Met een afhaalmarkt in de centrale markthal en een groeiende bezorgservice voor restaurants, hotels en allerlei soorten catering is Lindner een van de grotere bedrijven op de groothandelsmarkt in Frankfurt. Ondanks een vermeende daling van de koopkracht en in sommige gevallen scherpe prijsstijgingen voor veel groente- en fruitproducten, waren de verkoopresultaten in de eerste helft van 2024 zelfs iets beter dan in dezelfde periode vorig jaar. "Hoewel het weer de afgelopen maanden overwegend nat en koud is geweest, hebben we gemerkt dat de out-of-home markt nog steeds booming is," melden de twee Managing Directors Stefan Lindner en Clemens Götzinger.
Clemens Götzinger en Stefan Lindner bij de verkoopstand in de centrale markthal van de groothandelsmarkt in Frankfurt
Het bedrijf werd opgericht in 1981 en rust nu op twee pijlers. Naast de afhaalmarkt in de centrale markthal van het lokale verscentrum in Frankfurt wordt een breed scala aan klanten in de Rijn-Main regio beleverd met behulp van een modern wagenpark. "We rekenen ook veel horecaleveranciers tot onze vaste klanten in de afhaalmarkt, dus we zien veel synergie-effecten tussen de twee bedrijfsgebieden," zegt Götzinger tijdens een rondleiding door het pand op de groothandelsmarkt.
De vacatures worden geadverteerd met opvallende belettering op de eigen bestelwagens van het bedrijf. Lindner GmbH fungeert ook als een van de zes distributiecentra van de CF Gastro Group.
Lindner heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een totaalleverancier en biedt ongeveer 6.000 artikelen aan. Naast verse groenten en fruit omvat het assortiment ook convenienceproducten en aanvullende producten (bijv. zuivel, sappen). Götzinger: "De verscheidenheid aan producten neemt toe, niet alleen op onze groothandelsmarkt, maar ook in het algemeen. Als het gaat om verse groenten en fruit, proberen we voor elk afzonderlijk product ongeveer twee of drie alternatieven in verschillende prijscategorieën aan te bieden, wat ook bijzonder wordt gewaardeerd door onze klanten."
Het nieuwe koelhuis: Een paar maanden geleden werd een speciaal koelhuis in gebruik genomen om steenfruit en zomerfruit in één temperatuurzone op te slaan. De vraag naar steenfruit is tot nu toe lager dan in voorgaande jaren, wat vooral te wijten is aan het koude en natte zomerweer.
Ondanks de pandemie en de inflatie heeft het familiebedrijf de afgelopen jaren ook een aangename groei kunnen noteren. Zowel het klantenbestand als de bedrijfscapaciteiten zijn achtereenvolgens uitgebreid. Het toenemende personeelstekort zou in de toekomst echter een remmende factor kunnen worden, vervolgt de manager. "In de loop van onze groei moeten we ook ons personeel dienovereenkomstig uitbreiden. Het wordt echter van jaar tot jaar aanzienlijk moeilijker om gekwalificeerd personeel te vinden, zowel in de afhaalmarkt, op kantoor als in de logistiek. Naar mijn mening zal dit ook de grootste uitdaging zijn die we de komende jaren moeten overwinnen." Lindner biedt interne opleidingen aan voor zijn werknemers en leidt regelmatig leerlingen op.
Wilde bloemkool en broccoli (of bimi) worden momenteel betrokken van de regionale producent Keltenhof.
Over het algemeen heeft het management van Lindner GmbH alle vertrouwen in de toekomst van de groothandelsmarkt in Frankfurt. "Dit is enerzijds te danken aan de moderne capaciteiten en de permanente volledige capaciteitsbezetting, maar anderzijds ook aan het feit dat de marktbedrijven de facto eigenaar zijn van de locatie en we dus een zekere locatiegarantie hebben", besluit het bedrijf.
Links: Convenienceproducten zoals salades en fruitbowls zijn nu een integraal onderdeel van het assortiment.
Rechts: Verna citroenen uit Spanje, het gevestigde eigen merk Diana. Er is het hele jaar door een continue basisvraag naar onbehandelde citroenen.
Voor meer informatie:
Stefan Lindner & Clemens Götzinger
Lindner GmbH
Groothandelsmarkt Frankfurt
Tel: +49 (69) 40 10 080
[email protected]
www.lindnerfood.de