Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aldi pakt uit met Tomélon van Tomeco

"Met de opschaling kunnen we alle 258 winkels in Vlaanderen met mini-watermeloenen beleveren"

Tholen - Sinds deze week is Aldi België weer gestart met de mini-watermeloenen, Tomélon, van Tomeco. "We zijn vorig jaar het partnerschap aangegaan met Tomeco, onderdeel van de Coöperatie Hoogstraten, voor de verkoop van de mini-watermeloen. Dat is eigenlijk bijna te goed gegaan, waardoor dit jaar het beschikbare aanbod wordt verdubbeld", legt Kilian De Geyter, Category Manager AGF van Aldi België, uit.

Met de uitbreiding zullen de mini-watermeloenen in de schappen van alle 258 Vlaamse winkels van Aldi België liggen. "Vorig jaar waren we dus kleinschalig begonnen met de mini-watermeloen en dat is eigenlijk zeer goed uitgepakt. Misschien wel te goed, maar dat is beter dan dat het omgekeerd zou zijn natuurlijk", lacht Kilian. "Het is de reden dat we dit jaar opgeschaald zijn naar een hectare. Dat lijkt misschien niet veel als je bijvoorbeeld tomaten in ogenschouw neemt, maar voor de mini-watermeloenen kunnen we er nu heel Vlaanderen mee bedienen tot en met september."

De reden dat het product zo goed in de smaak viel bij de consument ligt, volgens Kilian, bij de compactheid van de mini-watermeloen. "Het kleinere formaat is ideaal voor families. Hij is daardoor makkelijker te bewaren en snel te consumeren. Daarnaast is de schil een stuk dunner, waardoor er netto meer watermeloen overblijft. De brix-waarde ligt ook gelijk aan de grotere watermeloenen, maar relatief is het dus zoeter, omdat het in een kleiner formaat zit. Hij is in kilo's wel iets duurder, maar qua absolute prijs is de mini-watermeloen vergelijkbaar met zijn grotere broer. Er zijn dus best wel wat USP's waar we op in kunnen spelen en we zien dat het voor de consument ook belangrijke factoren zijn om ervoor te kiezen."

"Om de optimale kwaliteit te garanderen, worden onze mini-watermeloenen stuk voor stuk met de hand gecontroleerd", vertelt Lynn Vermeiren, teler bij Tomeco. Kilian vult aan: "Daarnaast ontstaat er door het lokale zeer korte tijd tussen de oogst en dat het fruit in de schappen ligt. Vandaag worden ze geoogst, vanavond worden ze geleverd en in de ochtend liggen ze in al onze winkels. Daardoor wordt een vers product gegarandeerd."

De samenwerking met Tomeco past in de strategie die Aldi België hanteert wat betreft lokaal. "Inspelen op lokaal is voor ons belangrijk. 'Zo dicht als mogelijk en zo ver als noodzakelijk'. Zo hebben we ook al een paar jaar Belgische pruimen in het assortiment en doen we al meerdere jaren de Belgische zoete aardappel. Dit zijn allemaal 1 op 1 afspraken met telers of coöperaties."

De kans dat het lokale assortiment de geïmporteerde groenten en fruit volledig uit de schappen duwt, acht Kilian echter klein. "Ik denk dat we het als een aanvulling moeten zien en niet als 'of'. Zo ziet de consument het ook. Zo liggen de Belgische mini-watermeloenen naast de grotere watermeloenen en die vullen elkaar prachtig aan. Dat is denk ik ook hoe je het moet willen. Kwaliteit blijft namelijk nog altijd de boventoon voeren bij consumenten. Daarnaast moet de prijs, zeker in deze tijden, aanvaardbaar blijven. De consument kiest dus wel voor lokaal, maar onder bepaalde voorwaarden. Smakeloos en lokaal zal ook niet verkopen. Dat betekent overigens niet dat lokaal geen meerwaarde heeft, maar de keuze moet er blijven."

Kijkend naar de komende jaren voorziet Kilian wel verdere uitbreiding van de mini-watermeloen. "We hebben wel degelijk de ambitie om verder uit te breiden naar heel België. Dit zullen we echter in volledige samenspraak met Tomeco en Coöperatie Hoogstraten doen. Samen hebben we bewust gekozen voor een gestapte opschaling. Het is namelijk een nieuwe teelt, waar we nog veel over kunnen leren. Vorig jaar zijn we kleinschalig gestart, dit jaar zijn we verdubbeld en volgend jaar zullen we waarschijnlijk weer verdubbelen. Vervolgens kijken we of we een constant volume gedurende het jaar kunnen blijven realiseren en er geen tekort ontstaat. We bekijken het stap voor stap, maar het is prachtig dat we een dergelijk lokaal product aan kunnen bieden."

Voor meer informatie:
Kilian De Geyter
Aldi België
Keerstraat 4
9420 Erpe-Mere
+32 (0)53 82 79 17
[email protected]
www.aldi.be

Tomeco
[email protected]
www.feelgoodtomatoes.com