De strengere luchtvrachtbeperkingen van Europese retailers, waaronder Lidl, hebben uitdagingen gecreëerd voor Keniaanse AGF-exporteurs. Deze maatregelen, bedoeld om de CO2-uitstoot in verband met luchttransport te verminderen, hebben geleid tot verhoogde kosten en vertraagde toegang tot de markt voor Keniaanse exporteurs.
Okisegere Ojepat, de CEO van het Fresh Produce Consortium (FPC), benadrukte de moeilijkheden waarmee exporteurs worden geconfronteerd bij het voldoen aan de strengere controles opgelegd door EU-retailers. Een aanzienlijke hindernis is het gebrek aan geschikte infrastructuur, vooral het ontbreken van koelopslagfaciliteiten op treinen. Deze faciliteiten zijn noodzakelijk voor het vervoer van bederfelijke goederen, zoals verse groenten en fruit, via de standaard spoorbreedte naar de havens voor zeetransport.
De uitdagingen worden verergerd door financiële problemen bij de Kenya Railways Corporation, de instantie verantwoordelijk voor de spoorinfrastructuur. Officiële gegevens wijzen op aanzienlijke verliezen van Sh33,56 miljard in het boekjaar dat eindigde in juni 2023, waardoor het het meest verlieslatende overheidsbedrijf is.
Het gebrek aan voldoende verzamelcentra en treinen met koelopslagfaciliteiten vormt aanzienlijke hindernissen voor Keniaanse exporteurs die willen voldoen aan de strengere regelgeving van de EU. Zonder geschikte infrastructuur en logistieke ondersteuning kunnen exporteurs moeilijkheden ondervinden bij het betreden van de Europese markt, wat de exportopbrengsten van Keniaanse tuinbouwproducten kan beïnvloeden.