"Het doel is om te laten zien wat we doen en hoe we het doen, om de consument voor te lichten en de markt te ontwikkelen door middel van vertrouwen, transparantie en het doel om gezonder te eten. Onze missie begon met een toewijding aan het bevorderen van gezondheid, en vertical farming werd de meest effectieve manier voor ons om versere, gezondere groenten te telen," legt Jesper Hansen uit, Chief Commercial Officer bij YesHealth Group.
Jesper Hensen
YesHealth Group (YHG), actief onder het merk YesHealth iFarm in Taiwan, levert sinds 2013 aan verschillende retailers in eigen land. In tegenstelling tot de meeste bedrijven heeft YesHealth iFarm gezondheid, onderwijs en maatschappelijke betrokkenheid geïntegreerd in het bedrijfsmodel. Het 12.000 m² grote teeltbedrijf, gevestigd in Taoyuan, op slechts 30 minuten van Taipei, bestaat uit 14 lagen en levert dagelijks ongeveer 1.000 kg groenten aan de markt.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
"Dit is ons tweede commerciële teeltbedrijf in Taiwan. Ons eerste teeltbedrijf werd in 2013 voltooid en werd volledig zelf gefinancierd door onze oprichter, Winston Tsai. In 2017 hebben we kapitaal bijeengebracht om dit teeltbedrijf te bouwen, dat we de afgelopen drie jaar elk jaar met succes winstgevend hebben gemaakt, waarmee we hebben aangetoond dat indoorteelt commercieel levensvatbaar kan zijn.
Het teeltbedrijf is ontworpen om toegankelijk te zijn voor het publiek en kan wekelijks ongeveer 1000 bezoekers ontvangen via rondleidingen, workshops en evenementen in het speciale evenementencentrum. Bezoekers kunnen uit de eerste hand zien hoe hun voedsel wordt geteeld, van de zaailing tot de oogst. "Wij geloven dat het voorlichten van mensen over waar hun eten vandaan komt net zo belangrijk is als het eten zelf. Zien is geloven; als klanten getuige zijn van onze teeltprocessen, schept dat vertrouwen," benadrukt Jesper. De site heeft ook een geïntegreerde retailwinkel, een farm-to-table restaurant en de iPaleo koffieshop, waar wekelijks meer dan 2000 bezoekers komen. In de winkel vind je niet alleen verse producten, maar ook probiotica en pesto, die, naast andere producten, zijn verwerkt met groenten van het teeltbedrijf.
Een brede klantenmarkt bedienen
YesHealth, dat een grote verscheidenheid aan bladgroenten, kruiden en speciale gewassen produceert, omvat verschillende soorten sla, zoals Romaine sla, botersla en eikenbladsla, evenals kruiden zoals peterselie, koriander, munt en basilicum. De meeste worden verkocht met intacte wortels om hun versheid te behouden, wat mogelijk wordt gemaakt door een eigen hydrogel substraat. Deze plantaardige, afvalvrije hydrogel wordt volledig geabsorbeerd door de planten terwijl ze groeien en verdwijnt volledig tegen de tijd dat ze geoogst worden, waardoor de wortels schoon en intact blijven.
Van kant-en-klare sla-mix in verpakkingen van 220 gram tot een krop sla voor €2,93, YesHealth wil een brede klantenmarkt bedienen. Door samenwerkingen aan te gaan met grote spelers als Costco, Carrefour en 7-11, lokale restaurants en cafés hebben ze hun binnenlandse bereik kunnen diversifiëren. Daarnaast verkoopt YesHealth iFarm B2C via zijn online platforms en heeft het een eigen logistiek systeem met eigen vrachtwagens om rechtstreeks aan particuliere klanten te leveren.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Het restaurant
In Taiwan zijn kwaliteit, veiligheid en gezondheid de belangrijkste verkoopargumenten, omdat rauwe sla traditioneel geen deel uitmaakt van het lokale dieet. "Gezien de besmettingsrisico's en het zware gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in de conventionele teelt, onderscheidt ons vermogen om een veilig product van hoge kwaliteit te leveren ons van de concurrentie," zegt Jesper Hansen.
"Consumenten vertrouwen ons merk omdat we transparant zijn over onze processen. Dankzij dit vertrouwen kunnen we een eersteklas marktpositie behouden." Maar transparantie is niet de enige factor, vindt hij. YesHealth steunt lokale telers die dezelfde waarden delen en biedt hun groente en fruit aan via de retail shop van het bedrijf. "Wij geloven in samenwerking in plaats van concurrentie; samenwerken met gelijkgestemde telers helpt ons allemaal te slagen", voegt hij eraan toe.
'Een proeftuin voor de volgende generatie teeltbedrijven'
Het Manufacturing Execution System van het teeltbedrijf optimaliseert productieschema's, volgt de groeiparameters en levert realtime gegevens voor kwaliteitscontrole om jaarrond een consistente kwaliteit te garanderen.
"Dit teeltbedrijf heeft gediend als een proeftuin voor nieuwe technologieën, waarbij de overgang van handmatige naar halfautomatische en volledig geautomatiseerde systemen wordt gemaakt naarmate de processen worden verfijnd", aldus Jesper. "Zoals bij al onze partner teeltbedrijven, gaan we eerst handmatig te werk om het productieproces te testen, en van daaruit gaan we geleidelijk over op automatisering. In dit teeltbedrijf zijn innovaties geboren zoals YesBase, een plantaardige hydrogel die de ontkieming van zaden ondersteunt, en zelfgemaakte biologische meststoffen, die worden gecombineerd met biologische probiotica om de gezondheid van planten te bevorderen."
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Stella Tsai en Jesper Hansen
Leverancier en operator in één
Jesper legt uit: "In de loop der jaren hebben we bijna alle technologie en apparatuur zelf ontwikkeld door onze ervaring in het runnen van teeltbedrijven te combineren met productieapparatuur die geschikt is voor dit doel." Op die manier heeft YesHealth geld kunnen besparen en tegelijkertijd een technologische oplossing gecreëerd die harmonieus samengaat met knowhow. "Het is veel kostenefficiënter dan andere bedrijven in de sector," voegt Jesper toe.
Met een bijna voltooid teeltbedrijf in Saoedi-Arabië is YesHealth klaar om zijn wereldwijde aanwezigheid uit te breiden, samen met zijn nieuwste teeltbedrijf, dat gepland staat voor constructie in de VS.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Voor meer informatie:
Jesper Hansen, commercieel directeur
YesHealth Group
[email protected]
www.yeshealthgroup.com