Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Komkommer in de lift: 50% meer consumptie in vier jaar tijd

Op een gemiddelde dag eet 10% van de Belgen komkommer: in de zomer ligt dat aandeel nog hoger. Het aangekochte volume schoot de voorbije jaren de hoogte in: Belgische gezinnen aten in 2024 gemiddeld 1,5 kg komkommer per persoon, een stijging van 50% tegenover 2020. Tijd dus om hem in de schijnwerpers te zetten, zo vindt VLAM, dat cijfers deelt op de Dag van de Komkommer, op 1 juli.



Op een gemiddelde dag in 2024 at 1 op 10 Belgen komkommer. Zeker in de zomer is de groente niet weg te denken uit de keuken. Vaak bij het avondeten (46%), maar ook opvallend vaak 's middags (40%). Zelfs als ontbijt (6%) of tussendoortjes (7%) komt de komkommer op tafel. Met een dagconsumptie van 9,2% nestelt de komkommer zich stevig in de top 5 van populairste groenten in België. Hij moet enkel tomaat (25%), ajuin (21%), wortel (17%) en sla (16%) laten voorgaan.

Komkommers worden het vaakst thuis gegeten: in 63% van de gevallen gebeurt de consumptie gewoon aan de eigen keukentafel. Maar ook buitenshuis duikt de groente geregeld op: bij vrienden of familie, op het werk of in de horeca. En dat zie je ook in de winkelkar. In 2024 kochten Belgische gezinnen gemiddeld 1,5 kg komkommer per persoon voor thuisverbruik, een stevige sprong tegenover 1 kg in 2020. Die stijgende lijn is geen toeval: meer gezinnen kopen komkommers (77%) én ze doen dat vaker (gemiddeld 11 keer per jaar).

TikTok maakte 'm hot
De zomer van 2024 was dé zomer van de virale komkommersalade: geraspte komkommer, sesamolie, knoflook, rijstazijn en chili-olie. Meer had het niet nodig om miljoenen views te halen op TikTok – én om in IJsland even uitverkocht te raken.

"De komkommer is niet alleen een van de populairste groenten van het moment, hij wordt ook lokaal en duurzaam geteeld," zegt Sara Santens, Expert duurzaamheidscommunicatie & PR bij VLAM. "In de glastuinbouw vangen Vlaamse telers hemelwater op in grote waterbassins. Dat water wordt gezuiverd, verrijkt met voedingsstoffen en opnieuw gebruikt om de komkommers te irrigeren. Regen wordt zo letterlijk omgezet in groei. Ook op andere vlakken werkt de sector circulair: van het hergebruik van reststromen als meststof tot de inzet van hernieuwbare energie. Zo zetten onze telers elke dag stappen naar een duurzame, gesloten teeltkringloop."

Wie eet hem, waar, en wanneer?
Jongeren tussen de 18 en 34 jaar zijn de grootste fans (12,5% dagconsumptie), gevolgd door de 25- tot 54-jarigen (9,3%) en 55-plussers (8,1%). Vrouwen, gezinnen met kinderen, hogere sociale groepen en mensen met buitenlandse roots eten het vaakst komkommer. Met 10,6% grijpt de Vlaamse gemeenschap net iets vaker naar komkommer dan de Waalse (8,9%). En ook stedelingen blijken fan: zij eten significant vaker komkommer dan plattelandsbewoners (10,6% vs. 9,1%).

Voor meer informatie:
VLAM
Tel.: +32 02 552 80 32
[email protected]
www.vlam.be

Publicatiedatum: