Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“In de toekomst verwacht ik dat een aantal brandstoffen naast elkaar gaan bestaan”

Tholen - In 2019 fuseerden Visbeen, Post-Kogeko en DailyFresh Logistics tot Daily Logistics Group (DLG) als specialist in het transport van verse, gekoelde en bevroren producten. 'Samen, schoner, slimmer', luidt het motto. In dit artikel zoomen we in op de middelste term, zonder evenwel na te laten aan te stippen wat CFO Harald Lourens nog meer weet te vertellen over het reilen en zeilen van deze Nederlandse logistieke dienstverlener die van Engeland zijn thuismarkt heeft gemaakt.

"We leveren logistieke diensten die grosso modo in drie segmenten kunnen worden opgedeeld: export van AGF naar Engeland, vervoer van diepgevroren product door heel Europa en een containertak, met name van de Rotterdamse haven naar de Benelux en Noord-Frankrijk," vertelt Harald. "Onmiddellijk na de fusie stak corona de kop op en viel ook de Brexit koud op ons bord, niet meteen de gedroomde start natuurlijk. Maar op dit moment groeien we hard, deels ook door de overname van GIST Nederland in het najaar van 2022. Het betreft de logistieke diensten in de Benelux en naar het Verenigd Koninkrijk van voornamelijk bloemen en planten."


CFO Harald Lourens

"Te veel werk voor een te klein belang"
De integratie van GIST Nederland in DLG is volgens Harald vlot gegaan, zowel op het gebied van ICT als personeel. "De mensen van GIST die gebleven zijn, noemen zich nu met plezier een DLG'er. Daar zijn we toch trots op. Tegelijkertijd benutten we synergiën en hebben we ons aandeel op Engeland weer vergroot. Het is ondertussen een markt waarin we behoorlijk onderscheidend zijn, ook al omdat de beperkende maatregelen voor vervoer van en naar het continent naar aanleiding van de Brexit specialisatie vereisen. Je ziet dat een aantal logistieke partijen minder actief is op Engeland omdat het lastiger en moeilijker is geworden. Voor velen is het te veel werk voor een te klein belang. Voor ons is het de belangrijkste markt."

Toch trekken de marges niet aan, zoals je zou verwachten wanneer er minder spelers op de markt actief zijn. "Dat komt omdat de kosten toenemen door de import- en exportbelemmerende maatregelen en alle documentatie daaromheen. Bovendien is de regelgeving nog steeds aan verandering onderhevig. Die toegenomen kosten kun je niet altijd helemaal kwijt in de keten."


CFO Harald Lourens

Elektrische Mercedes in de bestelling
Voor DLG wordt de CSDR-regelgeving – de EU verplicht grote bedrijven te rapporteren over hun CO2-uitstoot – verplicht vanaf 1 januari 2026. "We zijn nu al bezig met de voorbereidingen om de gegevens daadwerkelijk uit onze systemen te kunnen halen eens het moment er is. Het boezemt ons geen schrik in, want vijf jaar geleden, toen we fuseerden, namen we al het motto 'Samen, schoner, slimmer' aan," stelt Harald.

"Een gedeelte van ons wagenpark rijdt op LNG, we hebben enkele auto's op HVO en we hebben een elektrische Mercedes in de bestelling staan. Daarnaast hebben we enkele elektrisch gekoelde trailers – met batterijen dus – en binnenkort beginnen we een pilot in samenwerking met TIP voor een e-cooler met zonnepanelen op het dak. Een koelwagen dus die zelf zijn stroom opwekt. Bij goed weer kun je er continu de koeling mee voorzien. Dit is het perfecte voorbeeld van circulaire economie," zegt Harald.

Daarnaast heeft DLG in de nieuwbouw in Maasdijk ruim 1.500 zonnepanelen op het dak liggen, waardoor het pand nagenoeg zelfbedruipend is qua energie, zeker in de zomermaanden wanneer meer koeling nodig is in de loods om de groenten en fruit uit het Westland vers te houden.

Laadstations en batterijopslag
Om in de toekomst de elektrische vrachtwagens van stroom te voorzien – want het zal niet bij die ene Mercedes blijven – wil het transportbedrijf een vijftal laadstations installeren op het bedrijfsterrein en samen met de buren kijken naar de mogelijkheden voor een gezamenlijke batterijopslag. "Elk van ons kan elektriciteit genereren, terwijl de opslag gezamenlijk kan gebeuren. Omdat we niet allemaal per se in dezelfde periode van het jaar ons piekverbruik hebben, kunnen we de afname van de energie mooi spreiden. Ik geloof sterk in samenwerking op dit gebied."

Op dit moment moeten elektrische vrachtwagens – de subsidies en andere fiscale voordelen ten spijt – op het vlak van rentabiliteit nog de duimen leggen voor de dieselauto's, zo legt Harald uit. "De aanschaf is gewoon veel duurder. Afhankelijk van het type hebben we het over gemiddeld €350.000 tegenover €120.000. Die drievoudige prijs kun je eigenlijk niet kwijt in de levensduur van zo'n truck. Bovendien is het nog redelijk onbekend hoe lang zo'n accu eigenlijk meegaat. Kostprijstechnisch klopt het plaatje nog niet helemaal en ook de actieradius van een elektrische auto is veel beperkter. Daartegenover staat dat het onderhoud minimaal is – er is bijna geen slijtage op de onderdelen – en de brandstof is goedkoper, mits je geen gebruik maakt van de commerciële laadstations."

E-trucks voor de korte ritten
Afhankelijk van de modaliteit en de af te leggen afstanden ziet Harald evenwel mogelijkheden voor elektrisch wegtransport. "Voor de korte ritten, zoals ons containervervoer tussen haven en achterland, waarbij de auto's kunnen worden opgeladen op de eigen locatie, voorziet de elektrische optie zeker in een behoefte. Zelfs nationaal zie ik toekomst voor de e-trucks."

Harald verwacht evenwel dat in de toekomst een aantal brandstoffen naast elkaar gaan bestaan, zowel diesel als LNG, HVO, elektrisch en waterstof. "Die laatste brandstof staat echt nog in de kinderschoenen, maar eens de technologie op punt staat, wordt het gezien de flexibiliteit die het biedt een serieuze kandidaat voor de lange ritten. Voor het collecteren van goederen in Nederland die naar de haven van Rotterdam moeten, zullen we kiezen voor elektrisch, maar naar de hak van Italië rijden zal niet gaan. Daar zou waterstof een alternatief kunnen zijn."

Tenminste eens die technologie op punt staat en de prijs haalbaar wordt. Al ziet Harald dat wel goed komen. "Zodra de levering van die brandstof stabieler wordt, zie ik ook de prijs in rustiger vaarwater terechtkomen. Een disruptie is evenwel nooit uitgesloten. Kijk maar naar de LNG-prijzen die omhoogschoten van €1 naar €4 toen de gasprijs door het dak ging bij het begin van de oorlog in Oekraïne. De dieselprijs steeg toen ook, maar lang niet zo hard."

"Persoonlijk denk ik dat je de klimaatverandering niet kunt ontkennen en we zullen echt wat moeten als mensen op deze wereld. Daarbij wordt elektrisch rijden de komende jaren een heel goede en stabiele mogelijkheid voor de transportsector, zeker als het gaat om de korte afstanden," besluit Harald.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Harald Lourens (CFO)
Daily Logistics Group B.V. (DLG)
Tel: +31 652622706
[email protected]
www.dlg-logistics.com