Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vollegrondstomaten als uithangbord tot ambassadeur van de korte keten

Tholen - Het is even zoeken naar Recht van 't veld in Duffel waar, midden in de velden en serres, Raf en Linda Storms - Van Dessel samen met hun familie de hoevewinkel runt. Maar vele klanten weten de plek te vinden. Met vollegrondstomaten als uithangbord, een flinke dosis ondernemerschap en een sterke aanwezigheid op sociale media, wist de familie niet alleen een trouwe klantenkring op te bouwen, maar ook erkenning te krijgen: de titel Groente- en Fruitambassadeur 2025 én de prijs Korte Keten Kop 2021 van de provincie Antwerpen.

"Wij wilden terug naar smaak," zegt Linda beslist. "Tien, elf jaar geleden waren vollegrondstomaten bijna weg uit de sector. Het imago was slecht: zogezegd niet houdbaar, platgedrukt na een dag, en zeker niet interessant voor de veiling. Maar wij geloofden in die teelt. En vandaag zien we dat de hoevewinkels ze weer op de kaart hebben gezet."

Teelt op maat
In 1985 startten Linda en haar man Raf als klassiek tuinbouwbedrijf, met de teelt van bloemkool, sla, prei, tomaten en ook chrysanten. "Van een hoevewinkel was toen nog geen sprake, die kwam er pas in 2014," vertelt Linda. "Mijn vader vormde de basis. Zoals vroeger veel werd gedaan, gingen mensen voor hun aardappelen tot bij de boer. Mijn vader was hier voor gekend. Toen hij zelf geen aardappelen meer teelde, kwamen er toch nog steeds mensen langs om die bij ons aan te kopen, ook voor onze eigen gekweekte groenten. Hierdoor zijn we bewuster gaan kijken naar welke teelten we konden combineren en welke bij de klant gewild zijn. Op die manier konden ze bewust van het veld tot bij de klant terechtkomen."

Klanten in de rij
In het begin was de winkel maar enkele uren per week open, mensen moesten hen nog weten te vinden. Die zoektocht kreeg een stroomversnelling tijdens de coronapandemie. Recht van 't veld draaide overuren. "We stonden van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in de winkel, op sommige momenten moesten klanten zelfs een uur aanschuiven. Mensen zochten alternatieven voor de supermarkt en vonden hun weg naar ons. Het was intensief, maar het heeft onze winkel echt op de kaart gezet."

Prijzen en erkenning
De winkel draait inmiddels zo goed dat dochters Nicky en Sanne mee de schouders eronder zetten met het doel het familiebedrijf voor te zetten. Zij zorgen tevens voor een sterke aanwezigheid op sociale media. Met meer dan 8.000 volgers op Facebook en Instagram bereikt Recht van 't veld een groot publiek. "Onze dochters zijn sterk in sociale media en zorgen ervoor dat onze acties, nieuwe producten en verhalen meteen gezien worden. Eén post kan duizenden mensen bereiken. Dat is goud waard."

Al die inzet bleef ook niet onopgemerkt. In 2021 won Recht van 't veld de titel Korte Keten Kop van de provincie Antwerpen. En dit jaar volgt de kers op de taart: de benoeming tot Groente- en Fruitambassadeur 2025. "We zijn altijd bezig geweest met het verhaal van de korte keten, en met het promoten van Belgische producten. Zo'n prijs is een enorme erkenning," zegt Linda zichtbaar trots.

Vollegrondstomaten: vakmanschap én durf
De tomaat werd al snel hét uithangbord van de hoevewinkel. Waar veel telers overstapten naar substraatteelt, koos Recht van 't veld bewust voor volle grond. "Dat was geen makkelijke keuze," legt Linda uit. "De sector was toen helemaal afgestapt van vollegrondstomaten. Maar wij wilden een product met smaak, zonder overmatige watergift. Een vollegrondstomaat is misschien iets minder uniform, maar je proeft het verschil. Onze klanten merken dat meteen."

De teelt vraagt ook vakmanschap. Omdat grondontsmetting niet langer is toegestaan, zoekt Linda samen met plantenkwekers en zaadhandelaren naar de juiste rassen en onderstammen. "Wij werken altijd met geënte planten, met sterke wortelsystemen die tegen veel bestand zijn. Dat is nodig om ziekten te voorkomen. En we zetten volop in op biologische bestrijding." Klanten waarderen niet alleen de smaak, maar ook het advies. "In de winkel vragen ze vaak: 'Ik wil tomaten voor een salade, of juist voor saus'. Dan kunnen wij zeggen: 'Neem de tros, de Baron of de Prunela'. Het directe contact met de consument geeft ons veel voldoening. We kennen hun voorkeuren en kunnen daar onze teelt op afstemmen."

Dit jaar wordt een groot deel van de serre gebruikt voor de teelt van vollegrondstomaten voor tomatenpuree. "We werkten al met overschotten, maar verwerkten alles handmatig," legt Linda uit. Vorig jaar kregen we de kans de productielijn voor puree over te nemen van een ambachtelijke producent in de buurt," vertelt ze. "Een grote investering, maar tegelijk arbeidsbesparend: in plaats van dagenlang kleine potjes te vullen, kunnen we nu in een halve dag honderden potten verwerken en hebben we onze eigen merk tomatenpuree gelanceerd. De eerste potten zijn inmiddels te koop bij andere collega hoevewinkels."


Kleinzoon Miro ontwierp een mooie slogan voor Recht van 't veld

Een breed aanbod
Teelt en afzet blijven nauw verbonden. In de zomer is er een rijk aanbod van eigen bloemkool, courgettes, komkommers en pompoenen. "We hebben zes tot zeven soorten pompoenen: van spaghetti- tot Halloweenpompoenen. Klanten vragen expliciet naar bepaalde soorten, omdat ze beter geschikt zijn om uit te hollen of om te koken. Zo leren wij bij van onze klanten, en zij van ons."



Het assortiment is in de loop der tijd uitgebreid tot buiten de eigen teelt, maar altijd producten die zoveel mogelijk uit de korte keten of anders uit België komen. Daarvoor werken ze samen met collegatelers voor bijvoorbeeld Belgische kersen, frambozen en blauwe bessen, maar ook zuivel, vlees en eieren. De rest komt van de veiling of groothandels.


Recht van 't veld familie

Voor klanten is het belangrijk dat er een jaarrond en breed assortiment is, maar Recht van 't Veld blijft daarbij trouw aan de seizoenen en principes. "Vanaf het moment dat er Belgisch product beschikbaar is, schakel ik daarop over. Prijs speelt dan geen rol, het gaat om kwaliteit en om het ondersteunen van lokale collega's. Deze korte keten levert alleen maar voordelen op voor onze klanten én voor ons," besluit Linda.

Dit artikel verscheen eerder in editie 9, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Recht van 't veld © Martijn Nouwen | GroentenNieuws.nl
Naalstraat 37 d
2570 Duffel
Tel: 0478 51 03 83
www.rechtvantveld.be
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer