Tholen - De wereld van venten is de afgelopen jaren sterk veranderd. "Vroeger deden mensen zonder aarzelen de deur open. Mond-tot-mondreclame was voldoende om een loyale klantenkring op te bouwen. Tegenwoordig is dat lastiger. Mensen zijn terughoudender, en zeker ouderen krijgen vaak te horen dat ze niet zomaar de deur voor onbekenden moeten openen. Dat heeft invloed op hoe wij ons werk doen", vertelt Luuk Branse (27) van ventbedrijf Brandse Groenten en Fruit. Toch is hij er als jongere ingestapt.
Luuk Brandse wilde oorspronkelijk voor de klas gaan staan
Het was een beslissing die oorspronkelijk niet in de lijn der verwachting lag. "Ik wilde eigenlijk voor de klas staan en met kinderen werken. Maar het leven liep anders. Toen mijn moeder ziek werd en niet meer kon werken, ben ik in het familiebedrijf gestapt om te helpen. In het begin was het vooral noodzaak, maar na verloop van tijd ben ik het werk steeds meer gaan waarderen en heb ik besloten het voort te zetten."
Van aardappelen naar AGF
In een ver verleden startte Brandse met het venten van aardappelen, maar door maatschappelijke veranderingen veranderde dat. Moeder de vrouw is niet meer standaard thuis en mensen halen hun groenten en fruit overal: in de supermarkt, op de markt, of bestellen het online. "Doordat er steeds minder vaste klanten zijn en de gemiddelde huishoudens kleiner worden, is de vraag naar grote hoeveelheden aardappelen afgenomen. Vroeger kochten gezinnen met meerdere kinderen wekelijks zakken van 10 tot 15 kilo, maar tegenwoordig eten mensen meer gevarieerd en nemen ze kleinere hoeveelheden. Door extra producten toe te voegen, zoals seizoensfruit, groente en eieren, kunnen we inspelen op die veranderende eetpatronen en zorgen dat klanten toch een gevulde tas meenemen."
Marcel Brandse, de vader van Luuk
Efficiënte routes
Er verschillende vaste routes in de Zaanstreek en omliggende gebieden. "Op dinsdag ben ik in Wormerveer en Assendelft, op woensdag rijd ik door Krommenie en Zaandijk. Donderdag ben ik in Koog aan de Zaan en Landsmeer, en op vrijdag lever ik bestellingen in Wormer." Luuk heeft inmiddels de hele bedrijfsvoering overgenomen. Zijn ouders rijden nog twee dagen ventroutes. De routes zijn zorgvuldig opgebouwd en grotendeels gebaseerd op vaste klanten. "Sommige klanten verwachten me elke week, terwijl ik bij anderen eens per twee weken langskom, afhankelijk van hun behoeften." Door een efficiënte planning kan Luuk de kosten laag houden en toch persoonlijke service blijven bieden.
Een grote uitdaging wordt de energietransitie. Gelukkig heeft Luuk daar nog niet mee te maken. "In Amsterdam wordt het binnenkort onmogelijk om met een oudere wagen het centrum in te rijden. Dat betekent dat ondernemers gedwongen worden om grote investeringen te doen in nieuwe voertuigen. Veel collega's van 60+ zien dat niet zitten en stoppen ermee. Voor mij is dat nu nog geen optie, maar het maakt de toekomst onzeker."
Bij de bron en in Amsterdam
Klanten waarderen vooral de kwaliteit. "Ik koop zo veel mogelijk direct bij de bron. Onze aardappelen en eieren komen bijvoorbeeld van lokale boeren, waardoor we altijd verse en kwalitatief goede producten kunnen leveren. Dit geeft niet alleen een betere smaak, maar het zorgt er ook voor dat we een band opbouwen met de leveranciers en direct kunnen inspelen op seizoensschommelingen."
Voor producten die niet lokaal verkrijgbaar zijn, zoals sinaasappels, gaat Luuk naar de groothandel. "Op de Jan van Galenstraat in Amsterdam haal ik de rest van mijn voorraad op. Het is belangrijk om elke week opnieuw goed te plannen wat we nodig hebben, zodat we zo min mogelijk verspilling hebben en onze klanten altijd de beste producten krijgen."
Niet digitaal
Social media worden door veel bedrijven zakelijk omarmd om klanten aan zich te binden. Luuk zet dit bewust (nog) niet in. "Ik heb er zeker over social media nagedacht, maar het vergt veel tijd en onderhoud. Onze klantenkring is grotendeels opgebouwd via mond-tot-mondreclame en vaste klanten. Social media kan werken voor bredere bekendheid, maar het zou ook betekenen dat ik bestellingen moet gaan coördineren en mogelijk nieuwe routes moet inplannen. Dat is een flinke uitdaging in een vak waar efficiëntie en tijdsplanning cruciaal zijn. Daarnaast werken wij vooral lokaal en in een hechte klantenkring, waardoor een website minder noodzakelijk is. Maar ik sluit niet uit dat we in de toekomst iets met online zichtbaarheid gaan doen, zeker als de markt verder verandert."
Marcel gaat nog een twee keer per week op pad
De passie voor het vak
Ondanks de onzekerheden wil Luuk dit vak doorzetten. "Ik werk soms 13 uur per dag, maar de tijd vliegt. In een supermarkt werkte ik ooit 3 uur en dat voelde als een eeuwigheid. Hier ben ik buiten, onder de mensen, en dat maakt het werk zo mooi."
Toch vergt het een flink portie doorzettingsvermogen. "Soms loop je een halve dag voor niets, of merk je dat klanten puur uit beleefdheid iets bij je kopen. Sommige mensen vinden het moeilijk om eerlijk te zeggen van: "Weet je, ik denk niet dat het heel veel zin heeft om bij ons te komen." Ik heb liever dat dan dat ik elke keer uit die auto stap naar de deur loop met een mandje met groente en fruit en mensen zich bezwaard voelen dat ik kom."
Gelukkig zijn er veel klanten die de meerwaarde van verse producten aan de deur zien. "Sommige mensen zijn echt blij om je te zien. Dan hoor ik: 'Wat fijn dat je terug bent, want de aardappelen uit de supermarkt zijn echt niet te eten!' Dat soort momenten geven voldoening en laten zien dat kwaliteit en service nog steeds gewaardeerd worden." Bovendien kan Luuk er een goede boterham mee verdienen. "Veel vrienden van mijn leeftijd hebben moeite om een huis te kopen, en ik heb die mazzel wel!"
Voor meer informatie:
Luuk Brandse Vers van Luuk
Tel.: 06 831 62 856
[email protected]