Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ledenbijeenkomst Fruit 2025

Is er een gezonde toekomst voor fruit?

Tholen - De uitdagingen in de wereld lijken alsmaar groter te worden en de consumptie van fruit staat al drie jaar onder druk. Is er een gezonde toekomst voor fruit? Deze vraag stond centraal op de jaarlijkse ledenbijeenkomst Fruit van GroentenFruit Huis bij Van der Valk in Tiel. Spelers in zachtfruit sorteren alvast voor. Diverse spelers hebben de handen ineengeslagen. Ze willen een gedragsverandering onder jongeren bewerkstelligen, zodat zij meer en vaker zachtfruit gaan eten.

Klik hier voor de fotoreportage

Er is op dit moment een hele discussie gaande over de vergoeding van duurzaamheid binnen On the way to PlanetProof. Richard Schouten geeft aan dat de supermarkten zeggen dat de duurzaamheidsprijs die zij betalen al zit verwerkt in de inkoopprijs aan de leverancier. "Wij zijn van mening dat de vergoeding voor duurzaamheid apart uitbetaald moet worden en los moet staan van de inkoopprijs. Vooralsnog wachten wij op SMK (Stichting Milieukeur) die de volgende stap zet."

Richard Schouten, directeur GroentenFruit Huis vertelt over de belangrijkste ontwikkelingen voor de fruitsector

Regeldruk
Sowieso is het woud aan certificaten voor de AGF-sector een te grote last geworden. "Samen met de extra eisen van retail is het langzamerhand onwerkbaar," aldus Richard. Binnenkort komen er vanuit de EU-regels bij zoals CSRD, maar daarover had hij goed nieuws. De sector kan voor duurzaamheidsrapportages gebruik gaan maken van de gestandaardiseerde rekenmethode FreshProducePEFCR, die volledig voldoet aan Europese regelgeving en de voetafdruk (CO₂, water, energie, landgebruik) van groenten en fruit transparant maakt. GroentenFruit Huis zal zich samen met Freshfel gaan inzetten om deze methode via GlobalGAP in te voeren, en zo ook de retaileisen op dat gebied afdekt.

Btw
Verder besprak Richard Schouten de activiteiten en prioriteiten van GroentenFruit Huis. Er wordt voorlopig geen energie meer gestoken in het 0%-tarief op btw voor groenten en fruit. "Dat is al jarenlang een wens. Nu blijkt dat regeringspartijen het al niet eens kunnen worden over een btw-verhoging op producten, hebben we ons plan in de ijskast gezet," legde hij uit.

Wilco van der Berg, GroentenFruit Huis, vertelt over de totstandkoming van de zachtfruitcampagne

Brexit
Brexit wordt daarentegen juist uit de ijskast gehaald. Het lijkt iets van lang geleden, maar vanaf 1 juli gaat het echt spelen. Dan gaat het VK steekproefsgewijs controles uitvoeren op producten die de grens overgaan. Bedrijven kunnen dit versoepelen door zich te laten certificeren. Daarvoor worden opleidingen gestart. Hiermee kan de druk op de export naar het VK verminderd worden. Sowieso wordt dit een grote operatie vanaf 1 juli.

Tarieven
Ook stipte Richard de handelsoorlog aan die onder de Amerikaanse president Trump is gestart. Er wordt momenteel een tarief van 10% gerekend voor producten uit de EU. De impact lijkt nog niet groot, maar aangezien de tarieven bij andere landen hoger liggen zal dit voor verschuivingen op de wereldmarkt kunnen zorgen en zo alsnog grote impact hebben, zei Richard.

Sebastiaan Aalst ontwikkelt met Food Cabinet de zachtfruitcampagne

Een handje zomer
Met de zomer in aantocht is er goed nieuws voor zachtfruit. In week 24 gaat de Europese promotiecampagne voor zachtfruit van start. Deze wordt voor 70% gesubsidieerd door de EU en voor 30% bekostigd door telers en handelsbedrijven in Nederland. Deze unieke samenwerking wordt door de hele keten ondersteund. Een consortiumteam, bestaande uit ZLTO, NFO, Glastuinbouw Nederland, Simply the Bes, Berry Briljant en penvoerder GroentenFruit Huis, trekt de driejarige campagne waarbij reclamebureau Food Cabinet de mediastrategie uitvoert. Sebastiaan Aalst (Food Cabinet) lichtte alvast een tipje van de sluier op door campagnebeelden te delen.

De campagne is gericht op jongeren (18–35 jaar) en moet de consumptie van zachtfruit met minstens 9% verhogen in Nederland, België en een groot deel van Duitsland. Food Cabinet ontwikkelde een campagne die inspeelt op gemak, gezondheid en genieten. De kern van de campagne is het creëren van geluksmomentjes, ondersteund met de slogan 'Een handje zomer'. Hiermee willen ze zowel zachtfruit onder de aandacht brengen als zorgen voor gedragsverandering, zo legde Sebastiaan Aalst uit.

Futuroloog Cécile Cremer

Toekomst begint nu
Vervolgens daagde futuroloog Cécile Cremer de aanwezigen uit om de verre toekomst te verkennen. "We doen vaak alsof de toekomst iets is dat op ons afkomt en waarop we geen invloed hebben, maar de toekomst is nu. Door onze keuzes geven we de toekomst richting." Ze pleitte er daarom voor om keuzes te maken op basis van een positieve, gewenste toekomstvisie, waarbij zorg voor de planeet en mensen vooropstaat.

Kijkend naar trends die de toekomst zeker zullen bepalen, zoomde ze in op technologie (zoals AI), de planeet (klimaatverandering) en menselijk leven. "Technologie verandert niet alleen hoe we telen, maar ook voor wie we telen," zei ze. "Ook de planeet verandert; die stelt nieuwe eisen aan alles wat groeit, inclusief fruit. Vooral jonge consumenten willen weten wat de impact is van de producten die ze kopen. Ze eisen transparantie. Verantwoording afleggen wordt standaard. Regeneratieve teelt en producten met een lage voetafdruk krijgen dan een concurrentievoordeel."

Cécile voorziet ook dat de consument van morgen verandert. Ze kopen en denken anders. "Nieuwe doelgroepen kiezen voor gemak, beleving en gezondheid. Snackfruit wint terrein; hele categorieën veranderen. Social impact en storytelling spelen mee in het koopgedrag."

De avond werd afgesloten met een discussie over een aantal prikkelende stellingen en natuurlijk een borrel om na te praten over de toekomst van de sector.

Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis
Louis Pasteurlaan 6
2719 EE Zoetermeer
Tel.: +31 079 368 11 00
[email protected]
www.groentenfruithuis.nl