Tholen - De CO2-uitstoot moet omlaag. Weinigen zullen het ontkennen en iedereen is in meer of mindere mate bereid zijn steentje bij te dragen, hetzij door zonnepanelen op het dak te leggen, hetzij door het huis beter te isoleren of de fiets te nemen in plaats van de auto. Ook in de transportsector, verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de CO2-uitstoot in de EU, wordt nagedacht hoe de strijd kan worden aangegaan. John Opstal legt uit hoe Opstal Logistics de handschoen oppakt.
"Vanaf 1 januari 2025 moeten alle grote bedrijven in Europa rapporteren hoeveel uitstoot ze maken," vertelt John. "Concreet voor de levensmiddelensector houdt dit in dat onder meer retailers via een CSRD-rapportage inzicht zullen moeten verschaffen over de CO2-uitstoot van de producten doorheen de hele toeleveringsketen. Ook wij als transportbedrijf zullen onze klanten dus moeten voorzien van dergelijke gegevens als we groenten of fruit van Rotterdam naar Frankrijk of Duitsland rijden."
Opstal Logistics is al druk voorbereidingen aan het treffen om die rapportage elke maand of elk kwartaal automatisch naar de klanten te kunnen zenden. "Er zijn ondertussen veel rekenmodellen, waaronder een ISO-model dat akkoord is bevonden door de EU. Zo kan bijvoorbeeld per palet of per partij groenten de CO2-uitstoot berekend worden voor transport van punt A naar punt B."
Naast rapportage ook actie
De volgende stap is natuurlijk om die uitstoot naar beneden te halen, zo legt John uit. "We gaan uiteraard niet rapporteren om te rapporteren. De uitstoot verminderen kan op meerdere manieren en zelfs kleine acties, zoals bijvoorbeeld een ideale bandenspanning aanhouden, helpen al een eindje vooruit. De belangrijkste vraag is evenwel welk soort voertuig je inzet voor het transport. Auto's op LNG zijn een optie, maar we hebben niet het idee dat dit de uiteindelijke factor is die gaat overblijven. In onze zienswijze zijn dat er twee: waterstof en elektriciteit. Maar de technologie rond waterstof staat echt nog in de kinderschoenen en is momenteel ook niet te betalen. Voor elektrische voertuigen zien we daarentegen zeker al mogelijkheden, ook op internationaal niveau."
Het bereik van de elektrische trucks wordt immers steeds groter. "We zijn begonnen met trucks met een actieradius van 80 km, nu zijn er al auto's met een range van 500 à 600 km op de markt. Dan komt vanuit Nederland Parijs plots binnen handbereik als bestemming. In België zijn er onderweg voldoende faciliteiten om op te laden, rond Antwerpen en Gent, alleen in Frankrijk is het nog wat minder. Maar we zijn al samen met onze opdrachtgevers in Parijs aan het kijken of ze niet een laadpaal kunnen installeren op hun terrein."
Laadpunten als verdienmodel
Volgens John kan het installeren van laadpunten bij bedrijven, waar goederen worden opgehaald of afgeleverd, ook gezien worden als een verdienmodel, zeker als de laadpalen met groene stroom worden gevoed. De met zonnepanelen opgewekte elektriciteit kan dan immers aan de transporteur worden geleverd en er kunnen emissierechten worden opgebouwd die dan weer verhandelbaar zijn. "Wij hebben alvast onze eerste elektrische wagen besteld, we verwachten die in het derde kwartaal van volgend jaar. En ook al is die momenteel veel duurder dan een dieselwagen, er kunnen subsidies worden aangevraagd. Diesel zal in de toekomst zeker prijziger worden via de accijnzen en in Duitsland ben je met een elektrische wagen nu al vrijgesteld van tolgelden," weet John. Dat laatste voordeel scheelt een slok op de borrel, want die kost op dit moment 38 cent per km.
Wispelturig beleid
"Ondanks het duurdere prijskaartje anno 2024, willen wij als Opstal Logistics gewoon de stap zetten. Natuurlijk zijn er op dit moment geen klanten die voor elektrisch vervoerde goederen bereid zijn een cent meer te betalen, maar uiteindelijk is er maar één weg en dat is de duurzame weg. In de toekomst zie ik die bereidheid er bij grote retailers wel komen. Het lijkt er ook op dat Europa de CO2-uitstoot wil gaan beprijzen. Al is de wispelturigheid van de beleidsmakers een lastig hoofdstuk in dit verhaal. Zo heeft de nieuwe Nederlandse regering al aangegeven de subsidies voor elektrische voertuigen terug te draaien en bepaalde milieuzones die status weer te ontnemen."
Opstal Logistics wil af van het kortetermijndenken waarbij zo lang mogelijk voor de goedkoopste optie – diesel dus – wordt gekozen. "Wij nemen het voortouw. Samen met onze klanten en opdrachtgevers willen we gaan kijken waar we tegen aan kunnen lopen met elektrisch rijden, zodat we op het moment dat het er echt op aankomt, we die ervaring met z'n allen hebben en klaar zijn voor wat komen gaat," zegt John.
Elke auto moet vol vertrekken
Ondertussen zet het transportbedrijf al jaren volop in op groupage om de CO2-uitstoot te reduceren. "Als sector moeten we naar een hogere beladingsgraad en dat kan via samenwerking tussen verschillende vervoerders. Het doel is dat elke auto vol vertrekt. Om die efficiëntie te halen, is schaalvergroting enigszins onvermijdelijk, maar ook een vlotte samenwerking tussen meerdere bedrijven kan ons al een heel eind op weg helpen," legt John uit.
De toekomst is aan de elektrische wagen, daar is John van overtuigd. "En ook al lopen we in Europa nog tegen regels aan qua hoogte en ruimte, je ziet dat het beleid het elektrische verhaal steeds verder omarmt. Een elektrische truck mag nu al iets langer en ook ongeveer vier ton zwaarder zijn dan een dieselauto, wat ook nodig is wil je die capaciteit van 33 pallets in de laadruimte behouden. Want als er daarin wordt geknipt, zijn we natuurlijk weer terug bij af," besluit John.
Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
John Opstal
Opstal Logistics BV
Tel: (0)10 333 0228
[email protected]
https://opstallogistics.com