Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet in AGF met keurmerk groeide het sterkst in 2022 (+19,2%)

De omzet en het omzetaandeel van het totaal van Keurmerken groeit ook in 2022 door. De omzet in AGF met keurmerk On the Way to Planet Proof groeide het sterkst in 2022 (+19,2%), maar het omzetaandeel in AGF (13,2%) is nog laag in vergelijking met de groepen ei en vis die elk ruim 80% aandeel hebben of koffie/thee en vlees/vleeswaren met elk ongeveer 50% aandeel. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail over het hele jaar 2022. 

 


Omzet en omzetgroei van keurmerken in de verschillende productgroepen, klik hier voor groot formaat

De omzet van duurzamere voeding in de supermarkt is in 2022 met +11% sterker gegroeid dan de totale markt (+4,8%). Hierdoor is het omzetaandeel van producten met een duurzamer keurmerk binnen de totale foodomzet in de supermarkt gestegen naar 22,3%. Ondanks de sterke inflatie, zet de verduurzaming van de voedselverkopen dus door.

De verwachting was dat de inflatie en hoge prijsstijgingen van voeding ook een aanzienlijke impact zouden hebben op de aankoop van duurzamere producten, maar de impact op het totaal lijkt vooralsnog beperkt. De totaalomzet keurmerken groeide met +11% dubbel zo hard dan de totale foodomzet en ging door de 7 miljard euro omzetgrens heen. Het omzetaandeel van producten met een duurzamer keurmerk was over heel 2022 het hoogste ooit.

De viskeurmerken (MSC en ASC) behouden een hoog keurmerkaandeel (80,1%). Opvallend is de groei in visconserven en de daling in verse vis. Het biologische keurmerk laat een lichte groei zien (+3,8%), maar omdat de totale markgroei in voeding hoger is, neemt het aandeel wel wat af. De groei van het Beter Leven keurmerk (+10,8%) is met name te danken aan kip, waarvan de omzet bijna verdubbelde.

De duurzamere producten die verkocht worden via Aldi en Lidl zijn geen onderdeel van deze monitor, maar de indicatie is dat beide formules samen ongeveer 1 miljard euro omzetten van producten met een duurzamer keurmerk. Daarmee ligt de totale omzet in duurzamere voeding met een keurmerk op ruim 8 miljard euro.

Klik hier voor het rapport Monitor Keurmerken Retail 

Bron: Circana Nederland

Publicatiedatum: