Tholen – Argos Packaging is vanaf nu officieel partner van Bio4Pack en gaat hun Paddy Straw-schalen exclusief in Nederland verkopen. Patrick Gerritsen, directeur van Bio4Pack, vertelt: "Na verschillende gesprekken met meerdere partijen te hebben gevoerd, vonden we Argos met afstand de beste partner om de afzet van de Paddy Straw-schalen te gaan verhogen. Argos is heel dicht bij de telers en inpakkers actief en beschikt over een uitgebreider verkoopapparaat dan Bio4Pack."
Miquel van den Ende, Patrick Gerritsen en Bernard van der Valk
De Paddy Straw verpakkingslijn is gemaakt van restproducten van rijstplantages. Hiermee biedt dit materiaal de nodige milieuvriendelijke voordelen. De schalen worden namelijk gemaakt van rijststro dat wordt gezien als afval en zou worden verbrand. Het vermijden van deze verbranding vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen en verlaagt de CO2-uitstoot aanzienlijk. Daarnaast helpt het verminderen van afvalverbranding om de luchtkwaliteit te verbeteren en het grondwaterpeil te beschermen, wat van cruciaal belang is voor gebieden met beperkte watervoorraden.
Sociale voordelen
Naast de milieuwinst biedt deze verpakkingslijn ook sociale voordelen. "Door rijstboeren in Azië – met name in Maleisië – een nieuwe inkomstenbron te geven en banen te creëren in de transport- en productiesector, dragen we bij aan economische ontwikkeling en een betere levensstandaard in de regio. Dit maakt onze verpakkingen een voorbeeld van hoe duurzaamheid hand in hand kan gaan met sociale vooruitgang. Ik werk 25 jaar in de bioplastics en Paddy Straw is met afstand het meest duurzame product dat wij hebben. Samen met Argos hebben we de mogelijkheid om dit product binnen de AGF-branche veel sneller te kunnen gaan uitbreiden", aldus Patrick.
"Duurzaamheid door hele organisatie gedragen"
Hij benadrukt dat de manier waarop Argos zich inzet voor duurzaamheid een belangrijk argument was om deze samenwerking aan te gaan. "Ik ken Miquel van den Ende, duurzaamheidsmanager bij Argos, al heel lang en weet dat dit bedrijf duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Dat is een heel belangrijke reden geweest om voor Argos te kiezen. Duurzaamheid wordt door de hele organisatie gedragen en dat heeft echt de doorslag gegeven. Bij Argos voegen ze echt daad bij woord en gaan ze op lange termijn inzetten op duurzaamheid."
Veranderende markt
Ook Bernard van der Valk, commercieel manager bij Argos, kijkt uit naar de samenwerking: "Wij willen de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid stimuleren en de afzet in de markt vergroten en hiermee de vraagstukken van onze klanten beantwoorden. Wij zijn ervan overtuigd dat we met dit programma dat we samen met Bio4Pack gaan opstarten een hele mooie stap voorwaarts gaan maken. De markt is aan het veranderen, wij willen daarin meegaan en hierin voorop lopen."
Miquel beaamt dit: "De nieuwe Europese Packaging and Packaging Waste Regulation—wetgeving zorgt voor veranderingen in de markt voor verpakkingen en beschermende materialen. Wij verwachten dat de markt voor deze producten op basis van hernieuwbare grondstoffen de komende jaren nog verder gaat groeien. Hierbij willen we niet alleen inspelen op de vraag vanuit de markt, maar gaan deze duurzame oplossing ook actief naar de klanten toe brengen. Deze verpakkingslijn is overigens niet alleen volledig afgestemd op de PPWR-wetgeving, het product vervult ook op het sociale vlak een rol. Dat maakt de Paddy Straw-schalen echt uniek. We moeten de markt voor dit product groter maken en hierin hebben we elkaar echt gevonden."
Samen op Fruit Logistica en Biofach
Op de Fruit Logistica zal het assortiment van Bio4Pack gepresenteerd worden in de stand van Argos (hal 3.2, stand B14) en een week later gaat een vertegenwoordiging van Argos naar de Biofach. Patrick: "Daar is ook de directeur-eigenaar van onze productiemaatschappij aanwezig. En later dit jaar staat een bezoek aan Maleisië gepland, waarbij een afvaardiging van Argos zowel de productie als de coöperatie kan zien waar wij het rijststro van kopen."
Bernard vertelt tot slot: "Er is een wederzijdse commitment om dit samen te gaan doen. Dat stimuleert een verkoper. Er is ook een stuk flexibiliteit vanuit Bio4Pack en de fabrikant over nieuw te ontwikkelen producten. We gaan de markt benaderen met een standaard assortiment, maar komt er een klant specifiek formaat of item uit, dan hoeven we dat niet uit de weg te gaan. Die flexibiliteit en expertise is er."
Argos Packaging staat op de Fruit Logistica in hal 3.2, stand B14. Bio4Pack is op de Biofach te vinden in hal 5, stand 111.
Voor meer informatie:
Martijn Dammers
Argos Packaging & Protection
Nieuweweg 10
2675 BC Honselersdijk
Tel: +31 (0)174 638413
Mob: +31 (0)6 13429068
[email protected]
www.argos.nu
Patrick Gerritsen
Bio4Pack GmbH
Marie-Curie-Straße 5
48529 Nordhorn (Duitsland)
Tel: +49 (0)5921 8183710
Mob: +31 (0)6 16121843
[email protected]
www.bio4pack.com