Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sven Jordens, Gemex:

"Belichte teelt groot pluspunt gezien de voorkeur van de Duitse consument"

Tholen - Sinds half april is Gemex, een exporteur van groenten en fruit naar de Duitse markt, volledig overgeschakeld op product van de Belgische veilingen en telers. Ondanks dat de retailers de voorbije jaren, ook in Duitsland, marktaandeel hebben afgesnoept van de groothandelaren in het AGF-segment, en dat bepaalde Duitse groothandelsmarkten zelfs dreigen te verdwijnen, blijft Sven Jordens, tweede generatie in dit familiebedrijf, trouw aan de missie om de vroegmarkten te bedienen. "Maar er komt iets meer focus te liggen op het bedienen van de foodservice," zegt hij in dit eerder in vakblad Primeur verschenen artikel.

Vanuit het pand in Genk, waar dagelijks 18 medewerkers op kantoor en in de loods present tekenen, worden elke middag de pallets – ook samengestelde pallets is geen probleem – geladen in de vrachtwagens met bestemming Duitsland. De helft bestaat uit groenten, waarvan kasgroenten, en dan vooral tomaten, de hoofdmoot vormen. Maar ook wortelen en prei uit de Vlaamse grond zijn veelgevraagde producten. Het fruitaanbod bestaat enerzijds uit aardbeien en zachtfruit, anderzijds uit appelen en peren.

Personeelstekort
Met de twaalf eigen vrachtwagens wordt 's morgens het product van de verschillende Belgische veilingen naar Genk gebracht. Nadat de orderpickers de pallets hebben samengesteld, beginnen de chauffeurs aan hun reis naar de vroegmarkten in meerdere Duitse steden. Alles verloopt nog steeds vlot in de loods, al erkent Sven dat het moeilijk wordt om voldoende personeel te vinden om de pallets klaar te zetten. "Dat moet gebeuren in een beperkte tijdspanne. De groenten en fruit komen op de middag in ons pand toe en dan moet er op drie of vier uur heel wat gebeuren. Het is lastig om daar mensen voor te vinden. Voorts is voor velen het chauffeursberoep, waarbij je na de middag rond 16:00 uur begint en daarna 's avonds en 's nachts op de baan bent, niet aantrekkelijk. Maar ook wie administratief personeel of verkopers zoekt in België, heeft het niet onder de markt."

Specialties
Op de Duitse vroegmarkten staan de Belgische kasgroenten volgens Sven hun mannetje tegenover de ruime aanvoer van Spaans product in de winter. "Neem nu de Ruby Red tomaten. Met hun donkerrode vruchtvlees is het een geliefd product. Een troef zijn ook de specialties, zoals de Miss Perfect cherrytrostomaat van Coöperatie Hoogstraten of Aromia van Bel'Orta. Natuurlijk is de Spaanse handel ook goed, maar je ziet toch dat de Duitse klanten, nu sinds twee weken de omschakeling volledig is gemaakt, blij zijn een vertrouwd product te kunnen betrekken."

Belichte teelt weer op peil
Omdat Gemex de klanten jaarrond belevert, heeft de exporteur in de winter enkele kasgroenten van rond de Middellandse Zee in het aanbod. "Maar zelf doen we niet aan import. En wat tomaten betreft, voeren we in de winter overigens alleen het belichte product. Dit jaar was het de eerste keer sinds corona dat de teelt er volledig stond in België en dat was een groot pluspunt, gezien de voorkeur van de Duitse consument. Het was ook de eerste keer dat we jaarrond komkommers hebben kunnen aanbieden vanuit België," legt Sven uit.

Het komkommeraanbod van Duitse oorsprong is evenwel groot. "Mensen eten ook graag lokaal geteeld voedsel. De export vanuit België moet het meer hebben van bijvoorbeeld de speciale tomatensoorten. Daar kan ons land zich in onderscheiden. Voorts kan enkel met premiumproducten de concurrentie met Polen in tomaten, paprika's en frambozen worden omzeild. Want op prijs haal je het niet. Bovendien wordt de Poolse kwaliteit er niet slechter op, integendeel, die telers zijn een leerproces aan het voltooien."

Overnames en opvolgingsprobleem
Sven is al 22 jaar actief in de firma en naast de geleidelijke opmars van de retail ten koste van de groothandel op de Duitse AGF-markt, is hij de voorbije twee decennia getuige geweest van talloze overnames aan aanbodzijde in België. "Het aantal exporteurs is fors gedaald. Veel onafhankelijke bedrijven van vroeger zijn onderdeel van een groep. Eigenlijk zijn wij nog een van de weinige vrije AGF-exporteurs op Duitsland. En in Duitsland zelf moeten we ons steeds meer richten op de foodservice, want op de groothandelsmarkten gaan de bedrijven – vaak familie-ondernemingen – niet alleen gebukt onder de concurrentie van de supermarktketens, maar ook onder een gebrek aan opvolging. Wij laten het alvast niet aan ons hart komen, we zien nog voldoende opportuniteiten om de Duitse markt verder te bevoorraden. We zullen de erfenis van mijn ouders, die beiden 75 jaar worden deze zomer, een mooie toekomst geven," besluit Sven.

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Gemex
Kaarbaan 3
3600 Genk, België
Tel: +32 (0) 89820070
[email protected]
www.gemex.be