Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europese Commissie schrapt verplichte update transitietachograaf Smart tacho 2

De Europese Commissie heeft haar voorstel voor de transitietachograaf aangepast. De verplichte update van de aankomende Smart tacho 2 is eruit gehaald. Wel houdt de Europese Commissie de mogelijkheid open om dit punt alsnog in de toekomst te verplichten.

Het voornemen van de Europese Commissie was om de nieuwe Smart tacho 2 een verplichte update te geven. "Eerder meldden wij al dat de nieuwe tachograaf een transitietachograaf wordt, omdat één onderdeel, de OSNMA-authenticatie, niet op tijd klaar zal zijn voor de introductie van de Smart tacho 2 in augustus 2023", zo meldt TLN.

Het bezwaar van TLN zat met name in de onverwachte extra hoge kosten. Dit weegt niet op tegen het extra voordeel van de update. TLN schat deze kosten in op circa 10,5 miljoen euro, alleen al voor Nederland. Dat is onverteerbaar, nu ondernemers ook al geconfronteerd worden met de hoge kosten van de verplichte retrofit (het vervangen van alle tachografen op internationaal rijdende voertuigen voor een Smart tacho 2) binnen enkele jaren.

De update was in het eerdere voorstel van de Europese Commissie verplicht zodra het zogenaamde OSNMA-signaal gereed is. "Dit signaal geeft extra zekerheid over de juistheid van het Galileo-satelliet signaal. Nu deze later klaar zal zijn dan voorzien en het ook nog niet duidelijk is wanneer het klaar is voor gebruik, zal de Smart tacho 2 in eerste instantie geïntroduceerd worden zonder deze extra authenticatie. Voor het gebruik en de functies van de Smart tacho 2 maakt dit overigens geen verschil."

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de sector gesteund in haar bezwaren en zelf ook de nodige kritische vragen gesteld over de voorstellen van de Europese Commissie. Over de nieuwe implementatieverordening wordt nog op 17 april aanstaande gestemd in de Road Transport Committee. "Dan pas weten we of de nieuwe voorstellen worden geaccepteerd door de lidstaten. De Smart tacho 2 transitietachograaf zal vanaf 21 augustus 2023 verplicht zijn in nieuw geregistreerde voertuigen."

Bron: TLN 

Publicatiedatum: