Bijdragen aan een gezonde levensstijl is een belangrijke drijfveer voor de ambitieuze Indiase teler Nutrifresh, die onder andere SN!BS snackgroenten teelt. "Kinderen zijn dol op de kleuren en vormen van onze groenten, en retailers zijn altijd op zoek naar nieuwe producten. Rijk Zwaan is mijn vertrouwde partner voor nieuwe rassen, zaden van hoge kwaliteit, teeltondersteuning en marketingconnecties. Het voelt als een goede vriend," zegt medeoprichter en CEO Sanket Mehta. Hij kijkt ernaar uit om dit jaar opnieuw de stand van Rijk Zwaan te bezoeken op de Asia Fruit Logistica in Hong Kong.
Sanket Mehta en Ganesh Nikam
Langetermijndroom
Het verhaal van Nutrifresh is opmerkelijk. Tien jaar geleden verlieten Sanket Mehta en zijn vriend Ganesh Nikam hun carrières in de financiële sector om een avontuur in de land- en tuinbouw aan te gaan. "We zeiden gewoon: 'Laten we het doen'. Tegenwoordig leven en ademen we land- en tuinbouw. Op dit moment telen we 42 GlobalGAP gecertificeerde gewassen op 20 hectare, en we plannen een uitbreiding naar 100 hectare in 2026. Ik ben bijzonder trots op ons team van 300 medewerkers. Zij motiveren ons echt om te groeien. Onze langetermijndroom is om werkgelegenheid te creëren voor 10.000 Indiase gezinnen," zegt Mehta.
Residuvrije en consistente producten
Bladgroenten, paprika's, komkommers, cherrytomaten, boerenkool, broccoli en nog veel meer gewassen worden in de Nutrifresh-faciliteit geteeld met behulp van geavanceerde technieken zoals hydrocultuur en recirculerende druppelsystemen. "Residuvrije en consistente producten zijn cruciaal voor onze klanten, waaronder Nature's Basket, Zepto, Tata, Spar en McDonald's. We gebruiken de zaden van Rijk Zwaan vanwege hun kwaliteit en beschikbaarheid. We waarderen ook hun agronomische ondersteuning en marketingconnecties," legt Mehta uit.
SN!BS ondersteunt 200% groei in twee jaar
Die gezamenlijke aanpak kwam twee jaar geleden goed van pas bij de introductie van Rijk Zwaan's SN!BS snackgroenten op de Indiase markt. "Ajit Kumar bracht ons in contact met de supply chain managers van alle belangrijke retailers. Kinderen zijn dol op de kleuren en vormen van onze paprika's, komkommers en tomaten. En zij zijn onze toekomst. In twee jaar tijd is onze teelt met 200% gegroeid en dit nieuwe product wint nog steeds aan populariteit. Ik geloof echt in SN!BS," verklaart Mehta.
Nieuwe gewassen en connecties
India is een groeiende en zich snel ontwikkelende markt, dus Mehta is altijd op zoek naar andere innovatieve gewassen en variëteiten. "Op Asia Fruit Logistica kan ik ontdekken wat er in de pijplijn zit, maar ik kan ook agronomische kennis opdoen bij andere grootschalige telers. Daarom probeer ik de beurs elk jaar te bezoeken. Bovendien vind ik het erg leuk om in contact te komen met het Rijk Zwaan team uit Nederland om de laatste inzichten op te doen. Het bedrijf voelt voor mij als een goede vriend. We delen dezelfde passie voor mensen en een gezonde toekomst."
Rijk Zwaan's viert zijn 100-jarig bestaan op Asia Fruit Logistica. Bezoek ze op stand 5N14.
Voor meer informatie:
Rijk Zwaan
www.rijkzwaan.com/100years