"Wat we nu in de sector zien is niet ongewoon. Er is veel kapitaal binnengekomen voor bedrijven die veel geld hebben opgehaald tegen zeer hoge waarderingen hebben opgehaald, op een moment dat de algemene markten erg sterk waren. De enige uitdaging die de meeste bedrijven nog moeten aangaan is een positieve eenheidseconomie. Dat maakt het echter extreem uitdagend om het volgende niveau van kapitaal aan te trekken, vooral wanneer ze geld hebben opgehaald tegen hoge waarderingen. Nu willen nieuwe investeerders weten hoe je winstgevend wordt," zegt Adam Bergman, mondiaal leidinggevende agtech investment banking bij Citi Bank tijdens een panel op de recent gehouden Indoor AgTech.
Adam Bergman (Foto: Indoor AgTech)
Harde activa kunnen niet met eigen vermogen worden opgebouwd
Adam raadt bedrijven ten zeerste aan om, als ze er nog niet zijn, verschillende manieren te bedenken om die economische punten anders te bereiken. "We zitten nu in een zeer moeilijke markt en helaas zie ik, als we twaalf maanden vooruit spoelen, geen katalysator die voor de meeste bedrijven in deze sector iets fundamenteel zal veranderen, behalve dat ze winstgevend moeten worden. Het zal veel pijn doen, maar er zijn bedrijven die het gaan redden."
Als we kijken naar de basisprincipes voor succes, dan zien we een beter en gedifferentieerd product, positieve kosten per eenheid en de mogelijkheid om afzet te vinden. Daarna volgt een belangrijke component die de sector moet omarmen: harde activa kunnen niet met eigen vermogen worden opgebouwd. Volgens Adam moet de sector uitzoeken hoe de volgende laag indoor farms kan worden gebouwd met behulp van projectfinanciering, bankleningen en mezzanine. Alles wat niet begint met eigen vermogen.
"Er zullen veel bedrijven verdwijnen, wat me erg ongelukkig maakt omdat veel van die bedrijven mijn klanten zijn, maar dat betekent niet dat de sector niet succesvol zal zijn. We moeten af van de grote geldinjecties, schaalvergroting en het bouwen van zoveel mogelijk farms en het verkrijgen van zoveel mogelijk geld. Ik denk gewoon niet dat dit een investeerder zal aanspreken. Het is tijd om winstgevendheid te laten zien," voegt hij toe.
Maya Chorengel (Foto: Indoor AgTech)
Belangrijkste kenmerken die investeerders zoeken in een CEA-bedrijf
"Een van de positieve punten die we in de markt zien, is dat retailers dit product echt willen omdat ze op zoek zijn naar productkwaliteit, betrouwbaarheid en consistentie," zegt Maya Chorengel, co-managing partner bij The Rise Fund.
Vandaag de dag zijn retailers gevoeliger voor de financiële positie en het gevoel of hun leveranciers een voortdurende zorg zijn, vindt Maya. "Ik denk dat sommige retailers zich zorgen gaan maken over met wie ze in zee gaan in deze sector. Maar als je financiële kracht en consistentie kunt aantonen, zullen ze met je willen samenwerken." Toen Maya en haar team een paar jaar geleden naar de markt keken, benaderden ze deze vooral vanuit een fundamentele basis. Volgens haar is een van de uitdagingen voor de markt dat een aantal investeerders binnenkwam en alleen technologie zag. Ze vergaten echter dat we iets leverden dat een vanzelfsprekende prijs heeft.
"Consumenten zijn niet bereid om vijf keer de prijs te betalen alleen vanwege een interessante technologie die de groei heeft veroorzaakt." Daarna blijft Maya benadrukken dat eigen vermogen nu duur is. Aandelenkapitaal is echter de hoogste kapitaalkostenpost en als een bruto-investeerder in aandelenkapitaal moet de opbrengst meer dan 20% zijn om meer dan 20% rendement te genereren op de gebouwde teeltbedrijven, omdat er nog bedrijfsoverhead bovenop komt.
"Ik denk dat een van de belangrijkste dingen die investeerders aan het denken zal zetten het bewijs van de economische prestaties per eenheid is en het bewijs dat bedrijven cashflow genererende capaciteiten kunnen bereiken, waardoor ze een bepaald rendement kunnen behalen," voegt ze eraan toe. Maya legt uit dat er andere vormen van kapitaal zijn dan eigen vermogen die een veel lagere rendementseis hebben. Bijvoorbeeld schuldbanken, infrastructuurfondsen en sommige fondsen voor vaste activa. Daarom is het heel belangrijk voor bedrijven om te weten wie hun potentiële investeerder zou kunnen zijn en wat hun rendementsprofiel is.
"Om na te denken over de kapitaalstructuur die je samenstelt om de kosten te drukken, moet je een product en een bedrijf hebben dat werkt op de prijspunten die de markt bereid is te betalen voor een product."
De 2024 editie van de Indoor AgTech zal plaatsvinden in New York, VS op 25 en 26 juni. Meer details volgen binnenkort.
Voor meer informatie:
Adam Bergman, Global head of agtech investment banking
Citi Banking
www.citi.com
Maya Chorengel, Co-managing partner
The Rise Fund
https://therisefund.com
Indoor AgTech Innovation Summit
+44 1273 789 989
info@rethinkevents.com
https://indooragtechnyc.com