Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zou Canada de heilige graal zijn voor sla uit vertical farming?

"Canada heeft het grootste handelstekort ter wereld als het gaat om bladgroenten. We eten er tonnen van maar telen niet veel, deels dankzij ons klimaat, dus het potentieel voor indoor CEA-geteelde sla is enorm", zegt Jon Lomow, CEO van Fieldless.

Fieldless is een indoor teeltbedrijf gevestigd in Cornwall, Ontario, dat momenteel zijn producten levert aan 47 Farm Boy-winkels in de hele provincie, samen met andere onafhankelijke supermarkten. De Farm Boy-keten van AGF-winkels is eigendom van Empire Group, dat ook eigenaar is van Sobeys. Veldsla is momenteel even duur als geïmporteerde biologische sla, wat goed nieuws is voor consumenten die volgens Jon de voorkeur geven aan lokale producten.


Jon Lomow

"In Canada importeren we enorm veel producten van heel ver weg. Consumenten erkennen dat en hechten veel waarde aan lokale producten. En ik denk dat, ook al kan voedsel dat zonder grond wordt geteeld in Canada niet biologisch worden gecertificeerd, de consument wel inziet dat je met indoor teelt een product kunt maken dat vrij is van gewasbeschermingsmiddelen en in veel opzichten zelfs verder gaat dan biologisch. Als je de beperkingen van het Canadese klimaat, de verkoopprijzen en de slimheid van de Canadese consument combineert, is de Canadese context voor indoor geteelde sla misschien wel de beste ter wereld."

Het bedrijf van Fieldless beslaat momenteel 60.000 vierkante meter met meerdere teeltbedrijven, waarvan er één nog in aanbouw is, en een geautomatiseerde mix-en-verpakkingslijn. Fieldless is van plan om verder uit te breiden in Cornwall. Het bedrijf is momenteel bezig met fondsenwerving en is op zoek naar partners.

Salademixen van Fieldless in de retail

De volgende stap: verder dan biologisch, Bioponic spinazie
Zoals Jon uitlegt, mag Fieldless vandaag dan wel uitzonderlijke sla telen, maar het tuinbouwbedrijf heeft geen plannen om het daarbij te laten. Na net een geavanceerd geautomatiseerd sla-teeltbedrijf online te hebben gebracht, bouwt het bedrijf momenteel aan een bioponic spinaziefarm die "organische voedingsstoffen en biologische stoffen zal gebruiken om een rijke levende ecologie te creëren die die van de allerbeste bodems ter wereld weerspiegelt", zoals hij uitlegt. De eerste fase van het bioponicaproject gaat volgende maand van start. "Voor zover wij weten wordt dit de grootste overdekte spinazie-teeltbedrijf ter wereld," aldus Jon.

Fieldless richt zich op duurzaamheid en productbeleving.
Fieldless beschouwt zichzelf in de eerste plaats als een consumentenmerk en wil zich dus richten op wat de klant wil, een uitzonderlijke ervaring en duurzame producten van eigen bodem. De eerste stap voor Fieldless om deze missie te vervullen buiten bladgroenten is indoor geteelde champignons. Het bedrijf teelt al Lion's Mane paddenstoelen en verkoopt ze als een voorgesneden product, waardoor het makkelijker en minder intimiderend is voor consumenten om deze eens te proberen.

Fieldless begrijpt dat naast de gewassen ook de verpakking deel moet uitmaken van de uitzonderlijke ervaring die het de consument biedt. "We kregen veel feedback van consumenten die ons vertelden dat ze zich schuldig voelden over het gebruik van zoveel plastic bij het consumeren van slamixen, inclusief onze producten. Het kostte ons een paar jaar, maar vorige maand konden we eindelijk kartonnen verpakkingen met 90% minder plastic op de markt brengen. Het was een gewaagde zet om een grotendeels ondoorzichtige verpakking te gebruiken, maar nu krijgen we veel feedback waarin we bedankt worden voor de overstap."


De gerecyclede verpakking van Fieldless

Goedkope vertical farming - is het een mythe?
Terwijl steeds meer indoor farms melden dat ze worstelen met hoge operationele kosten, slaagt Fieldless Farms er nog steeds in om haar producten te leveren tegen een prijs die vergelijkbaar is met import. Hoe? Jon legt uit dat de lage prijs het resultaat is van een combinatie van meerdere factoren, waaronder toegang tot goedkope hydro-elektriciteit, onroerend goed, een goede arbeidspool en de implementatie van verstandige automatisering.

"We werken met partners uit de sector en zoeken altijd naar de beste bedrijven om mee samen te werken om onze activiteiten, technologie en financiering te optimaliseren," zegt Jon.

Met deze gunstige economische omstandigheden in hun voordeel is Fieldless ook nog eens gevestigd op slechts enkele minuten van de Amerikaanse grens, waar het 105 miljoen Amerikaanse consumenten kan bereiken binnen een halve dag rijden. Fieldless wil dus niet alleen de Canadese voedselsoevereiniteit verbeteren, maar hoopt ook de importstroom van bladgroen om te keren. Zoals Jon opmerkt, zal de CEA-sector in Canada alleen maar blijven groeien en Fieldless is enthousiast om deel uit te maken van deze beweging.

Voor meer informatie:
Jon Lomow, CEO
Fieldless
https://fieldless.com