Na een carrière bij onder meer Jac van der Mey en Paul Leegwater was Wouter de Bruin ruim 9 jaar eigenaar van Juice Rulez. De laatste jaren was hij op interim basis betrokken bij de inkoop van Haluco, Dirk van den Broek en HelloFresh. Toch zijn er volgens Wouter in de branche nog altijd veel vooroordelen over freelancers. "Als je vroeger het woord interim manager liet vallen, stond menig bedrijf op zijn kop en het zweet op de voorhoofden."Toch is dat volgens Wouter helemaal niet nodig. "Misschien moet ik het ook maar eens anders gaan noemen, zoals 'freelance commercial support'. Want dat is wat ik graag doe, bedrijven supporten op commercieel gebied. Ik heb bij mezelf gemerkt dat ik energie krijg en gelukkig word van tijdelijke opdrachten in de commercie. Maar in de wereld van groenten en fruit wordt er in mijn ogen te weinig gebruik gemaakt van de diensten van een freelancer (zzp'er). Dit, terwijl ik regelmatig signalen krijg dat bedrijven verlegen zitten om commerciële medewerkers met ervaring in de groenten en fruit."
"Ik wil door middel van dit verhaal meer duidelijkheid geven over wat ik voor je kan doen. Om diverse aannames over freelancers uit de weg te helpen. Mensen zoals ik kun je tijdelijk inhuren om liggende projecten in een versnelling te zetten en af te maken. Dit kan al vanaf 8 uur per week. Het voordeel van werken met freelancers is dat je geen overeenkomst hoeft aan te gaan van 32 uur of meer. Ik werk vaak ook sneller een opdracht af omdat ik me focus op dat specifieke gedeelte van je bedrijf. Maar ik kan zoveel meer voor je betekenen. Wat je vaak ziet, is dat er inkoopovereenkomsten zijn afgesloten op basis van alleen data die verkregen zijn door de leverancier. Daardoor kan de situatie ontstaan dat er producten tegen de verkeerde voorwaarden bij de verkeerde leveranciers worden afgenomen. Ik heb vorig jaar de opleiding Nevi 1 privaat gedaan waarin ik de stappen heb geleerd die deze medewerkers nemen om een inkoopplan op te stellen en uit te voeren. Hierdoor ben ik in staat om het inkoopplan van bedrijven te bekijken en daar waar nodig is te corrigeren op basis van opleiding, maar - in mijn ogen nog veel belangrijker - een meer dan 30 jaar lange ervaring in de AGF."
"Wat in mijn ogen ook verkeerd begrepen wordt, is het uurloon waar freelancers voor werken. Zijn we zoveel duurder dan de gemiddeld werknemer? Een commercieel medewerker kost gemiddeld tussen de 25 en 35 euro bruto per uur. Daar komen ongeveer 30% werkgeverslasten over, daarin zit niet meegenomen de vakantie en atv/adv-dagen waar je toch gemiddeld 8 tot 9% voor kan rekenen. Hierin is niet meegenomen een gemiddeld ziekteverzuim van 5%. Zo kom je al snel 43% bovenop het bruto salaris. En dan niet te vergeten de reiskosten die je betaalt aan je werknemers. Dus al met al ben ik als freelancer niet heel veel duurder met een uurloon van … inclusief reiskosten, vakantiegeld, belasting, premies en verzekeringen. En ik heb bij alle bedrijven een besparing weten te realiseren die hoger was dan het totaalbedrag van mijn facturen", aldus Wouter.
"Ik ben een ervaren inkoopspecialist met een specialisatie in groenten en fruit. Ik heb meer dan 30 jaar ervaring (en ik ben nog jong, hoor) in retail, import, export, groothandel en foodservice. En ik heb recente opdrachten achter de rug voor onder meer Dirk en HelloFresh, waar referenties van te verkrijgen zijn. Daarbij heb ik ervaring met programma's, zoals GreenCommerce, Navision, Dynamics 365 business Central waardoor ik plug-and-play ben. Dus heb je projecten die maar niet afkomen of een tijdelijk tekort aan medewerkers? Ik vind het leuk om met AGF-managers en hun medewerkers samen te werken om processen te versnellen, misschien wel te verbeteren, en als kers op de taart een besparing te realiseren!"
Voor meer informatie:
Wouter de Bruin
Mob: 06-83966441
[email protected]