Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Landfrisch zet in op assortimentsuitbreiding en realiseert 12% omzetstijging

"De uitgaven overtreffen momenteel de extra inkomsten"

De nasleep van de energiecrisis en onzekerheden over de juiste energievoorziening hebben in 2023 de tuinbouwsector flink beziggehouden. Volgens de AMI Fresh Produce Index bedroeg de prijsstijging voor vers voedsel in november 2023 volgens voorlopige gegevens 3,9 procent en stagneert sinds september op dit niveau. Tegelijkertijd was de inflatie voor dezelfde periode aanzienlijk hoger. "Alleen al deze twee factoren stellen de bedrijven voor grote uitdagingen. De uitgaven overstijgen de extra inkomsten", aldus Labinot Elshani, voorzitter van de raad van bestuur van Landfrisch AG en managing partner van de Vitarom Group.

Naast geopolitieke ontwikkelingen en de oorlogssituatie vormen ingrijpende veranderingen in de financiële sector voor veel telers een belemmering voor toekomstvisies en de bijbehorende investeringen. "In de glastuinbouw kijken we in onze groep, ondanks de gestegen energiekosten, terug op een normaal seizoen. In de vollegrondsector hadden we te kampen met hevige regenval in het midden van het jaar en ongewoon hoge temperaturen aan het begin van de herfst. De late vorst tijdens de kersenbloesem heeft de oogst aanzienlijk verminderd", vertelt Elshani.

Omzetstijging van 12%
In tijden van inflatie reageren consumenten gevoeliger en zijn ze onzeker, merkt hij op. "Dit is precies waar de sector, d.w.z. leveranciers, klanten en politici, moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat de consument zo bereid mogelijk blijft om een redelijke prijs te betalen voor goede, gezonde producten van Duitse makelij. In wat een uitdagend jaar is geweest, zijn we erin geslaagd om de structuren van de telersvereniging breed, professioneel, marktgericht en toekomstbestendig op te zetten."

Gezien de sociaal-politieke veranderingen en de daarmee samenhangende randvoorwaarden lag de focus van de telersvereniging op het verhogen van de efficiency in de teeltbedrijven door te focussen en te specialiseren op minder verschillende gewassen per bedrijf en tegelijkertijd het productievolume van de resterende bestaande producten te verhogen.

De telersstructuur van Landfrisch bestaat uit 32 aandeelhouders als aangesloten telers en 33 contracttelers. Het gezamenlijke afzetvolume is ca. 106 hectare glastuinbouw, ca. 800 hectare fruitteelt en ca. 2.000 hectare groententeelt. In 2023 behaalden de twee afzetorganisaties Landfrisch AG en Vitarom GmbH een omzet van ongeveer 232 miljoen euro - volgens cijfers 12% meer dan in het voorgaande jaar.


Johannes von Eerde en Labinot Elshani op de Fruit Logistica 2023

Uitbreiding en ontwikkeling van het assortiment
Ondanks de reeds genoemde uitdagingen, waaronder ook extreme weersomstandigheden, kon een positieve ontwikkeling worden bereikt op het gebied van vollegrondsteelt en glasteelt. Elshani: "Ook het fruitsegment ontwikkelde zich in het eerste jaar goed voor ons. De werkelijke omzet lag iets onder onze verwachtingen. Dit is vooral te wijten aan de zeer lage oogstvolumes bij steenfruit. In 2023 zijn we ook voor het eerst begonnen met de afzet van biologische groenten en fruit. Het omzetaandeel in de biologische sector is momenteel minder dan 5% van de totale omzet. Deze sector zal echter binnenkort verder worden uitgebreid."

Als een moderne en innovatieve telersorganisatie, ligt de focus van Landfrisch AG vooral op het verder efficiënt en marktconform uitlijnen van de aangesloten teeltbedrijven. Dit vereist een zo hoog mogelijke mate van planning en specialisatie van de bedrijven, benadrukt Elshani. "Ons DNA is regionaliteit en dit kan naar onze mening het beste worden gecombineerd met duurzaamheid. Hiervoor werken we met onze strategische partners specifiek aan ons assortiment in termen van kwaliteit, versheid en smaak - proactief en op tijd en vraaggericht. Want voor ons zijn vooral de herhalingskopers belangrijk en doorslaggevend."

Op basis van de uitbreiding en ontwikkeling van het assortiment, de duidelijk gestegen vraag naar kwalitatief hoogwaardige, regionale producten, evenals aankomende grote evenementen in 2024, zoals het Europees kampioenschap voetbal in Duitsland tijdens het hoogseizoen voor de AGF-sector, verwacht Landfrisch AG dit jaar een duidelijke stijging van de consumptie van groenten en fruit en daarmee een stijgende vraag. "Gezien de recente ontwikkelingen en protestacties, verwachten we van de politiek dat ze transparante informatie verstrekken aan de bevolking, zonder constant herverkiezing als het belangrijkste doel na te streven. We verwachten een politieke vooruitziende blik en overleg, d.w.z. een analyse van de realiseerbaarheid van de tuinbouw, die tegelijkertijd ook een taak heeft in het aanbod, voordat deze ingrijpende beslissingen worden genomen."

Tegelijkertijd verwachten de handelspartners een eerlijk en transparant partnerschap op basis van gelijkwaardigheid. "Bewustwording van alle bestaande kosten mag niet betekenen dat alleen de inkoopprijzen van onze handelspartners moeten dalen. We moeten samen en in overeenstemming met de markt oplossingen vinden. Uiteindelijk is het belangrijk dat iedereen die betrokken is bij de hele keten de marktprijs aankan," besluit Elshani.

Bezoek het bedrijf op de Fruit Logistica: Hal 20, A-13

Voor meer informatie:
Labinot Elshani
Landfrisch AG
Walter-Gropius-straat 28
50126 Bergheim, Duitsland
Telefoon: +49 (0)2271 9955432
[email protected]
www.landfrisch.com