Na jaren van sterke groei in het bezorgen van boodschappen door supermarkten, is de toename nu aan het afvlakken. In de afgelopen twaalf maanden steeg het aantal bezorgingen nog met 11%, fors lager dan de 69% in 2023. De groei werd aanvankelijk aangejaagd door partijen als Picnic en later sterk versneld door de coronapandemie, zo blijkt uit het rapport 'Groei bezorging supermarkten neemt af' van ABN AMRO.
De huidige afvlakking wordt veroorzaakt door factoren als hoge inflatie, lagere consumentenbestedingen en dalend vertrouwen door geopolitieke spanningen. Consumenten letten meer op prijs en vermijden bezorgkosten. Ook fysieke supermarkten hebben het moeilijk: hun volumes en omzet daalden in 2024.
Hoewel bezorging nog groeit, is het tempo lager dan voorheen. De markt lijkt richting verzadiging te gaan en zal in de toekomst vooral afhankelijk zijn van bevolkingsgroei en veranderend consumentengedrag. Supermarkten worden aangespoord om hun bezorgmodel verder te verfijnen en zich te onderscheiden, bijvoorbeeld via versproducten of maaltijdoplossingen.
Lees hier het volledige rapport
Bron: ABN AMRO