Onder de slogan ‘Designed to grow’ lanceert Grodan een nieuw branding-initiatief om het publiek en beleidsmakers bewust te maken van het belang van duurzame, grondloze teelt om de groeiende wereldbevolking te kunnen blijven voeden. In dit kader wordt tevens nadruk gelegd op de noodzaak om in plaats van alleen de productiemethoden te reguleren, veel meer te kijken naar de impact van de productie.
André van Wageningen en Gonneke Gerkema van Grodan, vanochtend op de GreenTech in Amsterdam
Grodan, onderdeel van ROCKWOOL Group, produceert steenwolsubstraatoplossingen voor de professionele tuinbouwindustrie. Gecontroleerde landbouw (Controlled Environment Agriculture, CEA) is ontwikkeld om voedsel- en farmaceutische gewassen hulpbronneneffiënter te telen dan gewassen in grondgebaseerde teelt, waardoor hogere opbrengsten kunnen worden gerealiseerd met minder water, minder meststoffen en minder of zelfs helemaal geen chemische bestrijdingsmiddelen.
Waarom is dit belangrijk? Omdat de wereldbevolking blijft groeien en natuurlijke hulpbronnen steeds schaarser worden. Eind 2022 waren er 8 miljard mensen op aarde en binnen dertig jaar zullen daar nog twee miljard mensen bijkomen, waarvan het merendeel in stedelijke omgevingen zal wonen. Dat betekent dat we 50% meer voedsel moeten produceren dan in 2012 om genoeg voedsel te hebben voor iedereen.
Bovendien degradeert de bodem 10 tot 100 keer sneller dan dat herstel plaats kan vinden en leidt waterschaarste door het veranderende klimaat op steeds meer plekken tot toenemende uitdagingen voor de traditionele teelt. Gecontroleerde landbouw is de sleutel tot een duurzame voorziening in vers en gezond voedsel voor mensen in stedelijke omgevingen en daarbuiten.
Mirella Vitale, Chief Marketing Officer van ROCKWOOL zegt hier het volgende over: “Dankzij de wetenschappelijke basis zijn de grondloze teeltmedia en digitale diensten van Grodan ideaal voor een voorspelbare productie – altijd, overal en het hele jaar door – met opbrengsten die tot 40% hoger zijn dan bij grondgebaseerde alternatieven, en waarbij ook nog eens minder land, water, meststoffen en bestrijdingsmiddelen nodig zijn. Dat betekent dat we de groeiende populatie kunnen voeden en tegelijkertijd de impact op het land en andere bronnen kunnen verlagen. Als het gaat om een toekomstbestendige gewasproductie is ‘minder’ in dit geval echt ‘meer’.”
Hub Janssen, Managing Director bij Grodan voegt daar het volgende aan toe: “Samen met onze datagedreven digitale systemen die continu monitoren wat de gewassen nodig hebben voor een optimale groei en gezondheid, biedt het steenwolsubstraat van Grodan professionele telers alles dat nodig is om de teelt, met soms wel tien of meer teeltcycli per jaar, efficiënt en duurzaam te sturen. Bovendien kan het steenwolsubstraat aan het einde van de levensduur worden gerecycled. In een notendop is dat de essentie van het nieuwe branding-initiatief ‘Designed to grow’ van Grodan.”
Een nieuwe kijk op regelgeving
Een andere belangrijke kwestie is dat de huidige wet- en regelgeving bijna volledig is gericht op de productiemethoden. Dat is belangrijk, maar niet meer genoeg nu de behoefte aan gewasproductie toeneemt, terwijl de beschikbare bronnen afnemen. Om een betere balans te krijgen moeten regelgevende instanties zich volgens ROCKWOOL en Grodan niet alleen richten op de productiemethoden, maar veel meer op de bredere impact van gewasproductie, waaronder de impact op andere bronnen, zoals het land, water en de biodiversiteit, maar ook op de circulariteit van de gewasproductie.
Meer informatie over de nieuwe merkpositionering van Grodan is te vinden op www.grodan.com/designedtogrow