Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuw logo ter ere van jubileum

Sebrechts Groenten en Fruit viert 65-jarig bestaan

Tholen - Sebrechts Groenten en Fruit bestaat dit jaar 65 jaar. Ter ere van deze gelegenheid werd het pand van de Antwerpse groothandel zaterdag 3 juni omgetoverd tot een feestzaal. Onder een stralende zon werden zo'n 200 familieleden, klanten en andere relaties bedankt voor de steun en het vertrouwen in de afgelopen decennia. Daarnaast werd ook het nieuwe logo van het familiebedrijf gepresenteerd. "Het was prachtig om zo'n opkomst te mogen verwelkomen. Bij sommigen ging de ochtend ervoor de wekker al om 3 uur, maar zij gingen vervolgens als laatste weg. Ik denk dat we dan van een geslaagd feest kunnen spreken", vertelt Ellen Sebrechts van het gelijknamige bedrijf.

Het feest had echter nog wel wat voeten in de aarde, want zelfs de organisatie moest bijna volledig binnen de familie blijven. "Het probleem was alleen dat vrijdag één van onze drukste dagen was vanwege het mooie weer, maar tegelijkertijd moesten we dus de zaal leeghalen en alles opbouwen", lacht Ellen. "Alles eromheen maakte het dus nog wel even hectisch. Vooral ook, omdat we zondag alles ook weer moesten opruimen, zodat we maandag weer aan de slag konden. Deze organisatie zelf regelen was veel werk, maar gaf ook zeer veel voldoening. Op deze manier konden we het echt van ons maken en zelfs de traiteur was mijn nichtje, de huisfotograaf was een nichtje en het dessert werd volledig verzorgd door mijn schoonzus. Alles bleef binnen de familie, zoals we dat graag hebben."

En dat familiaire stond centraal tijdens het jubileum. Lopend door de hallen werd de historie van Sebrechts weergegeven door oude foto's, omlijst met de handel waar ze zich in specialiseren: groenten en fruit. Zo is het bedrijf in 1958 opgericht. "Mijn grootvader en de oom van mijn vader hadden destijds de eerste marktkraam opgericht. De foto's namen de gasten mee door de tijd langs alle locaties en generaties die sindsdien gepasseerd zijn. Inmiddels zitten we op onze vierde locatie met een derde generatie van vier zaakvoerders; mijn zus Nathalie, mijn man, mijn vader en ik. Het familiaire is altijd in ons bedrijf gebleven en ik denk ook dat het onze kracht is", legt Ellen uit.

Wandeling door de tijd
Het resultaat was dan ook een geslaagd feest, zo stelt de zaakvoerder. "Nadat men een wandeling door de tijd had gemaakt, kwamen ze aan in de zaal, waar we verschillende stands met heerlijke hapjes hadden, zoals een stand van Hoogstraten met aardbeien en een chocoladefontein. Het was prachtig om te zien hoe iedereen het naar zijn zin had en een praatje met elkaar maakten. Voor ons was het ook mooi om veel klanten die je normaal eigenlijk alleen via e-mail of telefoon spreekt in de ogen aan te kijken en hun ervaringen aan te horen met ons bedrijf in de afgelopen jaren. Zo waren er ook klanten die al in de 4de generatie zitten, maar al die tijd ook al bij ons komen. Om zo'n moment met hen te mogen delen, is zeer waardevol."

Deze dankbaarheid sprak Ellen, samen met haar man en zus, ook uit in de speech. "Ik wilde daarin iedereen bedanken voor het vertrouwen in ons, ons team en ons aanbod. Dat we altijd willen zorgen voor de beste kwaliteit. Ik heb echter ook onze familie en vrienden bedankt, omdat we heel dankbaar zijn dat ze begrijpen hoe het in elkaar zit en ons nog niet zat zijn. Deze branche stopt namelijk nooit. Het is een sector waar je veel passie voor moet hebben en dan voelt het eigenlijk nooit als werk. Echter zorgt het er ook voor dat je constant bereikbaar moet zijn en soms aan de telefoon geplakt zit. Onze omgeving begrijpt dat dit iets is wat ons gelukkig maakt."

