In 2024 was het omzetaandeel van biologische onbewerkte aardappelen, groente en fruit
(AGF) bij Albert Heijn hoger dan ooit, met 9,1% van de totale onbewerkte AGF omzet, zo blijkt uit het Duurzaamheidsverslag 2024 van de supermarktketen, dat met bijna 1.900 producten inmiddels het grootste biologische assortiment van de grote supermarkten in Nederland heeft. "We willen deze groei verder doorzetten en hebben in 2024 aangekondigd dat we streven naar een omzetaandeel van 10% in 2026. Dat is een stijging van 25% ten opzichte van 2023."
Niet alleen binnen AGF, maar ook binnen het bredere assortiment van AH groeit de verkoop van biologische producten. Het totale omzetaandeel van biologische producten steeg van 4,1% in 2023 naar 4,4% in 2024. In onderstaande tabel zijn de vijf productcategorieƫn met het hoogste omzetaandeel biologische producten te zien.
Nieuwe producten in 2024
Albert Heijn streeft ernaar om voor alle dagelijkse boodschappen een biologische variant aan te bieden. "Ook willen we biologisch koken makkelijker maken. In 2024 introduceerden we als eerste supermarkt biologische verspakketten, zoals AH Biologisch Uiensoep en AH Biologische Traybake Pompoen. Daarnaast hebben we ons assortiment uitgebreid met nieuwe biologische wijnen en frisdranken", aldus de supermarktketen in haar verslag.
Toegankelijker.
"We werken samen met partners, leveranciers en biologische boeren en telers om biologisch eten toegankelijker te maken. Voor veel dagelijkse boodschappen is er al een biologisch alternatief. En bij een groeiend aantal producten bieden we alleen nog de biologische variant aan, zoals rode kool, verse gember en volkorenpasta."
Betaalbaarheid.
Klanten met een Mijn Albert Heijn Premium-abonnement krijgen 10% korting op het gehele biologische assortiment. In 2024 hadden meer dan 1.125.000 klanten een Mijn Albert Heijn Premium-abonnement. Meer dan de helft van de Premium-leden kocht in 2024 elke week biologisch. Deze klanten kochten 26% meer biologische producten dan voordat ze het Premium-abonnement hadden. Maar liefst 32% van de totale omzet van de biologische producten kwam in 2024 van Premium-leden.
Klanten inspireren met biologisch.
Voor haar klanten publiceerden ze verder het magazine 'Alles over biologisch'. Hierin staan verhalen van biologische boeren, bio-weetjes en lekkere recepten.
Bron: Albert Heijn