Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

FRUIT voorraad zet stap in zachtfruit, maatwerk voor Royal Berry

Tholen - Royal Berry werkt sinds dit jaar voor het eerst met de software van FRUIT voorraad. Royal Berry werkte voorheen met Excelsheets, maar werken met het nieuwe voorraadsysteem geeft meer inzicht en structuur. Royal Berry koos voor het systeem van Klok Software omdat het een klantvriendelijke oplossing bod.

Nannette Lammerts was namens de aardbeienteler betrokken bij de implementatie en is één van de vijf mensen binnen de verkoop bij de Gelderse aardbeienteler die met het systeem werkt. Daarnaast werken de teamleiders in de kassen ook allemaal met FRUIT voorraad.

Implementatie
"Om die reden moest het een gebruiksvriendelijk systeem zijn. De implementatie van het systeem heeft drie maanden geduurd. Henk Jan Klok van FRUIT voorraad heeft ons geholpen met het implementatieproces. Hij is gespecialiseerd op het gebied van hardfruit en bij ons gaat het om zachtfruit. Daarom moest er het één en ander herschreven worden.” Zo moest er bijvoorbeeld een ordersheet ingevoegd worden. “In deze ordersheet staat welk etiket erop moet, welke punnet gebruikt dient te worden en welke codes er op het etiket moeten komen.” Klok Software ontwikkelde een systeem specifiek voor Royal Berry.


Henk Jan Klok van FRUIT voorraad tijdens de opening van de nieuwste locatie van Royal Berry
 
De aardbeienteler is ter oriëntatie gaan kijken bij een hardfruitteler om te horen hoe het systeem in de praktijk werkt. “Op dat moment stonden we er nog blanco in.” Het was volgens Nannette belangrijk om in korte tijd een systeem te hebben waar snel mee gewerkt kon worden. Royal Berry had nauw contact met Henk Jan bij de ontwikkeling van het systeem. Royal Berry heeft rekening gehouden met de belastbaarheid van de mensen tijdens de introductie van het systeem. "In de rustige periode van december tot begin maart is er met het systeem gestart. Dan is er weinig product. De introductie is goed gelukt.”

Traceability
Het gebruik van het systeem zal gaan helpen snel informatie boven tafel te krijgen in geval van audits, verwacht Nannette. “Die audits gaan er zeker komen.” Voorheen kwam alle informatie dan uit papieren administratie. “Nu zal de informatie snel uit het systeem rollen.” Het gaat dan om informatie zoals over de traceability. 

Eenmaal uit de kas worden de aardbeien in de koeling geplaatst of direct verpakt. Het is belangrijk om te weten uit welke kas en van welke locatie de aardbeien komen. De opslag in de koelcel wordt in het systeem bijgehouden. Eenmaal uit de koelcel krijgt een product een ‘definitief’ sticker. Royal Berry verpakt zelf. Ook hier komt de software om de hoek kijken en krijgt het product een etiket voor verkoop.

Met de software koppelen de aardbeientelers opdrachten aan productspecifieke eisen die de klant heeft en aan de etiketten. Orders voeren de telers de dag voordien al in of op de dag zelf. De telers werken met vaste opdrachten en dagopdrachten.

Ook inzicht in pallets
Royal Berry heeft verschillende teeltlocaties met verschillende rassen. Per locatie moeten de locaties, aardbeien en de verpakkingen per klant gespecificeerd worden. Elke klant heeft weer een eigen etiket. Op die etiketten staan weer verschillende EAN-codes. Bij een grote aardbeienteler levert dat heel veel informatie op, waarvoor per klant allemaal aparte productregels in het systeem zijn gemaakt.  “Dankzij de orderregels kunnen we sneller werken bij nieuwe orders van dezelfde klant.”

Een andere meerwaarde van het systeem is dat er overzicht is en dat de telers gebruik kunnen gaan maken van rapporten. De klant kijkt niet live mee in het systeem. Daarnaast zit er geen arbeidsregistratie in het systeem. “We zijn gestart met de verkoop, productie, verladen en voorraad.” Op termijn gaan de aardbeientelers Electronic Data Interchange (EDI) introduceren. “Op die manier kunnen we orders ontvangen en uitvoeren. Maar ook facturen versturen. Ook worden er SSCC-labels geïntroduceerd." De EDI laten de telers koppelen aan FRUIT voorraad. Henk-Jan is op de achtergrond bezig om dit te implementeren, weet Nannette. Wanneer dit klaar is, kan er mee gedraaid gaan worden.

Met de introductie van FRUIT voorraad speciaal op maat voor Royal Berry krijgt de teler de beschikking over meer data. Nannette: “In het systeem kun je makkelijker de data selecteren die je nodig hebt, bijvoorbeeld over facturen voor een specifieke klant.” De recente stap maakt de administratie makkelijker. Niet onbelangrijk voor een groot, groeiend bedrijf als Royal Berry. Begin april werd nog een nieuwe locatie feestelijk geopend.

Voor meer informatie:
Henk Jan Klok
Klok Software
Fokkerstraat 21
4143 HJ Leerdam
0345 820 202 
info@kloksoftware.nl 
www.kloksoftware.nl
www.fruitvoorraad.nl

Royal Berry 
Geranium 1
6681 RE Bemmel
info@royalberry.eu  
www.royalberry.eu