"We zitten midden in het Franse paprikaseizoen", zegt Alexandre Picault, directeur van Kultive, een organisatie die zich al enkele jaren inzet voor het opbouwen van een stevige keten voor paprika's van Franse bodem. Geen gemakkelijke opgave, maar volgens Picault haalbaar, mits de hele sector de schouders eronder zet.
Groeiend areaal
Hoewel het seizoen wat later op gang kwam, ziet het er qua volumes veelbelovend uit. "Zoals elk jaar zijn we eind februari, begin maart gestart. De start verliep wat trager en rustiger dan normaal, maar inmiddels hebben we volop oogst, vooral van rode paprika's. We hebben het areaal dit jaar met anderhalve hectare uitgebreid en mikken op elf tot zelfs twaalf hectare volgend jaar. We blijven telers aansporen om ook andere gewassen dan komkommer te overwegen. Maar dan moet de retail wel meebewegen."
Prijsdruk zet Franse teelt onder druk
Sommige supermarkten zetten nadrukkelijk in op Franse producten, maar anderen geven prijs duidelijk voorrang. "Je merkt dit jaar dat de Franse paprika wat opzijgeschoven wordt. De prijsdruk is feller dan voorheen en sommige ketens aarzelen om ruimte vrij te maken voor binnenlandse aanvoer. Dat voelen we aan onze afzet. Klanten vragen ons om de prijs van rode paprika te laten zakken tot het niveau van geïmporteerde producten, rond de €2 per kilo. Dat betekent zo'n 25% onder de gemiddelde prijs van vorige jaren. Voor onze telers is dat simpelweg onhoudbaar."
Wispelturige houding van de retail
De concurrentie met importproduct is stevig. Toch blijft Kultive zich inzetten voor een stevige positie van de Franse paprika in de schappen. "Dit jaar is de afname beter gespreid over onze klanten. Vorig jaar hadden we grote bestellingen bij een paar ketens, nu is dat meer in balans. Product dat we niet bij de ene kwijt kunnen, proberen we elders onder te brengen. Sommige klanten blijven voorzichtig, ze willen zich niet te vroeg vastleggen uit angst voor gaten in hun bevoorrading. Maar op dit moment, en ook de komende maanden, hebben we voldoende product om alle ketens te bedienen die Franse paprika's willen aanbieden waarvoor de telers eerlijk vergoed worden. Sinds 8 mei is de vraag bovendien flink aangetrokken, mede dankzij het effect van de feestdagen op de consumptie."
Toch blijft het lastig om op lange termijn beleid te voeren, als de houding ten opzichte van Franse producten per jaar zo wisselt.
Prijsniveau nog niet voldoende om verlies goed te maken
Hoewel Kultive er tot nu toe in slaagt om de prijs op een acceptabel niveau te houden, is het verlies aan volume nog niet gecompenseerd. "We zitten momenteel 15% onder de opbrengst van vorig jaar. En juist wanneer de grote volumes beginnen te komen, neemt het risico toe. Het is belangrijk dat we ketens vinden die Franse paprika's willen promoten en waarderen tegen een eerlijke prijs. Alleen zo kunnen we zorgen dat de telers het blijven volhouden en de sector verder groeit."
Samenwerking is cruciaal
Voor Picault is het duidelijk: als de Franse paprikateelt een toekomst wil, moet de hele keten samen optrekken. "De trend gaat hoe dan ook richting meer glastuinbouw. Als we uit die tomaat-komkommer-tweestrijd willen stappen en het aanbod willen verbreden, dan moeten telers, afzetorganisaties en supermarkten de handen ineenslaan. Paprika is een technisch veeleisend gewas. Wie hier serieus op wil inzetten, moet op lange termijn denken. En we hebben klanten nodig die daarin meegaan. We staan open voor overleg en zoeken graag samen naar prijsafspraken die zowel eerlijk als stabiel zijn, zodat we deze Franse paprikaketen echt kunnen uitbouwen."
Voor meer informatie:Alexandre Picault
Kultive S.A.S.
190 allée du bois vert
45640 Sandillon (Frankrijk)
Tel: +33 (0)2 38 49 33 49
[email protected]
www.kultive.fr