Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jens Wiele van ELO eG:

"Onze coöperatie zorgt ervoor dat onze telers zich ook staande kunnen houden in de markt"

Met een jaaromzet van 232 miljoen is Erzeugergroßmarkt Langförden-Oldenburg eG (ELO) waarschijnlijk een van de grootste groente- en fruitbedrijven in Duitsland. Jens Wiele, die sinds 2022 voorzitter van de raad van bestuur van ELO eG is, vertelt over de huidige ontwikkelingen op de groentemarkt en over zowel het afgelopen als het lopende jaar.

Omzetstijging van 14,9 procent
"Volgens het GfK-instituut gaf de marktontwikkeling in de groente- en fruitsector een omzetdaling aan van 3,9 procent. Wij van ELO eG hebben ons daarentegen zeer positief ontwikkeld met een omzetstijging van 14,9 procent," aldus Wiele, die het werk van zijn collega's bij ELO en de aangesloten producenten prijst.

De producten van de coöperatie worden niet alleen in dit land verkocht, maar ook geëxporteerd naar de buurlanden en naar Italië, Engeland, Zweden, Noorwegen en andere landen. "Tot onze bestsellers behoort ons hele assortiment van kool en sla, waar vooral vraag naar is in regio's en seizoenen waar de weersomstandigheden niet altijd ideaal zijn voor lokale productie. Hier worden we vooral gewaardeerd om onze kwaliteit, versheid en flexibiliteit."

Wat betreft het aardbeienseizoen, dat geleidelijk op gang komt, is Wiele ervan overtuigd dat het bedrijf in staat is de verkoop en omzet van het voorgaande jaar te evenaren. "Hoewel er geen nieuwe arealen meer bij zijn gekomen, zijn er ongeveer tien procent meer tunnels op de bestaande arealen gerealiseerd."

Lage inflatie
Volgens GfK kon slechts iets minder dan drie procent van de kosten worden doorberekend - ook al suggereerden de berichten in de media over de groenten- en fruitprijzen een enorme prijsstijging, wijst Wiele erop. "De werkelijke stijgingen van de teeltkosten lagen eigenlijk in het percentage met dubbele cijfers. Sommige kostenfactoren, zoals energie enz. staan echter in verhouding. Grote kostenstijgingen, zoals het minimumloon van 12 euro, komen nog steeds hard aan. We hopen dit jaar de nodige verhogingen te kunnen doorvoeren, want de winstsituatie blijft erg krap."

Open voor nieuwe bedrijven
"Als coöperatie staan we dicht bij elkaar en hebben we ervoor kunnen zorgen dat ook onze toeleverende bedrijven zich op de markt staande kunnen houden. Als coöperatie zijn we ingericht op groei en verwelkomen we meer telers om zich bij ons aan te sluiten," zei hij. "We zijn ook in de mogelijkheid om onze totale teeltvolumes te vergroten in afstemming met onze relevante partners. Natuurlijk kunnen we alleen maar proberen de best mogelijke omstandigheden te creëren, omdat we - net als iedereen - afhankelijk zijn van de natuur." 

Duurzaamheid als leidraad
ELO wil ook minstens 75 procent van alle verkochte producten met een ZNU-certificaat aanbieden, zei hij, en daarmee ook het thema duurzaamheid sterker aanpakken. "Duurzaamheid is voor ons niet alleen marketing. We willen eerder leider worden op het gebied van sociale, ecologische en economische normen."   

De behoefte aan jong talent is inderdaad een grote uitdaging voor de sector, merkt hij op. ELO is in dit opzicht echter goed gepositioneerd. "Alle bedrijven die toe zijn aan een generatiewisseling worden door ons ondersteund tijdens de overdracht. Maar onze producenten staan ook altijd open voor optimalisering van hun aanbod en verdere ontwikkeling. Beschermde teelt is bijvoorbeeld een goede optie om de opbrengsten op bestaande grond efficiënt te verhogen."

Regionaal en seizoensgebonden in plaats van biologisch versus conventioneel
Als positieve ontwikkeling merkt Wiele op dat groenten en fruit erg in de mode zijn, vooral bij bewust eten. Last but not least speelt ook hier duurzaamheid een grote rol. "In de productgroepen groenten en fruit zou er minder onderscheid gemaakt moeten worden tussen biologisch en conventioneel, maar eerder een verwijzing naar het feit dat regionale en seizoensgebonden producten de maatstaf zijn voor duurzaamheid, zowel in ecologisch, economisch als sociaal opzicht." 

De CO2-voetafdruk kan heel goed worden gedekt met conventionele tuinbouw, maar ook op het gebied van waterbeheer en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen heeft Duitsland duidelijke voordelen ten opzichte van andere landen. "Politici moeten zich meer richten op producten uit Duitsland en eerlijke beoordelingsnormen toepassen. Ook moet er rekening mee worden gehouden dat Duitsland de Europese normen altijd bijzonder grondig toepast."    

Concurrentievermogen beperkt door politiek
Momenteel zorgt de politiek er echter voor dat het concurrentievermogen van Duitse producenten afneemt in vergelijking met andere EU-landen en vooral met landen buiten de EU. "Van minimumloon, gezondheid en veiligheid op het werk, gewasbescherming, de verhoging van de tol voor vrachtwagens en nog wat: de lokale tuinbouw krijgt geen rust. Al deze aspecten beperken Duitsland als ondernemingslocatie. 

Verwijzend naar cijfers van het Federale Bureau voor de Statistiek van 2020 zei Wiele: "Je moet bedenken dat de Duitse tuinbouw toch 851.000 mensen in dienst heeft. Ter vergelijking: in de auto-industrie werken ongeveer 790.000 mensen. Er wordt nauwelijks rekening gehouden met het feit dat de tuinbouw een belangrijke pijler is op de Duitse arbeidsmarkt."

Voor meer informatie:
Jens Wiele
Erzeugergroßmarkt Langförden-Oldenburg eG
Mittelwand 17
D-49377 Vechta-Langförden, Duitsland
Tel. +49 4447 96200
www.elo-online.de 

Publicatiedatum: