Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Begrijpen en beïnvloeden consumentengedrag glastuinbouwproducten

Het is bekend dat consumenten hun vereiste dagelijkse groente- en fruitinname niet halen. Volgens de WUR kan het meten van de smaak van groenten en fruit via visuele methoden worden gedaan met behulp van Centrale Locatie Testen (CLT) en In-Home Use Testen (IHUT). Maar dit kan verschillende resultaten opleveren. Dit project heeft onderzoek gedaan naar: 

  1. Gebruik van nieuwe technologieën om visuele sensorische tests te optimaliseren;
  2. Begrijpen van consumentengedrag in online en offline winkelomgevingen;
  3. Beïnvloeden van consumentengedrag met behulp van sociale nudges.

Consumenten beoordeelden tomaten visueel met verschillende methodes: met een fysiek product, 2D beelden, virtual reality en 360 graden video. Het gebruik van nieuwe technologieën, zoals virtual reality en 360-graden video's voor het testen van visuele producten is veelbelovend, maar resulteert nog steeds in lagere scores voor voorkeur en aankoopintentie in vergelijking met klassieke CLT.

Consumenten werden uitgenodigd voor online winkelen (thuistest met behulp van 2D-beelden) en offline winkelen (test op centrale locatie met fysiek product). Visuele voorkeur en aankoopintentie waren lager voor online winkelen in vergelijking met offline winkelen. Om het consumentengedrag te sturen werden consumenten blootgesteld aan negatieve en positieve social nudges bij het beoordelen van kasproducten.

Nudges zijn onbewust prikkels, zoals teksten, plaatjes, die het consumentengedrag kunnen beïnvloeden. Positieve social nudges resulteerden in een niet-significante toename van de aankoopintentie voor de In-Home Use Test, maar er werd geen effect gevonden voor de Central Location Test.

Bron: WUR

Publicatiedatum: