Met protesten en de blokkering van snelwegen uiten Franse landbouwvakbonden hun ongenoegen over het handelsbeleid van de Europese Unie, de bureaucratie en de milieuvoorschriften. Ook het behoud van belastingvrijstellingen voor landbouwdiesel is een eis van de Franse land- en tuinbouwers.
Een groot aantal vrachtwagens met Spaanse groenten en fruit zat eind vorige week vast in Frankrijk. Sommige auto's werden aangevallen door demonstranten, die goederen weggooiden en vernietigden.
"Sinds het begin van de protesten is er oponthoud geweest", zegt Pedro Morales García, directeur van transportbedrijf JCarrión. "Donderdag en vrijdag zijn er bovendien 15 vrachtwagens aangevallen en een groot aantal kan niet voor- of achteruit, wat op zich al ernstig is, want het gaat om bederfelijke producten", gaat hij verder.
"Wanneer ze een vrachtwagen aanvallen, nemen ze de chauffeur apart, halen ze de goederen uit de auto en verbranden ze de handelswaar. Onze chauffeurs vertellen dat de politie niet ingrijpt, omdat ze dat alleen doen in geval van fysieke schade aan personen. Maar vaak is er zelfs niet eens politie in de buurt."
"Gelukkig heeft tot nu toe geen van onze chauffeurs fysieke schade opgelopen. Ze zijn natuurlijk wel geïntimideerd om uit de cabine te stappen, de koelwagen te openen en uit de weg te gaan", zegt de directeur van het transportbedrijf.
Volgens José María Quijano, secretaris-generaal van de Spaanse Confederatie van Goederenvervoer (Cetm), steken elke dag ongeveer 20.000 vrachtwagens de grens tussen Frankrijk en Spanje over in deze periode, met een gemiddelde kostprijs van € 600 per dag per vrachtwagen.
Januari is een van de drukste exportmaanden voor Spaanse groenten en fruit. Frankrijk is de op een na grootste bestemming, maar uiteraard ook een doorvoerland naar andere markten. Volgens brancheorganisatie Fepex bedroeg de export van Spaanse groenten en fruit in januari vorig jaar 1,24 miljoen ton ter waarde van € 1,636 mld.
Fepex begrijpt de ontevredenheid van de Franse telers en deelt veel van hun eisen, zoals het gebrek aan consistentie tussen het land- en tuinbouwbeleid en het handelsbeleid, wat leidt tot een concurrentienadeel voor de Europese telers ten opzichte van derde landen. Volgens de organisatie is er een debat nodig over de Europese voedselsoevereiniteit, maar het wijst evenwel elk type van protest af dat schade toebrengt aan de Spaanse sector.
"Uiteindelijk worden de vervoerders nog het hardst getroffen", zegt José María Quijano. "Want wij vervoeren de goederen en krijgen direct met de situatie te maken. We vragen dat het recht op vrij goederenverkeer tussen de lidstaten wordt gerespecteerd en dat de Franse regering optreedt en niet passief toekijkt."
"Ook ik vind dit absoluut onaanvaardbaar", stelt Luis Planas, de Spaanse minister van Landbouw. "Er zijn verschillende vrachtwagens die zijn aangevallen, wat bijzonder ernstig is. We respecteren het recht op demonstratie en op vrije meningsuiting, maar alleen als dit met respect en vreedzaam gebeurt, niet met geweld."
Voor meer informatie:
JCarrión
Parque Científico-Tecnológico de Almería (PITA)
Avenida de la Innovación, 1, 4ª planta
04131 Almería (Spanje)
Tel: +34 950 21 20 20
[email protected]
www.jcarrion.es
Cetm
López de Hoyos, 322
28043 Madrid (Spanje)
www.cetm.es
Fepex
C/ Miguel Ángel 13 – 4ª
28010 Madrid (Spanje)
Tel: +34 913191050
www.fepex.es