Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer passagiers, minder vracht voor Nederlandse luchtvaart in eerste kwartaal 2025

In het eerste kwartaal van 2025 reisden 16,6 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is ruim 2 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2024. Het aantal vluchten in het handelsverkeer was met 121,5 duizend hetzelfde als in het eerste kwartaal van 2024. De hoeveelheid vervoerde luchtvracht daalde in dezelfde periode met ruim 8 procent tot 352 duizend ton. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens

In het eerste kwartaal van 2025 vlogen 14,8 miljoen reizigers van of naar Schiphol; dat is ruim 89 procent van het totaal aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland. In dezelfde periode een jaar eerder waren dit nog 14,4 miljoen reizigers, bijna 3 procent minder.

In de eerste drie maanden van 2025 reisden 413,6 duizend luchtvaartpassagiers van en naar Rotterdam The Hague Airport, dat is 2,5 procent meer dan een jaar eerder. Alleen via Amsterdam Schiphol en Rotterdam The Hague werden van januari tot en met maart 2025 meer passagiers vervoerd dan in dezelfde periode in 2024.

Op de drie andere Nederlandse vliegvelden van nationale betekenis namen zowel het aantal vluchten als het aantal vervoerde luchtvaartpassagiers af. De grootste afname, 47 procent van het aantal luchtvaarpassagiers, was op Maastricht Aachen Airport. Dit komt doordat er minder winterbestemmingen vanaf deze luchthaven waren in het eerste kwartaal van 2025 in vergelijking met dezelfde periode van 2024.

Vluchten en vervoerde passagiers van en naar Nederland, eerste kwartaal 2025

Eindhoven en Rotterdam terug op niveau voor coronaperiode
Het aantal vluchten op Rotterdam The Hague Airport in het eerste kwartaal van 2025 was 2 procent lager dan in het eerste kwartaal van 2024, maar ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019, voor de coronapandemie, nam dit met ruim 8 procent toe. Het aantal vervoerde passagiers van en naar Rotterdam The Hague Airport was in het eerste kwartaal van 2025 meer dan 30 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2019.

Ook van en naar Eindhoven Airport waren er meer vluchten en meer vervoerde passagiers dan in de eerste drie maanden van 2019, respectievelijk 3,3 en 5,8 procent. Hiermee zijn deze twee vliegvelden de enige Nederlandse nationale luchthavens die weer terug zijn op het niveau van voor de coronapandemie.

Minder vrachtvervoer door de lucht
Van de ruim 352 duizend ton vervoerde luchtvracht in het eerste kwartaal van 2025 werd 98 procent, 345 duizend ton, via Amsterdam afgehandeld. Dit is ruim 8 procent minder dan in dezelfde periode van 2024. De overige 2 procent, 7,3 duizend ton, werd afgehandeld via Maastricht Aachen Airport. Dit was 7,8 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2024.

Vervoerde luchtvracht op Nederland naar herkomst en/of bestemming

Meeste goederen van en naar China
De meeste goederen door de lucht werden vervoerd van en naar China, de Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten. Van en naar deze drie landen samen werd in het eerste kwartaal van 2025 155 duizend ton vervoerd, dat is 44 procent van de totale luchtvracht van en naar Nederland. In het eerste kwartaal van 2024 was dit aandeel vrijwel gelijk, alleen was dat toen 171 duizend ton.

Van de 12,6 duizend ton die binnen de EU vervoerd werd, nam Duitsland 6,1 duizend ton voor haar rekening. Van de Europese landen buiten de EU was Turkije goed voor 10,2 duizend ton, 62 procent van de totaal vervoerde luchtvracht van en naar de niet EU-landen binnen Europa.

Bron: CBS

Publicatiedatum: