Marco Bergman, Harvest House:

“Nederlands paprikaseizoen meer gefaseerd dan ooit van start”

Tholen - “De Nederlandse paprikaproducties starten een stuk meer gefaseerd op dan we de afgelopen jaren gewend waren,” vertelt paprikaverkoper Marco Bergman van Harvest House. “Een dergelijk prijsniveau is vaker voorgekomen, maar wat de producties betreft is alles anders. En dat is even wennen voor bijvoorbeeld de retailers, die normaal week 14 in hun agenda omcirkeld hebben staan om over te schakelen van Spaans naar Nederlands product.”

“Dan zie je toch dat de wet van vraag en aanbod boven de markt hangt. Zo kunnen op dit moment nog niet alle klanten bediend worden,” vertelt de paprikaverkoper medio april in dit verhaal dat eerder verscheen in vakblad Primeur. “Dat knelt een beetje op de markt en resulteert in prijzen die relatief aan de hoge kant zijn. Alles wat beschikbaar is, wordt goed betaald en zijn er tekorten, dan vliegt de prijs werkelijk alle kanten op.”

“Dat maakt ook dat bepaalde supermarkten andere keuzes maken door bijvoorbeeld geen of andere paprikalijnen aan te bieden. Afgelopen winter zag je dat ook – uit nood geboren – gebeuren en zag het assortiment er anders uit dan je in de specificatieboeken van de retailers tegenkwam."

"Als bepaalde gewichten of ranges niet beschikbaar zijn, zoeken we samen naar een alternatief. Dat gebeurt vandaag de dag nog, zo maken we nu een paprikamix van 500 gram van twee zware paprika’s, terwijl voorheen drie stuks de standaard was.”

Waar veel leden van Harvest House in het buitenland tomaten telen, blijft de paprikateelt van de eigen leden in de andere landen beperkt. “We hebben een aantal jaren Tunesische paprika’s aangevoerd gekregen, maar dat areaal is dit jaar weer overgegaan naar tomaten,” vertelt Marco.

Hij verwacht dat uiteindelijk de normale retaillijnen weer ‘as usual’ zullen gaan verlopen. “Maar alles valt of staat met het wekelijkse aanbod. Het maakt nogal wat uit of je vijf ons of anderhalve kilo van een vierkante meter haalt en hoe het vruchtgewicht zich ontwikkelt door het seizoen heen.”

Het Hollandse paprika-areaal heeft volgens Marco geen gigantische veranderingen ondergaan. “Zaadveredelaars geven aan dat er in ons land ongeveer 70 hectare paprika minder is. Het areaal rode paprika’s is iets hoger ten opzichte van vorig jaar, het areaal groene en oranje paprika’s is ongeveer gelijk en gele zijn er dit jaar iets minder aangeplant."

"Doordat de producties zo gefaseerd op gang komen, lijkt het momenteel wel of er 200 hectare minder staat, maar dat kan met een paar weken zomaar weer heel anders zijn. Wel neemt het areaal puntpaprika’s jaarlijks iets toe.”

Qua afzetlanden verwacht Marco geen grote veranderingen. “We bedienen hoofdzakelijk de retail in Noordwest- en Oost-Europa, aangevuld met een klein beetje Oost-Europa. Voor wat betreft de verre bestemmingen lijken de luchtvrachtprijzen wat genormaliseerd, maar wat dit voor de paprika-export zal betekenen, weten we nog niet. Naar Japan zullen er sowieso minder paprika’s gevlogen worden, omdat het areaal niet op grote schaal Japan-geschikt is.

De producties zijn voor de export naar Noord-Amerika geen belemmering, maar daar heb je ook met de lokale teelt in Canada en de Verenigde Staten te maken en zij hebben altijd Mexico nog als goedkoper alternatief. Pas als de Mexicaanse aanvoer opraakt en er een dip is in de Noord-Amerikaanse aanvoer, kunnen wij een interessante rol spelen.”

Op het gebied van nieuwe verpakkingen valt volgens Marco in de paprika’s ook nog geen doorbraak te melden. “Iedereen probeert alternatieven te ontwikkelen met minder plastic, maar het ei van Columbus is hierin nog niet gevonden.

Vooralsnog blijken krimpfolie en gewone folie de beste materialen voor verpakking en houdbaarheid van de paprika’s. Coatings zoals Apeel lijken veelbelovend, maar hebben in de paprika’s nog niet echt doorgezet. Maar we zijn altijd op zoek naar innovatieve, duurzame oplossingen en houden de ontwikkelingen in de gaten.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Harvest House
Honderdland 415
2676 LV Maasdijk
T: +31174519200 
m.bergman@harvesthouse.nl 
www.harvesthouse.nl  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.