Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Geïntegreerde klantrelaties belangrijk onderdeel van omzetgroei in verssegment"

Greenyard boekt 9,5% hogere omzet in eerste helft boekjaar 2023/2024

Tholen - Tijdens de eerste helft van het nieuwe boekjaar van Greenyard zijn zowel het aangepaste bedrijfsresultaat als de netto omzet gestegen met respectievelijk 12,3 procent (90,3 miljoen) en 11,2 procent (naar 2,49 miljard). Dit meldt het bedrijf in de bekendmaking van haar resultaten op dinsdag. Het nettoresultaat is daarentegen nagenoeg gelijk gebleven (7,1 miljoen naar 7 miljoen), met name door de hogere rentekosten en afschrijvingen, zo meldt co-CEO Marc Zwaaneveld. Hij ziet in de geïntegreerde klantrelaties een belangrijke factor voor de toekomst.

De omzetstijging bij Greenyard is met name te danken aan de volumegroei in het verssegment en inflatiecompenserende maatregelen bij vers en langvers. De volumes groeiden met 1,7% en de prijzen met 9,5%. Daarnaast geeft Marc aan dat de schuldgraad in de eerste helft van het nieuwe boekjaar verder is gedaald. Deze ging van 2,7x naar 2,4x. "Dit, ondanks een voorraadopbouw waar in de zomer enkele tientallen miljoenen extra voor nodig is", zo stelt de co-CEO tevreden.

Greenyard kondigde in juni de intentie aan om aan haar aandeelhouders voor te zullen leggen om opnieuw dividendbeleid te gaan voeren. Te beginnen met een dividenduitkering van € 0,10 per aandeel voor het volledige financieel jaar eindigend in maart 2023. "We hebben dit destijds besloten en zullen dit uiteraard ook voort gaan zetten. Daar is geen discussie over en willen we in de komende tijd ook meer en meer gaan opbouwen."

Geïntegreerde klantrelaties
In het verssegment is de groei, zo stelt Marc, met name te danken aan de opbrengsten vanuit haar geïntegreerde klantrelaties. Het is een onderdeel waar het bedrijf een groot potentieel in ziet en het percentage van de omzet door deze klantrelaties is, zo geven ze aan, van 74% naar 78% gestegen. "Met de uitdagingen in beschikbaarheid van product denk ik dat een stap naar langdurige samenwerkingen onontkoombaar is. Deze zomer was het weer dan wel weer mooi afwisselend, maar we gaan steeds meer naar langere periodes van droogte en regen toe. Dan heb je wel product nodig."

"Wij kunnen dat opvangen door onze langjarige samenwerking met zowel producenten als bijvoorbeeld retail. Binnen deze geïntegreerde klantrelaties doen we alles in samenspraak. Van optimalisering van de keten, tot transportlogistiek en teelt. Dan weet je wat er aan product zal komen en kan je samen inspelen op problemen in de markt. Wij hebben hier al vrij vroeg de potentie van ingezien en hebben daar volledig op ingezet. Dit zal voor velen ook een must worden, want anders mis je de boot."

Niet duurder dan vlees
Ook inflatie blijft voor de sector een belangrijk item, zo bevestigt Marc. "De mensen maken zich zorgen om de betaalbaarheid van producten. In verhouding doen wij het beter dan de markttrends, maar dat komt ook met name omdat men begint in te zien dat onze producten een mooi alternatief zijn voor vlees. Als je kijkt naar de voedingswaarde is veel gelijkwaardig, maar groenten en fruit zijn een stuk goedkoper dan vlees. Het is een stukje educatie bij de mensen. Hier moeten we ook verder op inzetten door de stap naar vleesvervangers aantrekkelijk te maken met mooie producten."

Hiervoor is Greenyard constant op zoek naar manieren om groenten en fruit, naast het verse product, ook in andere vorm aantrekkelijk te maken. "Onze convenienceproducten slaan goed aan. Daarnaast hebben we onze gigi-gelato op basis van groenten en fruit, die inmiddels bij meerdere retailers te vinden is. Ook vleesalternatieven als de bietburger blijven in populariteit groeien. Pure plant wordt onder chefs ook steeds belangrijker. Er zijn meer mogelijkheden om er iets lekker mee te doen. We merken dat er een enorme verandering aan het komen is in de overgang naar dit soort alternatieve producten. Ik denk dat wij hierbij aan de voorkant zitten en er nog veel potentie in dit deel van de markt zit."

Voor het volledige jaar 2023/24 bevestigt Greenyard haar ambitie om een aangepast bedrijfsresultaat van € 175m - € 180m en een
nettoverkoop van € 4,9 miljard te bereiken. Greenyard bevestigt ook haar ambitie om tegen maart 2026 een omzet van € 5,4
miljard en een bedrijfsresultaat tussen € 200m - € 210m te bereiken.

Gezondheid promoten
Zij verwachten dit te bereiken, omdat de groenten- en fruitsector het antwoord is op een aantal thema's die in de maatschappij leven, zo legt Marc uit. Naast betaalbaarheid heeft Greenyard het over gezondheid en klimaat. "Ik denk dat wij deze thema's met onze producten goed in kunnen vullen. Ten eerste zie je dat wanneer je ons product afzet tegen bewerkt product of vlees, groenten en fruit een duidelijk positief effect hebben op het klimaat. Wij zetten in op pure plant, pure voeding, en het is niet voor niets dat de consument, organisaties en de politiek aan het kijken zijn naar manier om de consumptie van groenten en fruit te promoten of juist ongezonde ingrediënten als suiker te penaliseren. Het is ook een argument om producten die er klaar voor zijn, nu te laten helpen."

Hiermee doelt de co-CEO met name op de afschaffing van btw op groenten en fruit. Hij roept daarbij nogmaals op om zo snel mogelijk over te gaan op belastingvrije groenten en fruit. "Het blijft raar dat men het moeilijk te bepalen vindt welke producten hier onder moeten vallen. Onbewerkte groenten en fruit kun je morgen mee starten. Het lijkt toch een lobby van A-merken om het tegen te houden, maar het is een stukje politieke lef. Of er uiteindelijk nog meer onder hoort te vallen, kun je vervolgens later bekijken."

Al met al kijkt het bedrijf weer met een positieve blik naar de toekomst. Een gegeven dat de recent aangestelde CFO Nicolas De Clercq vervolgens ook aangeeft: "Het is goed om te zien dat het bedrijf sterke resultaten boekt. De volumes zijn verder gestegen en de inflatie-effecten worden binnen de Groep gemitigeerd."

Lees hier het volledige verslag

Voor meer informatie:
Greenyard
[email protected]
www.greenyard.group