Gerrit Kuipers, The Greenery:

“Als ik problemen bij telers aan het einde van de dag heb opgelost, is mijn dag weer goed”

Tholen - Wanneer iemand lang in dienst is bij dezelfde werkgever mag deze bij wijze van spreken tot de inventaris van het bedrijf worden gerekend. In een tijd waarin mensen gemakkelijk van baan wisselen, is het een hele prestatie om zo lang trouw te blijven aan één bedrijf. Gerrit Kuipers is zo'n oudgediende. Hij is sinds 1985 in dienst bij The Greenery.

Het zou voor maximaal 3 maanden zijn toen Gerrit startte op veiling Delft Westerlee, maar dat is inmiddels 38 jaar geleden. “Ik begon met het plakken van etiketten op kratten en ben daarna doorgegaan naar de heftruck. Telers zwaaiden telkens naar mij als ik rondreed, niet om gedag te zeggen, maar om aan te geven dat ze kistjes nodig hadden. Die brachten we dan vanuit de veiling naar de telers,” vertelt Gerrit. Zo leerde hij heel veel telers kennen. “Als er tijd voor was, maakten we een praatje. Een leuke tijd die ik nooit meer zal vergeten.”


Gerrit Kuipers

Gerrit is zijn hele werkzame leven bezig met verpakkingsmaterialen en fust. Hoewel dat niet veranderd is, is qua werkwijze, bedrijfsvoering en materialen zelf wél heel veel veranderd. In plaats van direct leveren is het veel meer een administratieve functie geworden. Gerrit betreurt dat daarmee ook de afstand tot de teler in de loop der jaren steeds groter is geworden.

Eerst doordat veilingen met elkaar fuseerden met als omslagpunt The Greenery, waarna het proces van schaalvergroting begon. In de loop der jaren namen leveranciers van verpakkingsmaterialen ook de distributie ervan naar de telers over en digitaliseerde het bestelproces. 90 procent van de bestellingen voert de teler in op de computer en deze worden door de leverancier verwerkt. Dat hele proces is geautomatiseerd, maar het betekent niet dat er nooit iets fout gaat. Het aantal soorten verpakkingen is enorm uitgebreid en dan gaat er nog weleens iets mis. Tegenwoordig houdt Gerrit dat allemaal in de gaten om fouten te voorkomen.

Het leukst aan zijn werk vindt Gerrit het contact met telers, sommigen kent hij al jaren. “Meestal weet ik precies wie ik aan de telefoon heb. Ik heb ze al zo vaak gesproken dat ik ze aan hun stem kan herkennen,” lacht Gerrit. Ook kan hij goed omgaan met de dialecten uit de verschillende regio’s, behalve van Zeeuwen, die zijn heel lastig om te verstaan. Met Limburgs heeft Gerrit minder moeite omdat hij daar privé veel komt.

In het seizoen, vooral als dit weer opstart, is het over het algemeen drukker dan in de wintermaanden. Zeker in de tijd dat de teler alles nog zelf deed. Die was meer met de teelt bezig dan met de voorraad aan verpakkingsmaterialen die ineens nodig waren als het product eraf moest. Dan regende het spoedbestellingen. Afhankelijk van de regio van waaruit werd gebeld, wist Gerrit al hoe laat het was. “Bij telers uit het Westland moet het gisteren al geleverd worden, in Brabant dezelfde dag en in Limburg deze week. Maar de tijd dat een teler pas gaat bestellen als hij de muur ziet is wel voorbij. Doordat er nu meer grote telers zijn en verantwoordelijkheden verdeeld, loopt het bestelproces meestal wel op tijd.”

Dat betekent niet dat er geen brandjes te blussen zijn. De meeste telers hebben Gerrits telefoonnummer nog wel ergens paraat. Zelfs telers die al lang geen lid meer zijn van The Greenery bellen nog weleens in nood. “Ik probeer iedereen altijd te helpen. Voor mij is het contact met de telers altijd het mooiste. Als ik hun problemen aan het einde van de dag heb opgelost, is mijn dag weer goed.”

Gerrits huidige functie is die van fustcoördinator, een functie die hij vooral vanuit thuis uitvoert. Noodgedwongen, want vanwege zijn gezondheid kan hij minder goed functioneren in een hectische omgeving. Hij was al bijna in de ziektewet beland, maar gek genoeg werd dat door corona voorkomen. Gerrit: “Toen we gedwongen werden vanuit huis te werken, merkte ik dat ik het werk weer beter aankon. Gelukkig krijg ik hiervoor de ruimte van The Greenery. Helaas heb ik nu minder direct contact met mijn collega’s, maar ik ben blij dat ik door kan met mijn werk,” besluit Gerrit.

Dit artikel verscheen eerder in editie 7/8 (zomer), 42e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
The Greenery
g.kuipers@thegreenery.com
www.thegreenery.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.