"Ten slotte heb ik ons team bedankt dat altijd bijspringt als er lange dagen gemaakt moeten worden. Dat is onze sterkte. Mijn ouders zijn bijvoorbeeld ook nog altijd een hulplijn, die nog altijd komen als we even te weinig man hebben. Daarnaast springt onze oom altijd bij wanneer er handen tekort zijn. Het maakt je als familiebedrijf sterker."

Ogen zijn voor de klant
Want wat is dan het geheim van een familiebedrijf? Deze tijden zijn niet altijd even makkelijk voor de groenten- en fruithandel en soms vraagt men zich af of dit het nog allemaal waard is. "Ik denk dat het familiaire ons onderscheidt. Voor ons voelt het niet als werk, omdat je het graag doet en mooi contact hebt met klanten. Het zorgt er ook voor dat we onze klanten echt kennen. Ik denk dat een heel mooi voorbeeld was dat zij tijdens de gesprekken zaterdag aangaven dat wij hun ogen zijn."

"Elke klant heeft specifieke eisen; promo's, groot of klein. Alleen als je weet aan wie je verkoopt, weet je wat je voor hen aan moet kunnen bieden. De meesten spreken we voornamelijk via telefoon of e-mail, maar het feit dat zij aangeven dat als het goed loopt op deze manier, zij er de voorkeur aan geven in hun winkel te staan in plaats van rond te lopen bij ons om hun aankopen zelf uit te kiezen, geeft aan dat ze ons vertrouwen. Dat willen we zeker niet schaden. Het was heel leuk om dat te horen en plezant om eens te zien of alles naar wens ging. Zo niet, dan lossen we dat uiteraard ook op."

"Daarnaast blijft het gewoon altijd belangrijk om wakker te blijven. Je kunt nog zo'n goede relatie met je klanten hebben, maar als de kwaliteit of het aanbod tegenvalt, kiezen ze voor een ander. Zo is het ook. Alles is tegenwoordig duur. Fruit is natuurlijk weersgevoelig. Kijk naar het Spaanse steenfruit op het moment. Je moet echt zoeken naar genoeg aanbod en goede kwaliteit. Je moet er dus wel voor zorgen dat als men een hogere prijs moet betalen, dat ze nog altijd die goede kwaliteit krijgen. Als je wakker blijft, kun je blijven bestaan en blijven mensen komen. Anders ben je het kwijt."

Vierde generatie staat te trappelen
Met deze gedachte verwacht het familiebedrijf de komende jaren nog een stuk meer jubilea te kunnen vieren. Op de vraag of de blik nu richting de 75 jaar gaat, antwoordt Ellen dan ook stellig: "85 jaar, bedoel je?" Het geeft de mindset van de zaakvoerders van Sebrechts Groenten en Fruit aan. "We hebben alles geleerd van onze (groot)ouders en het is prachtig dat zij ons nu vertrouwen in de stappen die we met het bedrijf willen zetten."

"Ook het nieuwe logo was voor ons vader nog wel even moeilijk, omdat het toch betekent dat je iets loslaat wat zijn vader en oom gestart zijn. Echter laten zij ons aan het einde van de rit onze gang gaan, omdat ze weten dat we het beste met de zaak voor hebben. Dat vertrouwen en het harde werk van mijn zus, man en eigenlijk heel het team zal de opmaat zijn naar de komende jaren. Tot de vierde generatie het besluit over te nemen", besluit Ellen.

Voor meer informatie:
Ellen Sebrechts
Sebrechts Groenten & Fruit
Kielsbroek 4
2020 Antwerpen, België
+32 32374192
info@sebrechtsfruit.be
www.sebrechtsfruit.be