Terwijl de buitentemperaturen in Noord-Amerika deze maand afkoelen, verwacht een kasteler van bladgroenten een evolutie in de vraag naar zijn product. "We hebben weer het ritme van het schooljaar opgepikt en met een vakantieperiode in aantocht is het een goed moment voor de vraag", zegt Paul Sellew, oprichter en CEO van Little Leaf Farms, een teeltbedrijf in Massachusetts. "Er zijn zeker wat seizoenschommelingen, maar de vraag naar bladgroenten is redelijk consistent en dat is het leuke aan de categorie."
Om aan die vraag te voldoen, blijft de teler aan zijn product werken door de smaak, de kwaliteit, de rassen en de opbrengst te verbeteren. Hij heeft onlangs geavanceerde sensoren en een data science-systeem geïmplementeerd waarmee hij snel kan reageren op veranderingen in de kas. En dat blijkt te helpen om de opbrengsten te verbeteren.
Agressieve expansie
Ook de capaciteit wordt ontwikkeld. Little Leaf voorzag onlangs een omzetstijging tot $100 miljoen tegen het einde van het kalenderjaar en het bedrijf heeft een agressieve uitbreidingsdoelstelling van 40 hectare onder glas tegen 2026. "Veel indoortelers hebben het zowel in vertical farming als in de kasteelt moeilijk gehad, maar ons bedrijf is sterk blijven presteren", zegt Sellew.
Hoewel er het afgelopen jaar uitdagingen zijn geweest voor de teelt van veldsla aan de westkust, of het nu om overmatige regenval of het INSV-virus ging, zegt Sellew dat zijn product fundamenteel anders is dan wat telers aan de westkust oogsten. "Wij zijn een alternatief voor de markt", zegt hij. "We hebben lokaal geteeld product dat binnen 24 tot 36 uur na de oogst in de winkel wordt afgeleverd."
Voor meer informatie:
Little Leaf Farms
Tel: +1 844 545 5323
[email protected]
www.littleleaffarms.com