Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tol is topic bij naderende opening Blankenburgverbinding

De nieuwe snelweg A24, ook wel bekend als de Blankenburgverbinding, gaat in december aanstaande open. TLN heeft jarenlang gepleit voor deze weg en is dan ook blij dat deze cruciale extra verbinding bijna af is. In de afgelopen periode heeft TLN veelvuldig met de verschillende betrokken overheidsinstanties meegedacht over de tol die straks geheven wordt op deze nieuwe verbinding. Deze week sprak Wessel Deelstra, public affairs adviseur bij TLN, hierover met Omroep West.

Lobbyinspanningen TLN
TLN heeft zich hard gemaakt voor de zwaardere emissievrije voertuigen met een toegestaan gewicht van 4250 kg. Dit zijn elektrische bestelauto's die zwaarder zijn dan een fossiele bestelauto in verband met het gewicht van de accu. Deelstra: 'Vanwege de betaalgrens op 3500 kg zouden deze bestelauto's het hogere tarief (voor vrachtauto's) moeten betalen. Een onwenselijk scenario en niet in lijn met de duurzaamheidsambities van de sector. Gelukkig is dit nu aangepast en vallen deze zwaardere elektrische voertuigen straks ook in het lagere tarief.'

TLN zou ook graag zien dat er bij problemen op het aangrenzende infrastructuurnetwerk een mogelijkheid is om de verbinding tolvrij te maken. 'We zien dat veel infrastructuur aan vervanging toe is of een opknapbeurt nodig heeft. Hierdoor zien we dat in de afgelopen periode regelmatig kunstwerken uitvielen vanwege achterstallig onderhoud. Wanneer er plotseling zo'n situatie ontstaat, is het goed om een tolvrije alternatieve route te hebben, anders loopt de hele regio in een mum van tijd vast', aldus Deelstra. Ook vindt TLN het, in het kader van een gelijk speelveld, belangrijk dat er voldoende capaciteit voor fysieke handhaving is bij de Blankenburgverbinding. Het kan niet zo zijn dat buitenlandse bedrijven straks geen tol hoeven te betalen. Digitaal zijn hier mogelijkheden voor, maar fysieke handhaving ter plaatse blijft ook een belangrijk middel.

Omroep West
Onlangs spraken Wessel Deelstra (TLN) en TLN-lid DLG met Omroep West over het belang van de Blankenburgverbinding en de nog openstaande vragen en zorgen vanuit de sector.

Bekijk hier het videofragment van Omroep West.

Bron: TLN

Publicatiedatum: