Tholen - Na een veelzijdig werkzaam leven in verschillende zware beroepen, staat Teun Homan (57) sinds september vorig jaar achter de toonbank van zijn eigen AGF-speciaalzaak Teun's Vershoekie in Rolde. Een terugkeer naar zijn roots, want ooit begon hij zijn loopbaan op 18-jarige leeftijd in de groente- en fruitsector. "Ik heb in mijn leven van alles gedaan, maar de AGF-wereld is me nooit vreemd geweest," vertelt Teun.
Teun Homan
Van groene vingers naar protesterende knieën
Zijn meest recente carrièreswitch was noodzakelijk. Jarenlang runde Teun een succesvol bedrijf in tuinaanleg en -onderhoud, waar hij complete tuinen ontwierp en aanlegde, inclusief bestratingen. "Het was prachtig werk, maar fysiek zwaar. Vooral mijn rug en knieën begonnen te protesteren," zo moest hij erkennen. Daarnaast was het werk sterk weersafhankelijk. "Bij regen lag alles stil, en in de winter was er weinig te doen."
Toen de kans zich voordeed om een bestaande AGF-speciaalzaak met professionele keuken over te nemen, hoefde hij niet lang na te denken. "Ik wist precies waar ik aan begon. Bovendien had ik ervaring in de supermarktwereld en de horeca, dus de combinatie van versproducten, bereidingen en klantcontact sprak me direct aan."
Lange dagen, meer stabiliteit
Het leven als AGF-ondernemer betekent lange dagen maken - gemiddeld 11 uur per dag, zes dagen per week. "In de tuinaanleg waren de dagen korter. Ik was soms al om 16:00 uur klaar. Maar in de winkel sta ik lekker binnen, ik ben niet meer afhankelijk van het weer," aldus Teun. Fysiek blijft het werk zwaar. "Kistjes fruit kunnen ook wel 15 kilo wegen en kan ik niet in de kruiwagen leggen," lacht hij. "Maar zwaar werk ben ik gewend, hoor."
Ook zijn horeca-ervaring komt goed van pas in de winkel, waar kant-en-klare maaltijden, vers gesneden groenten en maaltijdsalades steeds populairder worden. "Klanten willen tegenwoordig niet alleen producten, maar ook inspiratie. We maken van alles. Van wraps en pizza's tot stamppotten, soepen en sapjes."
Een familiebedrijf met ambitie
Teun runt de winkel niet alleen, ook zijn dochter werkt mee. "Ze is nu met zwangerschapsverlof, maar komt in mei weer terug. Dan kunnen we het assortiment verder uitbreiden," vertelt hij trots. Zijn vrouw Hillie zet zich ook in om de winkel een succes te maken. "Zij doet de social media. Ik heb daar niets mee, maar je moet er wel actief in zijn, het is een belangrijk onderdeel in de communicatie richting potentiële en bestaande klanten." De winkel heeft een trouwe klantenkring, en mede dankzij een nabijgelegen vakantiepark is er veel extra aanloop in de zomermaanden. "In het seizoen lopen we goed vol met toeristen. Die zijn vaak wat makkelijker met uitgeven," merkt Teun op. Teun is niet ontevreden over de omzet. Toch wil hij ook meer jongere gezinnen aantrekken. "We willen meer jongere gezinnen bereiken via social media - dat regelt mijn dochter, want van computers moet ik niet veel hebben," lacht hij. Daarnaast blijft hij investeren in versbereidingen. "Gemak is key. Mensen willen kwaliteit, maar hebben weinig tijd. Dat is onze kans."
Uitdagingen
Net als veel AGF-ondernemers ervaart Teun de wintermaanden als uitdagend. "Tussen de feestdagen en februari is het altijd rustiger. Er zijn minder Nederlandse producten en de vraag naar zachtfruit is beperkt." Toch blijft hij positief. "We focussen dan extra op onze maaltijdoplossingen. Mensen hebben altijd behoefte aan gemak, vooral in drukke periodes."
Droom gepauzeerd
Kijkend naar de toekomst hebben Teun en zijn vrouw duidelijke plannen. "Eigenlijk wilden we al emigreren naar Kreta. Het eiland kenden we goed van vakanties en het leek ons ideaal om daar onze oude dag door te brengen," vertelt hij. Maar het leven besliste anders. "Toen ons eerste kleinkind werd geboren, hebben we die plannen aangepast. Familie gaat voor. We hebben besloten om nog een jaar of vijf in Nederland te blijven, dus voorlopig geniet ik van deze winkel en het ondernemerschap," zegt Teun vastberaden. Ondanks de lange dagen heeft hij zeker geen spijt van zijn keuze. "Het is hard werken, maar heel bevredigend. En wie weet komt Kreta ooit nog in beeld, maar eerst zorgen dat deze zaak blijft groeien!"
Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.