Tholen - Deze week is de Week van Hoogstraten van start gegaan. Onder het motto 'Hoogstraten Aardbeien dan is 't goe!' worden van 5 tot en met 11 mei de aardbeien van de coöperatie een week lang in de kijker gezet bij de Belgische consument en handel. "Het komt eigenlijk op een ideaal moment met onze voorjaarspiek in aanvoer", vertellen Michiel Vermeiren en Jan Engelen van Coöperatie Hoogstraten.
"Dit is de derde keer dat we een week alles uit de kast halen voor de promotie van onze Hoogstraten aardbeien", vult Jan aan. "Zo zijn we maandag gestart met een radiocampagne, hebben we promotie geplaatst op de lijnbussen en trams in Vlaanderen, hebben we sociale mediacampagnes opgezet met onze partner-influencers, die met de aardbeien aan de slag gaan en trekt er zes dagen lang een opvallende automaat door het land om duizenden mensen te verrassen met verse aardbeien. We maken van elke stop een mini-event, waarbij de consumenten mee kunnen doen aan een winactie. Onze vendingmachine houdt halt in deze zes steden: Gent, Hasselt, Brugge, Antwerpen, Leuven & Sint-Niklaas."
Kijken naar Noorwegen, Nederland en VK
"Bovendien hebben we samen met de retail enkele promo's opgezet, die niet specifiek aan deze week gebonden zijn", vervolgt Jan. "We zijn dus sinds 2023 gestart en zien eigenlijk dat deze campagne een mooie evolutie in populariteit laat zien. Zo zijn we vorig jaar naar voren gekomen als bekendste aardbeienmerk van België en zien we de effecten ook in de herkenbaarheid onder consumenten en populariteit in de handel."
Of er dan ook ideeën op de plank liggen om met dergelijke promoties verder te kijken dan België? "Zeker. Wat veel mensen niet weten, is dat we bijvoorbeeld al zeer veel leveren aan Nederland, maar met onze partners daar liggen we niet met ons merk in de schappen, maar onder private label. Bovendien is ons budget niet eindeloos, dus we zullen wel moeten kijken wat er mogelijk is. Echter helpt sociale media hier zeker mee. Op deze manier kun je op een specifieke manier je beoogde doelgroep targeten, waardoor we daar in Nederland, maar bijvoorbeeld ook Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en in Frankrijk, naar kijken."
De radioshow bij de seizoensopening van Coöperatie Hoogstraten
Voorjaarspiek in volumes
Genoeg mogelijkheden tot groei voorzien dus, maar voor nu ligt de focus nog even op dit seizoen, waarbij de Week van Hoogstraten mooi samenvalt met de grotere aanvoer in volumes. "We hebben natuurlijk een zeer succesvolle seizoenstart gehad met de radioshow op onze coöperatie, waardoor we in de eerste weken van het seizoen zagen dat iedereen gelijk met de aardbeien aan de slag wilden", gaat Michiel verder. "Alleen was het product destijds nog erg beperkt, wat de prijzen omhoog dreef. Inmiddels zien we dat de volumes opgelopen zijn, waarbij we sinds vorige week echt richting de voorjaarspiek in volume zijn gegaan. Vrijdag zijn we voor het eerst over de 300 ton in aanvoer gegaan. Dat komt vooral door het weer van de afgelopen weken en de warme dagen van vorige week, wat maakt dat ook teeltsystemen als vollegrond al in productie zijn gekomen. Dit is een afnemend areaal, maar desalniettemin zijn het zeer mooie aardbeien, die we graag blijven uitdragen. Ze zijn onderdeel van het verhaal van Hoogstraten, dus het moment dat we deze bij onze volumes mogen verwelkomen, weten we dat we richting de zomer gaan."
"We zien dat de voorjaarspiek wel iets vroeger valt dan vorig jaar, vanwege de vele zonuren van de afgelopen maanden, maar daar hebben we ons op voorbereid", vervolgt hij. "De grotere volumes vallen mooi samen met de vraag van de consument en de omschakeling van de handel van Spaans naar Belgisch/Nederlands fruit. We zien dan vooralsnog ook niet dat de markt moeite heeft om deze volumes te absorberen. Toch is het met een week met feestdagen, zoals vorige week, altijd even oppassen wat de prijs gaat doen. Deze was ook wel een beetje gezakt, maar dat komt mede door de aanvoer in volumes. Met de activatie van deze week, en de aanvragen die we krijgen vanuit de handelskanalen, verwacht ik dat de prijzen wel op een goed niveau moeten kunnen blijven."
Exportkanalen bezig met omschakeling
Bovendien komt, zo stelt Michiel, ook de export er in groteren getale bij. "Die zijn sinds vorige week aan het schakelen, waardoor ze volumes nodig hebben om iets te kunnen doen richting Duitsland, Engeland, Scandinavië, en nu langzaam maar zeker ook Frankrijk. Hierbij voorzien we dat, ondanks het mindere weer, de vraag wel stand zal houden. Moederdag komt eraan. Bovendien is er veel vraag vanuit het marktkanaal en de foodservice. Ook de algemene kwaliteit is gewoon goed, dus dan verkopen aardbeien zichzelf. Alles samen verwachten we dat we weer een mooie zomer tegemoet gaan, waarbij deze Week van Hoogstraten een mooi startschot is."
Voor meer informatie:
Michiel Vermeiren / Jan Engelen
Coöperatie Hoogstraten
Loenhoutseweg 59
2320 Hoogstraten, België
Tel.: +32 33 40 02 11
[email protected]
www.hoogstraten.eu