Tholen - Richard Uijtdewillegen is al sinds 1997 werkzaam bij Aartsen. Wat begon in de loods in Breda, groeide uit tot een functie met internationale verantwoordelijkheid.
Richard Aartsen
Hechte club
Als familiebedrijf staat Aartsen bekend om een hechte en persoonlijke cultuur. Een groeiend hardwerkend team dat loyaal is aan het bedrijf. Richard is daarin geen uitzondering: hij maakt deel uit van een bijzondere groep medewerkers die al meer dan 25 jaar bij het bedrijf werken. Samen met maar liefst 31 collega's vormt hij CLUB9119, een club die in 2021 is opgericht en waarin je automatisch wordt opgenomen bij je 25-jarig jubileum. Elk jaar, op de eerste vrijdag van oktober, gaat de club samen een dag op pad. "Dat typeert hoe Aartsen met mensen omgaat," zegt Richard. "Je wordt gewaardeerd, gezien en hoort er echt bij."
Brabantse klik
Voordat Richard bij Aartsen begon, werkte hij enkele jaren bij Bakker Barendrecht. Omdat hij destijds verhuisde naar België, nabij Antwerpen, werd de afstand naar Barendrecht dagelijks een flinke belasting. Breda bood uitkomst. "Ik wilde in Nederland blijven werken, het liefst direct in de groentehandel. Binnen twee dagen was het rond met Aartsen." De klik was er vanaf het begin. "Ik ben opgegroeid in Brabant, dus dan voel je je snel thuis bij een Brabants bedrijf als Aartsen." Zijn achtergrond in de groentehandel bleek een voordeel. "Het was in de tijd dat veilingen overgingen naar afzetorganisaties. Aartsen was destijds alleen nog importeur en had nog geen Hollandse groenten in het pakket. Dat mocht ik gaan invullen."
Van loods naar leiding
Richard begon echter in de loods. "Dat is hier normaal. Je leert daar de processen kennen en ziet hoe alles loopt. Dat neem je mee als je later verantwoordelijkheden krijgt op kantoor." Die praktische aanpak is een traditie binnen Aartsen. "Nieuwe medewerkers starten altijd eerst een aantal maanden in de loods. Ze werken op alle drie de locaties: Breda, Venlo en Sint-Katelijne-Waver. Zo leren ze het bedrijf en alle collega's goed kennen. Daarna volgt nog een opleidingstraject op kantoor."
Import Spanje en Portugal
Na veertien jaar puur Hollandse handel werd Richard verantwoordelijk voor de import uit Spanje en Portugal. Een flinke overgang. "Ik kende de handel wel, maar sprak geen woord Spaans. Toen heb ik een opleidingstraject bij een taleninstituut in Vught gevolgd en ben ik twee maanden naar Spanje gegaan, vooral om de taal te leren en leveranciers te bezoeken."
De investering wierp zijn vruchten af. "Ik spreek het Spaans nu vloeiend genoeg om me goed uit te drukken. Daar ben ik trots op, zeker omdat ik vroeger een hekel had aan talen. Op de middelbare school liet ik ze vallen zodra het kon."
De overstap had meer impact dan alleen een nieuwe taal. "Nederland is transparant, cijfermatig en gestructureerd. Spanje draait veel meer om persoonlijke relaties. Je moet daar goed met mensen overweg kunnen. Die verschillen zijn groot, maar ook interessant."
De klik maken
Naast de inkoop uit Spanje en Portugal, stuurt Richard samen met twee andere collega's de commerciële afdeling in Breda aan, en beheert hij dossiers op het gebied van kwaliteit, QC en QA. "Het takenpakket is breed, maar dat maakt het werk juist interessant. Ik verveel me geen moment." Als commercieel manager heeft hij in de afgelopen jaren ook veel medewerkers mogen opleiden. De meeste van hen blijven lang verbonden aan het familiebedrijf. "Ik zeg altijd: 'Het klikt, of niet.' Als het klikt, blijf je lang. Zo niet, dan ben je binnen een jaar weer weg." De cultuur bij Aartsen is hecht. "We hebben allemaal een beetje dezelfde 'bloedgroep'. Tegenwoordig zoeken we niet per se mensen uit de AGF. We kijken meer naar karakter en competenties; procesmatig inzicht, doorzettingsvermogen, dát telt. En je moet tegen werkdruk kunnen."
Blijven bewegen
Hoewel zijn klantenportefeuille is afgenomen door zijn managementtaken, onderhoudt Richard de bestaande relaties zorgvuldig. "We werken in deze sector nog altijd op vertrouwen. Dat vraagt om contact." Technologische vooruitgang heeft het werk wel ingrijpend veranderd – van fax naar e-mail, van bellen naar appen en van Excel naar ERP – maar het persoonlijke contact blijft voor Richard essentieel. "Ik bel elke klant minimaal één keer per week. Vanuit dat gesprek kun je daarna makkelijk appen. Maar alleen appen werkt niet. Je voelt in een gesprek veel beter wat iemand wil." Hoewel zijn productportfolio flink is verbreed, blijven groenten geliefd. "Mijn ouders teelden groenten, dus daar weet ik veel van – hoe groenten reageren op kou, opslag, transport. Dat blijft me boeien." Stilstand is geen optie, vindt Richard. "Je moet jezelf blijven ontwikkelen. Dat geldt ook binnen een bedrijf waar je al jaren werkt. Ik ben nog lang niet uitgekeken."
Groei, behoud en werkplezier
Die ruimte voor ontwikkeling is er bij Aartsen. Naast de voortdurende zoektocht naar goede mensen door ambities en groei, richt het bedrijf zich nadrukkelijk op behoud van talent. Dat doet Aartsen door te investeren in een vitale werkomgeving, het bieden van doorgroeimogelijkheden en het organiseren van gezellige uitjes en teambuildingmomenten. "We geven mensen niet alleen kansen om te groeien, maar zorgen ook dat ze zich prettig blijven voelen," zegt Richard. "Je merkt dat het hier niet alleen draait om prestaties, maar ook om werkplezier. Dat maakt dat mensen blijven."
Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Aartsen
Tel +31 (0) 76- 5248100
[email protected]
www.aartsen.com