Tholen - Door de zachte voorjaarsdagen lopen de asperges en aardbeien goed bij De Feijter AGF/Het Boertje in Zeeland, waar Jeroen de Feijter aan het roer staat van de grootste groentewinkel in de provincie. "Dit is de leukste tijd van het jaar," vertelt hij enthousiast. "Fruit, aardbeien, spinazie — alles loopt goed. We stemmen de aanbiedingen dagelijks af op het weer." Jeroen beschikt over een goed ontwikkeld handelsinstinct, waarmee hij effectief inspeelt op zowel marktontwikkelingen als de wensen van zijn klanten. Niet de handel, maar de personeelskosten zijn de grootste uitdaging. Jeroen: "De marges staan onder druk, maar we blijven scherp rekenen."
Jeroen met twee van zijn vier zoons: Luca en Mika
Flinke volumes, scherpe prijzen
Met de naderende Moederdag is het druk in de winkel. "Aardbeien gaan echt gigantisch. We zaten op €2,25 per bakje, nu loopt dat wat op naar €2,75, maar nog steeds een mooie prijs," aldus Jeroen. Ook andere producten lopen goed: "Met het mooie weer zijn kookgroenten als spinazie en bloemkool goedkoop. Maandag had ik bloemkool voor 48 cent in de actie, inmiddels is dat 98 cent. Maar dat is nog altijd de helft van de supermarktprijs." Juist die prijspositie is een speerpunt. "We hebben geen chique winkel, maar verse producten voor een eerlijke prijs. Dat spreekt de consument aan."
Kosten lopen op, marges onder druk
Personeel vormt de grootste kostenpost, maar het een essentiële schakel in zijn bedrijf. "Ik kan dit natuurlijk niet alleen. Mijn team is cruciaal, ook in het klantcontact." Daarom houdt hij zijn bedrijf nauwgezet in de gaten. "Mijn boekhouder constateerde dat de omzet groeit, maar dat de kosten harder zijn gestegen. Dat is zorgelijk," zegt hij. "Je moet continu blijven rekenen. Het is wikken en wegen. Soms verkoop je iets met verlies, zoals laatst met komkommers. De prijs steeg ineens hard, maar dan stort de prijs een paar dagen later weer in, en compenseer je dat."
Breder assortiment en lokaal inkopen
Hoewel AGF nog steeds de kern vormt, wordt het assortiment breder. "We verkopen ook zuivel van een melkveehouder uit de buurt en rundvlees van een lokale boer. Dat loopt als een trein. Mensen zijn echt bezig met waar hun eten vandaan komt. Die bewustwording, die in corona is aangewakkerd, is gebleven." Ook duurzaamheid speelt een rol. "Als je lokaal kunt consumeren, scheelt dat enorm in de footprint. Onze eieren komen uit Leeuwendorp, niet uit het buitenland en hebben een Pfas-vrij certificaat. Dat waarderen klanten."
Jeroens Scania op veiling Hoogstraten
Semi-zelfbediening met persoonlijk contact
De winkel is grotendeels zelfbediening, maar met een bedieningsgedeelte centraal in de zaak. "Driekwart van de klanten stopt daar even. Even een praatje, een beetje persoonlijk contact — dat wordt gewaardeerd. Mensen missen dat in andere winkels. Wij werken nog met echte kassa's. Geen zelfscans. En als iemand drie weken geleden zei dat hij op safari ging, dan vragen we bij terugkomst hoe het was."
De volgende generatie
Over opvolging maakt Jeroen zich geen zorgen. "Mijn oudste zoon studeert bijna af, maar zou het liefst vandaag nog de zaak overnemen. De andere drie helpen ook al mee. Ze zijn ondernemend. Natuurlijk moeten ze hun papiertje halen, maar hun hart ligt hier."
Toekomstplannen zijn er genoeg, al blijft de blik realistisch. "Een tweede filiaal? Heb ik naar gekeken, maar locaties zijn duur. Dan moet je marge wel meewerken. Voor nu richten we ons op uitbreiding van het assortiment in onze eigen winkel — lokaal, vers en compleet."
Voor meer informatie:
Jeroen de Feijter
De Feijterhet-boertje.nl
Guido Gezellestraat 21-23
4536 HG Terneuzen
Tel: +31 (0)155 612 118
[email protected]
www.het-boertje.nl