Tholen - Hier staat 80 jaar Svensson-ervaring op de foto; 2x 40. Hugo Plaisier en Clarinda Gros stapten als jongelui het bedrijf binnen van Cees den Boer. Vandaag blikken ze terug.
Hugo trapt af. Hij herinnert zich als de dag van gisteren zijn eerste periode bij Svensson. Net uit de Wageningse schoolbanken werd hij al na een paar weken in het vliegtuig gezet door Cees met de volgende woorden: "In Portugal hebben we beloofd een proef met onze schermen te doen, ga je er even heen? En als je er toch bent, bezoek dan gelijk even de kassenbouwers daar."
Een sprong in het diepe dus. Hugo: "Ik werd niet aan de hand meegenomen. Moest me zelf meteen maar nuttig maken. En ik kreeg geen reisschema mee. Dat zou tegenwoordig toch anders gaan." Met een knikkende knietjes stapte Hugo het vliegtuig in. En de vlucht verliep niet vlekkeloos. Door vertraging miste hij in Madrid zijn aansluiting. Een start met een uitdaging dus voor iemand die amper gevlogen had.
© Ludvig Svensson
Jubilarissen Clarinda Gros en Hugo Plaisier
Familiebedrijf
Als Clarinda denkt aan haar eerste dagen bij Svensson, denkt ze aan haar start als vakantiewerker. Een voor de hand liggende keuze, want de hiervoor genoemde Cees den Boer was haar vader. En als ze over haar vader begint te praten, gaan haar ogen glimmen. Met Cees als vader en als oprichter van het bedrijf in Nederland was haar leven doordrenkt met Ludvig Svensson. Het bedrijf én het ondernemerschap is altijd een rode draad door haar leven gebleven. Dat is nog niet veranderd. De banden met de familie Ludvigson zijn warm. Svensson is al vier generaties lang een Zweeds familiebedrijf - vandaag de dag onder leiding van broer en zus Anders en Anne Ludvigson.
Clarinda voelt zich als een vis in het water als marketeer. Maar eigenlijk is ze binnen Svensson meer dan dat. "Het voelt meer als spin in het web. Ik hoorde pas van mijn collega van ICT dat ik degene ben die de meeste mail krijgt van het hele bedrijf. Of ik met die titel nu blij ben, weet ik niet goed," lacht ze. "Het bevestigt wel het gevoel van mijn rol binnen de club."
© Ludvig Svensson
Uit de oude doos: Hugo Plaisier in zijn jongere jaren
Kennispartner
Hugo is trots op de rol van Svensson als kennispartner. "Wij willen naast de teler staan. We willen dat de gebruikers alles uit onze schermen halen wat erin zit. Dus niet alleen vóór de verkoop, maar ook na installatie blijven we in contact met hen om ze te ondersteunen met kennis." Hugo refereert aan het belang ervan. "Het is zo jammer als dat niet gebeurt. Zonde voor de teler om de euro's te laten liggen door het niet optimaal benutten van scherming. Dus helpen we ze graag."
En in het verlengde hiervan, zijn de contactpersonen bij Svensson goed bereikbaar. "Het is duidelijk voor de klanten bij wie ze moeten zijn. Korte lijnen dus. Ze hoeven niet te zoeken in onze organisatie."
© Ludvig SvenssonFoto rechts: Clarinda Gros als vakantiekracht
Herinneringen
Praten over 2 x 40 jaar ervaring betekent vooral veel herinneringen ophalen; van chartertoestellen met klanten naar Zweden en personeelsreizen- en feesten tot klantenevents en hun eerste jaren.
Clarinda denkt ook aan de christelijke achtergrond van haar ouders. "Dat betekende dat er op zondag niet werd gewerkt. Op buitenlandse beurzen stond er op zondag een bordje in de stand dat we er niet waren en gingen wij met elkaar lekker eten en een wijntje doen."
Hugo en Clarinda waarderen de onderlinge collegialiteit. Eensgezind zeggen ze: "Als collega's steunen wij elkaar, we doen het samen. We hebben een open communicatie. Het is denk ik best uniek dat naast ons er nog collega's zijn die al meer dan 40 jaar bij Svensson werken. Het is een mooie balans met de oude rotten en de nieuwe generatie."
Voor meer informatie:
Ludvig Svensson
Clarinda Gros![]()
06 21 398 037
[email protected]
Hugo Plaisier
06 55 398 202
[email protected]
https://www.ludvigsvensson.com/nl/