De klant voorzien van de juiste plant. Dat staat voor Van den Elzen Plants op één. Het bedrijf produceert aardbeien-, bramen-, frambozen- en aspergeplanten voor de nationale en internationale markt. Wat betreft aanbod volgt het bedrijf nauwgezet de ontwikkelingen in veredeling en genetica. 'Zo kunnen we een duurzame transitie maken.'
'Die duurzame transitie maken, dat doen we samen met onze seizoens-medewerkers. En dan zeg ik met nadruk seizoensmedewerkers, en geen arbeidsmigranten', trapt commercieel directeur Maurice Deben van Van den Elzen Plants af. Hij spreekt ook namens mede-directieleden Arnoud van Asseldonk (algemeen directeur), Herman Rutten (financieel directeur), Bart van Eerdt (operationeel directeur) en Frank Coppens (directievoorzitter). 'Seizoensmedewerkers zijn essentieel voor ons. We moeten goed voor hen zorgen.'
De directie van Van den Elzen Plants: Arnoud van Asseldonk, Maurice Debe, Herman Rutten, Bart van Eerdt en Frank Coppens
Fusie tussen twee familiebedrijven
Van den Elzen Plants is in de kern een grote vermeerderaar, ofwel plantenkwekerij. Het bedrijf telt inmiddels zo'n 75 vaste medewerkers, aangevuld met tot 900 seizoensmedewerkers. Van den Elzen Plants is in 2022 ontstaan uit een fusie tussen twee familiebedrijven: een tak van Van den Elzen en een tak van Van Asseldonk. 'In de jaren voor de fusie werkten we al geregeld samen. Door onze krachten te bundelen, konden we onszelf blijven ontwikkelen en waren we in staat om nieuwe markten aan te boren', legt Van Asseldonk uit. 'Het vertrouwen naar elkaar toe was eigenlijk vanaf het begin groot, wat ervoor heeft gezorgd dat we snel stappen konden zetten. Tekenend is dat zowel van de klanten als het personeel eigenlijk iedereen ons trouw is gebleven.'
Bedrijf heeft ondernemerskracht
Het bedrijf voelt zich verantwoordelijk om als een van de koplopers in de sector flink te investeren in innovatie. 'De landbouwsector staat voor enorme uitdagingen. Denk aan de stikstofdiscussie, huisvesting, schaarse arbeid en gewasbeschermingsmiddelen. Wij hebben de investeringskracht om hier stappen in te nemen en zo nodig andere keuzes in te maken. Wij zien dit als onze plicht aan onze werknemers en klanten én aan onze agrarische collega's', stelt de algemeen directeur.
Het DNA maakt het verschil
Coppens voegt toe dat het, gezien de snelle groei van het bedrijf, van belang is om alle mensen intern goed mee te nemen in de visie. 'Zo hebben we bijvoorbeeld nieuwe functies gecreëerd en zijn we een traineeship gestart voor met name jonge medewerkers. Interne communicatie over de nieuwe ontwikkelingen is belangrijk, zowel bottom-up als top-down.' Verder is het volgens de directievoorzitter steeds de uitdaging om een platte, informele organisatie te blijven waarbij iedereen elkaar bij de voornaam kent. 'En we de blik op buiten gericht houden. Het is vooral ons DNA dat het verschil maakt.'
Met beide benen op de grond
Kern van dat DNA is volgens Van Asseldonk dat het bedrijf met twee benen op de grond blijft staan. 'We hanteren een no-nonsense mentaliteit, waarbij we ons zeer verantwoordelijk voelen voor het leveren van kwaliteit. Als er iets aan de hand is bij een klant, dan is ons uitgangspunt om dat direct op te lossen.'
Daarnaast staan bij Van den Elzen Plants medewerkers op één. Coppens: 'Zowel onze vaste mensen als de seizoensmedewerkers. We zijn ons ervan bewust dat we zonder hen nergens zijn. En kennelijk doen we iets goed; we hebben geen vacatures en meer dan 80 procent van de seizoensmedewerkers komt steeds weer bij ons terug. Dit komt waarschijnlijk door onze focus op een nette huisvesting en de garantie dat er ook werk is als ze er zijn. Vertrouwen is en blijft ons motto.'
Grote betrokkenheid van personeel
Door deze manier van ondernemen ontstaat een diep gevoel van trots. Niet alleen wat betreft het eindproduct, maar ook ten aanzien van de betrokkenheid van het personeel. 'Dat zagen we onlangs op onze familiedag', licht Van Eerdt toe. 'Het maakt ons blij om te zien hoe onze werknemers hun familieleden rondleiden op het bedrijf. Er waren op die dag maar liefst zeshonderd mensen aanwezig en de sfeer was geweldig. Daarnaast betrekken we de omgeving actief bij onze plannen.'
Heeft Van den Elzen Plants tips voor ondernemers die ook willen pionieren? 'Het is belangrijk om nieuwe ideeën eerst in de vorm van een kleinschalige pilot uit te proberen. Doe dat op een manier waarbij de mensen op de werkvloer ook actief kunnen meedenken en eigenaarschap kunnen pakken', geeft Deben aan. Dit zorgt volgens de commercieel directeur voor draagvlak, vertrouwen en creativiteit. 'Ondernemers zijn ontzettend enthousiast en zien overal kansen, maar het is goed als je ook iemand in het midden hebt die je met beide benen op de grond blijft staan. Frank vervult bij ons deze rol.'
Op zoek naar nieuwe glastuinbouwlocaties
Vanuit de politiek zou meer ruimte moeten komen voor pioniers met lef. Voor Van den Elzen Plants gaat het dan vooral om ruimte in de letterlijke zin van het woord. 'We zijn actief in een groeimarkt, waarbinnen ook onze klanten veel groeipotentieel hebben', legt Deben uit. 'Daarmee raken we aan het vraagstuk van de strijd om de schaarse ruimte in Nederland. De hamvraag is daarbij: op welke locaties kunnen we nog investeren en groeien? En vaak leidt dit tot allerlei vergunningstrajecten.'
Desondanks blijven ze bij Van den Elzen Plants ambitieus. Met het oog op de toekomst wil de onderneming de ontwikkeling van buiten naar binnen verder voortzetten: van volle grond naar glas- en substraatteelten. 'Hiervoor gaan we op zoek naar nieuwe glastuinbouwlocaties', vertelt Deben.
Ook blijft het bedrijf zich ontwikkelen op het gebied van innovatie en digitalisering. 'Wie weet gaan we ook wel opschalen in vertical farming', aldus Deben. Wat het plantenaanbod betreft, volgt Van den Elzen Plants nauwgezet de laatste ontwikkelingen in veredeling en genetica. 'We lopen tegen de grenzen van de natuur aan en moeten met steeds minder gewasbeschermingsmiddelen produceren. Veredeling is een van belangrijkste oplossingen om deze transitie te maken', zegt de commercieel directeur.
Bron: ZLTO