Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan Cruz Sánchez Cabezas van Grupo Newen (Spanje)

"Het getuigt van verantwoordelijkheidszin ToBRFV te melden"

Het aanbod in het tomatensegment heeft de afgelopen jaren een onmiskenbare evolutie doorgemaakt. Er heeft een uitgebreide rassenontwikkeling plaatsgevonden, gericht op tomaten met onderscheidende kenmerken, en met smaak als een van de belangrijkste eigenschappen voor zowel telers als consumenten.

"Deze ontwikkeling van het aanbod is hand in hand gegaan met de economische evolutie in Spanje en Europa", zegt Juan Cruz, CEO van Newen Europe Fresh, een groep gespecialiseerd in tomaten. "In 2013 lieten we een economische crisis achter ons en de daaropvolgende groeiperiode zette de sector ertoe aan om het aanbod van tomatenrassen uit te breiden. Daarbij werd niet alleen meer gefocust op de basiskenmerken, maar werd op zoek gegaan naar smaak, want dat was de drijvende kracht achter een hogere rentabiliteit, omdat de vraag zich daarop toespitste."

"In die tijd, rond 2014, hadden we 14 soorten tomaten in ons assortiment, allemaal met verschillende texturen en smaken, specifiek voor elk gebruik. Tot aan de pandemie hebben we daar een zeer aanzienlijke groei mee kunnen realiseren", legt Juan uit. "Met de pandemie kwam er een verandering in de consumptiegewoonten, en niet alleen op het gebied van voedsel. En voor tomaat was deze verandering best opmerkelijk. Steeds met de eisen van onze klanten in het achterhoofd hebben we ons toen gericht op de teelt van de 4 meest gevraagde soorten: geribbelde smaaktomaten, onze Kamoneti cocktailtomaat, trostomaten en pruimtomaten." 

"Je moet je weten aan te passen aan veranderingen. Het komt erop aan die goed te begrijpen en daarna de juiste beslissingen te nemen als antwoord op het gewijzigde patroon", stelt de CEO van Newen, die zijn tomaten in de meeste supermarktketens verkoopt. "Het grote voordeel van tomaten is dat er voor elk soort vraag een aanbod is: van de soorten die met grote volumes op de markt komen tot de specialties. Vandaag de dag hebben we het geluk dat we een breed scala aan mogelijkheden hebben om gezond te eten, en dat is heel positief voor de consument."

ToBRFV
De voorbije jaren zijn behoorlijk turbulent geweest voor het tomatensegment, zeker na de pandemie. Naast deze gewijzigde consumptiedynamiek, zijn er nieuwe elementen opgedoken die hun impact hebben op de teelt, waaronder een "die veel schade heeft aangericht", namelijk ToBRFV (Tomato Brown Rugose Fruit Virus).

"Grupo Newen was het eerste bedrijf dat eind 2021 de aanwezigheid van het virus in Murcia meldde. We vonden het in een van onze kassen", vertelt Juan. "Natuurlijk loop je het risico met de vinger te worden gewezen, maar het was onze verantwoordelijkheid tegenover de overheid, maar ook tegenover onze klanten, om snel te communiceren dat we het hadden gedetecteerd. Dankzij die aanpak konden we de situatie ook vlug onder controle krijgen."

"Vandaag is het geen geheim meer dat er teeltbedrijven getroffen worden door het virus, maar het is de verantwoordelijkheid van elk van hen het kenbaar te maken. Het virus wordt overgedragen door contact. Zelfs hommels kunnen het van de ene plant naar de andere overdragen. En naburige teeltbedrijven kunnen getroffen worden als ze geen passende maatregelen nemen."

"Als er geen actie wordt ondernomen, wordt het een probleem. Want het is en blijft een lastig virus. We hebben teeltlocaties gehad waarin het virus in twee opeenvolgende jaren heeft toegeslagen. Op bepaalde momenten moesten we alle planten verwijderen. We kunnen anderzijds niet stoppen met telen, dus het is gewoon een realiteit waarmee we moeten leren leven. De retail en andere klanten dienen zich evenwel bewust te zijn van de situatie, want er zijn natuurlijk prijsstijgingen. Voor het het tweede jaar op rij hebben we zelfs prijsrecords gebroken, en dat heeft niets met speculatie te maken, alles met de meedogenloze stijging van de kosten en ja, ook het virus."

Voor meer informatie:
Grupo Newen
C/ Poeta Zorrilla Nº 13
30870 Mazarrón (Murcia) - Spanje
Tel: +34 673 266 550
info@newen.es
https://newen.com.es

Publicatiedatum: