Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitse online supermarkt Knuspr werkt met 95 robots voor orderpicking

Het centrale magazijn van de online bezorgdienst Knuspr in Garching, Duitsland beslaat samen met de Autostore Fresh-faciliteit 10.000 m². Hier kunnen dagelijks tot 7.000 dozen worden gevuld en geleverd aan klanten.

"Voor verse producten werken we met twee temperatuurzones, waarbij de ene zone op 4 tot 6 graden Celsius ligt en de andere op 9 tot 11 graden Celsius. De temperatuur in de vriesruimte is -26 graden," legt Hoofd Onderhoud Christian Fieder uit, verwijzend naar de goede kwaliteit van de groenten en fruit. Fieder gaf een inkijkje in de bedrijfshallen.


Het aandeel verse producten op het totaal van 12.000 artikelen bedraagt 26,2%.

"Deze kwaliteit vind je niet in supermarkten. Voor sommige producten hebben we inderdaad maar 5 ton in plaats van 20 ton. Maar ten eerste betekent dit dat we praktisch niets weggooien en ten tweede kunnen we onze belofte waarmaken om onze klanten altijd de meest verse producten te garanderen. Aangezien de winkelervaring hier ontbreekt, vertrouwen klanten erop dat wij de artikelen aanbieden die zij zelf zouden hebben gekozen", aldus Fieder.

Europa's eerste Autostore Fresh-faciliteit
"In de verssector waren wij vrijwel de eersten in Europa die een Autostore Fresh-faciliteit installeerden. We hebben met de fabrikant en distributeur van het Autostore-systeem een concept uitgewerkt voor het hele systeem, inclusief koeling, enzovoort", legt hij uit.

Ter ondersteuning van het welzijn van het personeel werden boven de poorten full-spectrum daglichtlampen geïnstalleerd, evenals antivermoeidheidsmatten op de vloer. "Het personeel wisselt ook vaker van station in het proces, en werkt op verschillende posities binnen de magazijnen."


Een medewerkster pakt een lege krat van de lopende band, die ze vult met de betreffende bestellingen. De bestelling werd eerder vanuit het klantenbeheersysteem naar de Autostore gestuurd en op een scherm weergegeven. Elke krat krijgt een specifieke barcode die bij een bepaalde bestelling hoort.

7.000 kratten per dag 
"In de diepvriesruimte worden diepvriesproducten opgeslagen, gepalletiseerd en voorgesorteerd. De afmetingen van de facings in de schappen kunnen worden aangepast aan de wensen van de klant", zegt Fieder. "Via een carrouselpoort draaien de boxen continu rond en worden ze gebruikt voor zowel de opslag als de afvoer van de goederen. Alle goederen die gekoeld moeten worden, worden in de koelruimte aangeleverd en voorgesorteerd. Dit betekent dat alles hier wordt verzameld, zodat het later dienovereenkomstig in de afzonderlijke sectoren kan worden opgeborgen. De toegevoegde waarde en efficiëntie van de Autostore-faciliteit begint echter al bij het wegzetten."


Een carrouselpoort

De Autostore wordt aangedreven door 230 volt lithium-ion batterijen. Dit om het energieverbruik van de elektromotoren zo laag en efficiënt mogelijk te houden. "De verlichting in de hal verbruikt in principe meer elektriciteit dan de Autostore zelf," zegt Fieder. De inrichting wordt voortdurend onderhouden, voegt hij eraan toe. "Eens per jaar controleert de leverancier van de installatie het hele systeem."


Het grid van de Autostore met 95 robots

Autonoom rijdende, zelflerende robots
In het grid, dus op het oppervlak met de rails, zorgt de Autostore controller ervoor dat de robots elkaar niet in de weg zitten. "Er zijn hier 95 robots, die allemaal autonoom werken. Er zijn laadstations aan de wanden, die de robots autonoom benaderen zodra ze moeten opladen. Bij de afzonderlijke goten staan de robots klaar om dozen uit de goten te halen en om nieuwe dozen in de goten te plaatsen. De Autostore leert bij elke nieuwe bestelling", aldus Fieder.


Een goot onder het grid met een krat.


De medewerkers vullen de kratten onder het grid. Foto: Knuspr

Voedselverspilling onder één procent
Verder worden producten met kleine vlekjes afgeprijsd via de "Rette-Mich"-zakken, evenals overtollige goederen die worden geleverd aan voedselbanken, terwijl er twee keer per week goederen worden opgehaald door buurtkeukens. "Op deze manier reduceren we het aandeel producten dat niet wordt verkocht tot minder dan één procent en het aandeel voedsel dat daadwerkelijk wordt weggegooid zelfs tot minder dan 0,1 procent", benadrukt woordvoerder Manuel Kalleder. Klanten moeten via Knuspr hun volledige wekelijkse boodschappen kunnen doen en daarom kunnen naast verse producten ook alle andere producten zoals waspoeder, dierenvoeding, alcohol enz. worden gekocht.

"Onze passie ligt bij AGF, maar het blijft belangrijk dat we een volledig assortiment aanbieden", zegt Fieder. "Door onze unieke leveringsketen - met name het feit dat de leveranciers het voedsel naar ons brengen zonder tussenopslag en wij het ook rechtstreeks aan de klant doorgeven zonder darkstores en dergelijke - kunnen wij eerlijke prijzen garanderen zonder op kwaliteit te hoeven inleveren", voegt Kalleder toe.

In het laatste station, de expeditieruimte, worden de bestellingen via de lopende band opgenomen en in schappen gesorteerd. "De helft van deze hal zal in de toekomst worden geautomatiseerd. Na een succesvolle implementatie van de automatisering zal ook het resterende handmatige deel van de expeditie worden geautomatiseerd. De robots zullen dan bestellingen van de lopende band halen en in de rekken plaatsen. Zodra de route voor de bestellingen is bepaald, plaatsen de robots de bestellingen in de Flow Racks. De gepickte bestellingen voor de rondes kunnen dan gemakkelijker en sneller in onze bestelwagens worden geladen. We kunnen het personeel dan inzetten op de gebieden waar we toch al meer personeel nodig hebben." Vanaf eind mei/begin juli moet de ombouw van het automatiseringssysteem in de expeditie beginnen en eind augustus klaar zijn. Een ander magazijn bevindt zich in Bischofsheim bij Frankfurt, dat ongeveer 8.000 m² groot is. 

Voor meer informatie:
Manuel Kalleder und Christian Fieder
Großer Kern GmbH
Tal 30
D-80331 München, Duitsland
Tel.: +49 89 307 688 90   
info@knuspr.de 
www.knuspr.de

Publicatiedatum: