Met ongeveer 200.000 ton groenten en fruit, geteeld door 100 telers op ongeveer 15.000 hectare, is Pfalzmarkt een van de grootste coöperaties van Duitsland. Reinhard Oerther en Hans-Jörg Friedrich, de bestuurders van de coöperatie, spraken over samenwerking in de Duitse groenteteelt, huidige trends en de toekomst van de groenteteelt in de Pfalz.
Hans-Jörg Friedrich en Reinhard Oerther
Voordelen van de ligging en veranderingen in de markt
Ongeveer 13.000 hectare land in de Pfalz, de groentetuin van Duitsland, kan het hele jaar door naar behoefte van water worden voorzien door een irrigatievereniging. In tijden van langdurige droogte of extreme zomerhitte kan de verdeling worden aangepast. Dit wordt steeds belangrijker: zelfs wanneer andere gebieden droog zijn, hebben we nog steeds genoeg water en kunnen we de beschikbaarheid van producten met "Erntefrisch aus der Pfalz" garanderen."
In ieder geval is de Pfalzmarkt een zeer goede partner voor de retail vanwege de goede en gunstige locatie, aldus Oerther. "Deze samenwerking wordt ook voortdurend uitgebreid en geoptimaliseerd. Pfalzmarkt levert ook aan groothandelsmarkten. Aangezien veel bedrijven hun omzet genereren via catering en vooral weekmarkten, gaat de trend na de coronapandemie een andere kant op. We leveren echter nog steeds dagelijks aan alle belangrijke groothandelsmarkten, of dat nu in München, Hamburg, Leipzig, Mannheim, Frankfurt, Karlsruhe, enz. is."
Minder concurrentie door import
Friedrich was een beetje teleurgesteld over de vraag tijdens het seizoen: "Hoewel we genoeg producten beschikbaar hebben tijdens de belangrijkste oogstperiode voor bijvoorbeeld courgettes, wordt er in deze periodes nog steeds geïmporteerd uit Zuid-Europa. Dit is vervelend omdat we ons richten op duurzaamheid en regionaliteit. Verder hadden we dit jaar het gevoel dat er minder concurrentiedruk was vanuit het buitenland, omdat ook daar minder beschikbaar was door het weer. We hadden meer producten op de markt kunnen brengen dan we hadden, daarom hebben we soms zelfs producten moeten inkopen om de retail te kunnen bedienen. Het aandeel ingekocht product mag echter niet te hoog zijn. We blijven immers in de eerste plaats een telersvereniging. De teelt blijft onze focus en we willen onze telers op de Pfalzmarkt aanmoedigen om hetzelfde te doen."
Areaal blijft hetzelfde
Het areaal is grotendeels gelijk gebleven, er is slechts 200 hectare verdwenen. "Zodra de lokale irrigatievereniging meer gebieden in de Pfalz gaat besproeien, zal het bijbehorende groenteteeltareaal weer toenemen. De irrigatievereniging heeft ons ook een project voorgelegd waarbij de meterstanden worden gekoppeld aan weerstations, waardoor er nauwkeuriger kan worden geïrrigeerd", legt Friedrich uit.
Steeds meer eisen op het gebied van documentatie
Naast de al hoge werkdruk is er nu ook een grotere documentatieplicht op verschillende vlakken. "We proberen de ondernemers te ondersteunen waar we kunnen, zodat ze niet verdwalen in de massa documentatieverplichtingen. In dit opzicht fungeren we als interface om bijvoorbeeld geschikte softwareoplossingen of de benodigde gegevens aan te bieden. Maar we kunnen onze telers ook helpen met advies en ondersteuning op gebieden als QS-certificering, perceelcatalogus, personeelsbeheer, bedrijfsbeheer en verpakkingsprogramma's, enz."
Duurzaamheid is een onderwerp dat Pfalzmarkt al tientallen jaren bezighoudt. En het wordt ook steeds belangrijker voor partners en dienstverleners. "We worden ook aangemoedigd door onder andere de banken om onze duurzaamheidsnormen te vermelden. Duurzaamheidscertificeringen worden stap voor stap uitgevoerd, vooral omdat de coöperatieve vereniging al heeft aangekondigd dat we in 2025 een duurzaamheidsverslag moeten opstellen. Ook dit gaat gepaard met veel inspanning, maar ook met veel kansen."
Eerlijke investeringen in plaats van greenwashing
In een analyse die voor het voorjaar gepland staat, worden de belangrijkste elementen van de duurzaamheid van het bedrijf geanalyseerd op sociale, ecologische en economische aspecten. "Ook retailers hebben ons benaderd en gevraagd om klimaatneutrale producten. Daarom hebben we ons werk op dit gebied de afgelopen maanden geïntensiveerd. Wat we ten koste van alles willen vermijden, is dat we ons uitkopen voor projecten. Het moeten eerlijke investeringen in duurzaamheid zijn, anders heeft het geen zin."
Voorlopig geen plannen voor uitbreiding kasteelt
Met het oog op de nu vaker voorkomende grillige weersomstandigheden rijst de vraag of glastuinbouw op de lange termijn niet een goede oplossing is. "Onze telers zijn vollegrondstelers. Het zal niet gemakkelijk zijn om hen ervan te overtuigen om in de toekomst vaker in kassen te werken. Natuurlijk onderzoeken we deze kwestie nog. De doorslaggevende factor hier is het vinden van locaties waar energie goedkoop kan worden betrokken", zegt Friedrich. "Kassen met gasverwarming zijn niet langer rendabel, zoals dit jaar bijvoorbeeld is aangetoond door onze collega's in Knoblauchsland." Als voorbeeld noemt hij een planten- en bloemenbedrijf dat vooral aan bouwmarkten leverde en failliet ging. "Hij verwarmde zijn bedrijf met Siberische kolen vanwege de hogere verbrandingswaarde. De bouwmarkten drukten zijn prijzen toen zo ver omlaag dat hij het niet langer kon handhaven en zij hem van de lijst haalden."
De dochterondernemingen Pfalz Fresh, Pfalzmarkt Logistik und Dienstleistungs en PVG Pfalz Verpackung werden samengevoegd tot Gemüsegarten RheinPfalz. Pfalz Fresh en Pfalzmarkt Logistik und Dienstleistungen blijven echter als merken bestaan. Het doel is om enerzijds de interne processen te stroomlijnen en verder te digitaliseren en anderzijds de afzet te vereenvoudigen.
Het tweede deel van het interview, met een blik op de exportactiviteiten van Pfalzmarkt, vindt u in de speciale editie van de Primeur in het kader van de Fruit Logistica 2024.
Voor meer informatie:Reinhard Oerther en Hans-Jörg Friedrich
Pfalzmarkt für Obst und Gemüse eG
Neustadter Str. 100
67112 Mutterstadt, Duitsland
[email protected]
www.pfalzmarkt.de