Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volkert Engelsman:

"Klimaatactivisten zijn allang geen punkers meer"

Al ruim 30 jaar pleit Volkert Engelsman, oprichter van groente- en fruitimportbedrijf Eosta, voor een eerlijke kostenverdeling in de biologische groente- en fruitsector. Volgens hem is voedsel veel te goedkoop. "We zouden twee tot drie keer zoveel moeten betalen als we onder meer de kosten voor klimaatschade en sociale uitbuiting zouden meerekenen."

Daarnaast is Engelsman een van de initiatiefnemers van de Robin Food Coalitie. Volgens hen loopt Nederland ver achter op de Europese ambities voor biologische landbouw en de Europese verplichting tot duurzame impactrapportage. Door middel van gezamenlijke impactrapportages en disruptieve campagnes wil de coalitie een doorbraak bewerkstelligen voor een natuur-inclusieve landbouw en eerlijke welvaartsverdeling.

"Duurzaamheid moet je meten, managen, vermarkten en monetariseren", zegt Engelsman die gek is op allitererende motto’s.  Volgens Volkert Engelsman zijn we als samenleving bezig met een mindset shift. "Klimaatactivisten zijn allang geen punkers meer. De maatschappij is er steeds meer van doordrongen dat als we op de korte termijn willen overleven, we iets aan de lange termijn moeten doen. Doordat de impact op mens en milieu niet alleen wordt gemeten, maar ook steeds meer in geld uitgedrukt, is het slechts een kwestie van tijd voordat aandeelhouders meer zullen vragen dan alleen winst op korte termijn. Zij willen weten hoe levensvatbaar een bedrijf op lange termijn is."

Volkert Engelsman roept andere ondernemers, die actief zijn op het gebied van duurzaamheid, op om te durven dromen en doen. "Vooruitgang gaat altijd uit van een trendsettende minderheid. Een belangrijke vraag is: wil je bij de volgers of de leiders horen? Mijn slogan is Dream, Dance, Deliver. Wees eerlijk naar jezelf en de zaken waar je achter kunt staan, Dream. Ga op zoek naar gelijkgestemden die iets vergelijkbaars willen, Dance. En als een deur niet opengaat, gewoon door blijven gaan. Er gaat altijd ergens anders wel een deur open. Voordat je het weet zit je midden in een coalition of the willing die het verschil maakt, Deliver."

Bron: EY

Publicatiedatum: