Tholen - De opmars van de blauwe bessenvariëteiten onder het Sekoya®-rassenprogramma kunnen gerust een succesverhaal worden genoemd. In 2022 werden de Sekoya-rassen aangeplant in 18 landen op een totaal areaal van 2.000 hectare, goed voor de verkoop van 20.000 ton, maar volgens Hans Liekens, Value Chain & Retail Manager, kan er de komende jaren een forse uitbreiding worden verwacht. In 2027 zal Sekoya in meer dan 31 landen geproduceerd worden met een productie van meer dan 250.000 ton.
"De blauwe bessenmarkt is nog altijd een groeiende markt. Afgelopen jaar lag de wereldwijde consumptie op 2 miljoen ton. Naar verwachting zal de markt in 5-7 jaar verdubbelen. Zachtfruit vertegenwoordigt 28% van de totale fruitwaarde in de retail en gaat richting 30%. Blauwe bessen zullen qua waarde over ongeveer drie jaar de bananen voorbijstreven in de UK", vertelt Hans, die eerder bij onder andere Hessing en Chiquita werkte.
Hans Liekens en Anja Grueterich van Sekoya op de Fruit Logistica
Het B2B platform Sekoya werd opgericht om 52 weken per jaar knapperige, duurzame en smakelijke blauwe bessen te leveren. "Met onze high chill-, mid chill- en low chill-variëteiten kunnen we 52 weken per jaar premium kwaliteit garanderen. Daarmee zijn we uniek in de markt", vertelt Hans. De verkoop ligt in handen van een veertiental aangesloten leden. "Zij mogen overal planten en verkopen waar ze goesting hebben."
De groeicijfers ten spijt, het betekent niet dat er geen uitdagingen zijn. "Ruim 50% van de consumentenervaringen met blauwe bessen zijn negatief en minder dan 25% komt overeen met de consumentenvoorkeuren. Daarom hebben we de Livie Eating Experience ™ gestart. Onder dit kwaliteitslabel vallen een selectie van de Sekoya-rassen waarmee we altijd voldoen aan onze beloftes op het gebied van stevigheid, een groot formaat, heerlijke smaak, mooie uitstraling en lange houdbaarheid."
"De essentie van dit kwaliteitslabel is simpel: alles draait om consistente kwaliteit. Wij geloven dat het 52 weken per jaar leveren van bessen van consistente kwaliteit resulteert in een categoriegroei van 11-20% op jaarbasis", vertelt Hans. Daarbij zorgen ook andere eetmomenten volgens de Value Chain & Retail Manager voor de nodige kansen. "Tegenwoordig worden blauwe bessen vooral bij het ontbijt geconsumeerd, maar de categorie snacks is vier keer groter en nieuwe Sekoya blauwbessen lijken wel gedesignd om te snacken: groot, knackig en zeer smaakvol!"
Voor meer informatie:
Hans Liekens
Sekoya
Tel: +32 477 531 529
[email protected]
www.sekoyafruit.com