Tholen - Voor Hans de Jonge is een werkdag nooit hetzelfde. Overdag is hij actief als accountmanager bij groente- en fruitbedrijf MJ Pronk, 's avonds en in het weekend duikt hij de muziekwereld in met zijn eigen evenementenbureau Tok Producties. "Het zijn twee hectische baantjes, maar de combinatie maakt het juist leuk," vertelt hij in dit eerder in vakblad Primeur verschenen artikel.
Hans de Jonge
Tok Producties verzorgt boekingen en management voor Nederlandse artiesten, van Drentse boerenrock tot opkomende piratenacts. Wat begon als een hobby in 2007, groeide uit tot een serieuze nevenactiviteit. "Mijn eerste boekingen deed ik voor lokale artiesten, maar inmiddels regelen we de complete programmering van schuurfeesten tot grote festivals," zegt Hans. "We stonden onlangs met Piraten Power Hour en Mooi Wark op Paaspop, een van de grootste festivals van Nederland."
Die groei brengt uitdagingen met zich mee. "De muziekbusiness is net als de AGF-sector: veel regelen, snel schakelen, en vooral: mensen tevreden houden. Alleen komen er in de muziek net iets andere verzoeken binnen," lacht hij. "Sommige artiesten willen in hun kleedkamer een bankstel, drie soorten sterke drank, een fruitschaal, een hapjesschaal én een nieuwe iPhone-lader in de verpakking. En dan moet je die ook nog op tijd geregeld hebben."
Toch blijft hij nuchter onder de soms bizarre riders – de lijst met wensen en eisen van artiesten. "Je hebt ook acts zoals Mooi Wark, die redden zich met twee kratjes bier en een goede geluidsinstallatie. Dat zijn juist de leukste muzikanten om mee te werken. Lekker met muziek bezig zijn, zonder poeha."
Daarnaast is Hans vaak sparringpartner voor organisatoren van evenementen. "Ik denk mee over de opzet, de line-up, de doelgroep. Een schuurfeest in het noorden van het land vraagt om andere muziek dan een dorpsfeest in Brabant. Je moet weten wat waar werkt. Rowwen Hèze slaat in Friesland bijvoorbeeld minder goed aan dan in Limburg."
Het is die betrokkenheid die hem energie geeft. "Het mooiste moment is als de line-up staat, het publiek losgaat en de klant tevreden is. Dan weet je waar je het voor doet."
Zijn jarenlange ervaring in de groente- en fruitsector komt ook bij Tok Producties van pas. "In de AGF leer je organiseren, vooruitdenken en oplossingsgericht werken. Dat neem je vanzelf mee in de evenementenwereld. Als een artiest op het laatste moment zijn set wil omgooien of als er iets misgaat met de techniek, moet je ook direct kunnen schakelen."
Hans houdt van beide werelden. "Overdag adviseer ik klanten in de AGF over versproducten, en zorg ik dat de tomaten op de juiste plek terechtkomen. In het weekend zorg ik dat het geluid werkt en dat de artiest op tijd op het podium staat. Beide zijn dynamisch, beide vragen om creativiteit en service."
De combinatie van twee banen is niet altijd eenvoudig. "Soms komen dingen tegelijk. Dan moet er overdag iets worden opgelost met verrotte tomaat, en 's avonds staat er een artiest op een festival waar iets misloopt. Maar omdat het zo verschillend is, hou ik het vol. De afwisseling houdt me scherp."
Na 40 jaar in de AGF – waarvan 20 jaar voor de groentespeciaalzaken – blijft de sector trekken. "Ik ben geen jobhopper. Ik heb ooit een aanbod gehad om mee te verhuizen met een oud-werkgever, maar dat zou elke dag twee uur reistijd betekenen. Uiteindelijk ben ik bij MJ Pronk terechtgekomen. Een mooi bedrijf, met een nuchtere aanpak."
Ook in de muziek zoekt Hans graag het persoonlijke op. "Ik begeleid artiesten zoals Davy van der Sluis, een opkomende zanger wiens nieuwe single net uit is en we volop met de promotie daarvan bezig zijn. Ik probeer niet alleen de boekingen te regelen, maar ook écht mee te denken over hun ontwikkeling. Dat vind ik belangrijk."
De agenda is goed gevuld. "Naast de festivals en schuurfeesten zijn er ook radio- en tv-optredens gepland, onder andere bij Omroep MAX en De Oranje Zomer lonkt. En in november organiseer ik weer een muziekreis naar Turkije. Dat zijn de leuke dingen."
Of hij ooit moet kiezen tussen zijn twee werelden? Hans denkt van niet. "Zolang ik het leuk blijf vinden en er energie van krijg, blijf ik beide doen. Je blijft een beetje verkoper – of het nu om groenten gaat of om muziek."
Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Pronk
Groothandelsmarkt 2
1681 NN Zwaagdijk
[email protected]
www.mjpronk.nl