezegd dat het vak van forwarder eruit zou gaan, maar daar ben ik van terug gekomen. Elke klant heeft een forwarder nodig. Daarbij hebben wij met ons platform gecombineerd met onze service een unieke propositie voor de versmarkt. Zodra een container de terminal raakt, zie je dat op ons platform. Uniek is dat we deze hele digitale manier van werken zelf hebben ontworpen. Dat werpt zijn vruchten af."
"Dat zagen we onder meer tijdens de Fruit Attraction in Madrid. Pakweg drie jaar terug waren we nog vooral aan het uitleggen wat we deden, maar nu worden we door onze klanten en partners steeds meer als een onmisbare schakel gezien. Persoonlijk vind ik het vooral mooi om met mijn poten in de klei te staan en de klant echt te ontzorgen. Een grote rederij wil ook wel servicegericht zijn, maar kan dat vaak niet vanwege de schaalgrootte. Wij doen alles voor een klant die vijf containers per maand importeert en die voorzien we aan alle kanten van informatie. Als een klant met grote Excel-sheets aankomt, worden wij enthousiast!"
© Izak Heijboer | GroentenNieuws.nl
Positie Rotterdams haven
Inmiddels heeft Shypple ook de uitbreiding gemaakt naar de Duitse markt. "Voor ons was dit een heel natuurlijke exercitie. We hebben namelijk best veel klanten die via Rotterdam of Antwerpen binnenkomen als 'first port of call' en die wij doorzetten naar Duitsland. Hierop willen we graag verder aanhaken met enerzijds onze bestaande Duitse klanten, maar ook willen we graag verder doorgroeien en dat gaat eigenlijk best heel goed." De Rotterdamse haven moet volgens Marc opletten dat ze haar positie niet verliest. "Kijk je naar de snelheid van afhandeling, dan denk ik dat Antwerpen op bepaalde gebieden al een stukje voorloopt. Met de staking van de sjorders lag onlangs weer meteen de hele Rotterdamse haven vast. Nu zie je dat eigenlijk elk jaar wel terugkomen als er over de cao wordt onderhandeld, maar daar zal men toch echt stappen in moeten maken!"
Voor meer informatie:
Marc van Haaren
Shypple
[email protected]
www.shypple.com/perishables