Uit berichten van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat boeren en tuinders oneerlijke handelspraktijken ervaren, maar hier geen melding over maken bij de ACM. Uit een enquête die de ACM liet uitvoeren blijkt dat leveranciers (waaronder boeren en tuinders) niet goed op de hoogte zijn van de rechten die ze onder de Wet oneerlijke handelspraktijken in de landbouw- en voedselvoorzieningsketen hebben. LTO Noord herhaalt haar eerdere oproep dat boeren en tuinders zelf aan de bel moeten trekken als zij te maken hebben met oneerlijke handelspraktijken.
Sinds 1 januari 2022 kunnen boeren en tuinders, maar ook coöperaties en telersverenigingen, klachten van misstanden melden bij de ACM. Daarmee krijgen boeren en tuinders een sterkere positie tegenover machtige marktpartijen in de keten. Echter moeten boeren en tuinders, aangezien er geen actieve handhaving is, zelf meldingen maken van misstanden. Alleen met aangemelde klachten kan er daadwerkelijk ingegrepen worden.
Melding maken
Een melding van oneerlijke handelspraktijken moet bij zowel de ACM als de Geschillencommissie worden gedaan. Deze twee loketten hebben ieder een eigen rol. De ACM legt een boete op bij overtredingen. De Geschillencommissie is er om bij een klacht een schadevergoeding of andere oplossing te bedwingen tussen leverancier en afnemer.
Bron: LTO Nederland