Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amazing Oriental: van traditionele toko naar hip foodconcept

Tholen - Verbazingwekkende groenten: groene radijs, verse zwarte peper, mini-aubergines, bij Amazing Oriental keken deelnemers aan de AVN Inspiratietour hun ogen uit. De grootse Aziatische supermarktketen was één van de stops van een groot aantal winkels en concepten in Amsterdam, georganiseerd door branchekenner en marketingstrateeg Marcel Jansen.

© Marjet Lubbers-Bruijnse | GroentenNieuws.nlInspectie van de AGF-schappen in Amazing Oriental door de deelnemers aan de AVN Inspiratietour

Thuis Aziatisch koken is uitgegroeid van niche tot mainstream, en Amazing Oriental heeft die ontwikkeling goed aangevoeld. "De traditionele toko is hier flink afgestoft en getransformeerd tot een eigentijds foodconcept, dat ook steeds meer Nederlanders aanspreekt," zegt Marcel.

© Marjet Lubbers-Bruijnse | GroentenNieuws.nlOp het vroege tijdstip van het bezoek waren de schappen nog niet bijgevuld

Van toko tot trendy foodmarkt
Wie binnenstapt bij Amazing Oriental, ervaart zeker geen toko, maar een moderne supermarkt met een frisse uitstraling. De keten speelt in op de groeiende belangstelling voor Aziatische gerechten en de behoefte aan gemak, zowel thuis als buiten de deur. "Je merkt dat mensen vaker kiezen voor snelle, smaakvolle maaltijden," vertelt Marcel. "Daar biedt de Aziatische keuken volop mogelijkheden voor."

© Marjet Lubbers-Bruijnse | GroentenNieuws.nlPaarse zoete aardappel, opvallend verpakte pomelo

Groot assortiment en verse aanvoer
Amazing Oriental werd opgericht in 1986 en telt inmiddels ruim 25 vestigingen in Nederland, waarvan drie in Amsterdam. Zowel beginnende als ervaren thuiskoks vinden er alles wat nodig is om oosterse gerechten te bereiden. Het assortiment groeide in de loop der jaren van 600 naar meer dan 10.000 authentieke merken uit Azië: van 150 soorten instantnoedels en bijzondere theesmaken tot een breed aanbod aan kruiden, sauzen en verse ingrediënten.

© Marjet Lubbers-Bruijnse | GroentenNieuws.nlGroene papaya en witte radijs

Tweemaal per week worden producten rechtstreeks aangevoerd uit landen als Thailand, China, Japan, Vietnam en Suriname. Versheid staat daarbij voorop: groenten en fruit komen direct van het veld en worden wekelijks aangevuld met nieuwe zendingen.

© Marjet Lubbers-Bruijnse | GroentenNieuws.nlKistje van groene pepers, Chinese aubergine, courgette, papaja, broccoli, en een presentatie van stengelui Aloë vera en prei naast elkaar

Verrassing in de koeling
Tijdens het bezoek aan het filiaal in Amsterdam-Noord waren de AGF-schappen nog niet helemaal bijgevuld, maar wat er lag, bood al genoeg verrassingen. Een van de deelnemers vertelde: "Een klant vroeg me laatst om verse zwarte peper. Hij beschreef precies hoe het eruitzag, maar ik wist eerlijk gezegd niet wat hij bedoelde. Tot ik hier in de koeling precies die verse peper zag liggen. Dát bedoelde die klant dus! En hij had het nog goed omschreven ook."

© Marjet Lubbers-Bruijnse | GroentenNieuws.nlDit is hoe verse peper eruitziet

Walhalla voor kookliefhebbers
De formule richt zich al lang niet meer uitsluitend op een Aziatische doelgroep, maar op iedereen die graag kookt en nieuwe smaken wil ontdekken. Naast vers staan de schappen van Amazing Oriental vol met populaire producten die op TikTok te zien zijn, zoals crispy chili, spicy sriracha mayo en crispy chili oil, wat een jonger publiek aanspreekt.

© Marjet Lubbers-Bruijnse | GroentenNieuws.nlPaksoi is een groot product, de koeling ligt vol met verschillende soorten 'choi', linksonder gepelde knoflook en rechts wintermeloen

Supermarkt meets foodservice
Opvallend is ook het horecaplein, waar klanten terechtkunnen voor verse, warme maaltijden. Daarmee combineert Amazing Oriental supermarkt en foodservice op een manier die aansluit bij de moderne consument. "Het is ideaal: mensen kunnen hier niet alleen hun ingrediënten kopen, maar ook meteen proeven wat je ermee kunt maken," zegt Marcel. Het concept sluit aan bij ontwikkelingen zoals de Foodmarkt van Jumbo, waar boodschappen doen en genieten van versbereide gerechten moeiteloos samenkomen.

© Marjet Lubbers-Bruijnse | GroentenNieuws.nlLinks: Witte agasta bloem (knoflooksoort) en bananenblad, rechts: miniaubergine

Nieuwe fase in foodretail
Met deze formule laat Amazing Oriental zien hoe de grenzen tussen retail, horeca en beleving vervagen. Winkels worden steeds meer plekken waar consumenten niet alleen kopen, maar ook proeven, leren en geïnspireerd raken. De moderne toko is daarmee niet langer een nichewinkel, maar een volwaardig onderdeel van het veranderende Nederlandse foodlandschap. "Goed als detailhandelaren zich daarvan bewust zijn", besluit Marcel.

© Marjet Lubbers-Bruijnse | GroentenNieuws.nlGrenzen tussen retail, horeca en beleving vervagen bij Amazing Oriental

Voor meer informatie
Marcel Jansen
Strøm Creative Marketing
Lisdoddelaan 113
1087 KB Amsterdam
T: +31 6 41694165
[email protected]
www.strommarketing.nl


Ambachtelijke Versdetailhandel Nederland (AVN)
Horaplantsoen 20
6717 LT Ede
Tel.: +31 (0)318 440 222
[email protected]
www.avn.nu

Gerelateerde artikelen → Zie meer